Identification
            Personal identification
- Full name
- Marilia Ornelas Fernandes
Citation names
- Fernandes, M.
Author identifiers
- Ciência ID
- 791A-5E1A-FAB4
- ORCID iD
- 0000-0002-5023-0643
- Researcher Id
- R-9126-2017
- Scopus Author Id
- 36473199700
Email addresses
- mfernandes@ispa.pt (Professional)
- marilia10710@gmail.com (Personal)
Telephones
- Telephone
- 
                           - 218811700 Ext.: 504 (Professional)
 
Addresses
- ISPA- Instituto Universitário. Rua Jardim do Tabaco, 34, 1149-041, Lisboa, Lisboa, Portugal (Professional)
Websites
- www.orcid.org/0000-0002-5023-0643 (Professional)
- www.researchgate.net/profile/Marilia_Fernandes (Professional)
- https://williamjamescr.org/people/social-development/marilia-fernandes/ (Professional)
- https://www.linkedin.com/in/marilia-fernandes-2124597/ (Social media)
Knowledge fields
- Social Sciences - Psychology
Languages
| Language | Speaking | Reading | Writing | Listening | Peer-review | 
|---|---|---|---|---|---|
| Portuguese | Advanced (C1) | Advanced (C1) | Advanced (C1) | Advanced (C1) | |
| English | Advanced (C1) | Advanced (C1) | Advanced (C1) | Advanced (C1) | |
| French | Beginner (A1) | Advanced (C1) | Beginner (A1) | Intermediate (B1) | |
| Spanish; Castilian | Intermediate (B1) | Advanced (C1) | Elementary (A2) | Advanced (C1) | 
Education
            | Degree | Classification | |
|---|---|---|
| 2025/08/13 - 2025/08/13 Concluded | Connecting with Families Using their Child’s Behavior as Language (Outros) Brazelton Touchpoints Center, United States | |
| 2025/08/07 - 2025/08/07 Concluded | Supporting Well-being through Community Connections (Outros) Brazelton Touchpoints Center, United States | |
| 2025/08/05 - 2025/08/05 Concluded | Promoting Well-being: Managing Stress & Burnout (Outros) Brazelton Touchpoints Center, United States | |
| 2025/04/16 - 2025/07 Ongoing | VIPP-SD Intervener (Outros) VIPP-SD International, Netherlands | |
| 2025/06/11 - 2025/06/11 Concluded | Navigating Data: The Fundamentals of Data Management Plans (DMPs) [Navegando nos dados: o essencial dos Data Management Plans
                                 (DMP’s)] (Outros) ISPA, Instituto Universitário, Portugal | |
| 2025/04/29 - 2025/04/29 Concluded | Heterogeneity of Behavior: Order-Constrained Modeling and Data Analytics [Michel Regenwetter] (Outros) Universidade de Aveiro, Portugal | |
| 2024/12/23 - 2024/12/23 Concluded | Formador certificado em Psicologia (Outros) Conselho Científico-Pedagógico da Formação Contínua, Portugal | |
| 2024/10 - 2024/10 Concluded | Psicoterapia Corporal Integrativa - workshop  (Outros) Ordem dos Psicólogos Portugueses, Portugal | |
| 2024/05/27 - 2024/06/03 Concluded | Media training (Outros) ISPA, Instituto Universitário, Portugal | |
| 2024/02/15 - 2024/05/27 Concluded | E-Trainer / E-Tutor: Pedagogical Specialization in Training [E-Formador / E-Tutor: Especialização Pedagógica em Formação]
                                 (Outros) Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, Portugal | |
| 2024/02 - 2024/04 Concluded | Parental Responsibilities Regulations (Regulação Do Exercício Das Responsabilidades Parentais)  (Outros) Ordem dos Psicólogos Portugueses, Portugal | |
| 2024/01/27 - 2024/01/27 Concluded | PIN tech day, applying new tech paradigms to mental health (novos paradigmas da tecnologia aplicada a saude mental) (Outros) PIN, Portugal | |
| 2023/09/16 - 2023/09/16 Concluded | The role of the psychologist in Autism Spectrum Disorder: from assessment to intervention (O papel do psicólogo na Perturbação
                                 do Espectro do Autismo: da avaliação à intervenção) (Mariana Crespo) (Outros) Ordem dos Psicólogos Portugueses, Portugal | |
| 2023/03/23 - 2023/06/17 Concluded | Play Therapy with child and adolescents 9ª edicao (Filipa Alvarez) (Outros) Major in Clinica ISPA-IU, Portugal | |
| 2023/05/16 - 2023/05/18 Concluded | Grief: conceptualization and intervention (children, adolescents and adults (O luto: conceptualização e intervenção (crianças,
                                 adolescentes e adultos)(Ana Santos) (Outros) Major in Clinica Ordem dos Psicólogos Portugueses, Portugal | |
| 2023/03/02 - 2023/03/02 Concluded | Python 101  (Niccolò Bonacchi) (Outros) ISPA-IU, Portugal | |
| 2023/02/23 - 2023/02/27 Concluded | Rating Caregiver Sensitivity Ainsworth and Erickson - (Marian Bakermans-Kranenburg) (Outros) ISPA-Instituto Universitário, Portugal | |
| 2023/02 - 2023/02/23 Concluded | Guidelines for Supervision Practice (Orientações para a Prática de Supervisão) - 8ª edição. (Outros) Ordem dos Psicólogos Portugueses, Portugal | |
| 2023/01/30 - 2023/01/30 Concluded | Workshop on Meta-Analysis  (Bakermans-Kranenburg & van Ijzendoorn) (Outros) ISPA-Instituto Universitário, Portugal | |
| 2022/10/10 - 2022/10/10 Concluded | Exploring Research with Virtual Reality  (Mike DePhillips) (Outros) ISPA-Instituto Universitário, Portugal | |
| 2022/03/09 - 2022/03/10 Concluded | The power of mediation: Power analysis and mediational models. (Marcello Gallucci) (Outros) ISPA-Instituto Universitário, Portugal | |
| 2021/11/18 - 2021/11/19 Concluded | More than money: Father-child relationships in early childhood (Natasha Cabrera) (Outros) ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal | |
| 2021/09/24 - 2021/09/24 Concluded | Neuraldevelopment [Neurodesenvolvimento - Modulo VII] (Outros) Sociedade Portuguesa de Pediatria, Portugal | |
| 2021/06/28 - 2021/07/07 Concluded | Systematic Review with EndNote (Outros) Gades Solutions, Portugal | |
| 2021/01/19 - 2021/02/11 Concluded | Data Scientist in R  (Outros) Gades Solutions, Portugal | |
| 2020/05/15 - 2020/05/29 Concluded | Introduction to Mediation, Moderation, and Conditional Process Analysis  (Andrew Hayes) (Outros) Statistical Horizons, United States | |
| 2020/04/15 - 2020/04/15 Concluded | Learn how to query databases with SQL (Outros) La Wagon - Webinar, Portugal | |
| 2020/04/14 - 2020/04/14 Concluded | Get started with Javascript (Outros) La Wagon - Webinar, Portugal | |
| 2020/04/08 - 2020/04/08 Concluded | Data Analytics with Python (Outros) La Wagon - Webinar, Portugal | |
| 2011 - 2020/02/14 Concluded | PhD Developmental Psychology [Psicologia do Desenvolvimento] (Doutoramento) ISPA-Instituto Universitário, Portugal "Attachment Representations and Social Competence in Preschool Children" (THESIS/DISSERTATION) | Approved with distinction and laudation | 
| 2018 - 2018 Concluded | Cognitive-Behavioral Therapeutics in Chronomedicine and Sleep Medicine (Terapêutica Cognitivo-Comportamental em Cronomedicina
                                 e Medicina do Sono) (Outros) Associação Portuguesa de Cronobiologia e Medicina do Sono, Portugal | |
| 2017 - 2017 Concluded | Introdution to data base in R (Introdução a Análise de dados em R) (Outros) ISPA-Instituto Universitário, Portugal | |
| 2017 - 2017 Concluded | Bayesian Analysis using Mplus and Blavaan (Rens van de Schoot) (Outros) Euro Stats Camp Lisbon, Portugal | |
| 2017 - 2017 Concluded | Longitudinal SEM  (Todd D. Little) (Outros) Euro Stats Camp Lisbon, Portugal | |
| 2016 - 2016 Concluded | Strutural Equations - Confirmatory Factor Analysis in AMOS (Equaçoes Estruturais - Analise Confirmatória, AMOS) (Outros) ISPA-Instituto Universitário, Portugal | |
| 2016 - 2016 Concluded | Advanced stats: How to perform and report mediation, moderation and planned (Outros) ISPA-Instituto Universitário, Portugal | |
| 2015 - 2015 Concluded | Qualitative analysis using NVivo and WebQDA(Análise Qualitativa com Apoio do NVivo e WebQDA) (Outros) Associação Formação Profissional e Investigação da Universidade Aveiro, Portugal | |
| 2015 - 2015 Concluded | Data Modelling -  Marcelo Galluci (Outros) ISPA-Instituto Universitário, Portugal | |
| 2014 - 2014 Concluded | Multilevel analysis in HLM and SPSS (Análise Multi-nível no HLM e no SPSS) (Outros) Universidade de Lisboa, Portugal | |
| 2013 - 2013 Concluded | Growth Curve Analysis -Margaret Burchinal (Outros) Universidade do Porto, Portugal | |
| 2013 - 2013 Concluded | Introduction to Adult Attachment Interview (Outros) ISPA-Instituto Universitário, Portugal | |
| 2012 - 2012 Concluded | Network analysis (Análise de Redes) (Outros) Universidade de Lisboa, Portugal | |
| 2012 - 2012 Concluded | Interactions with caregiver Scale (Escala de Interação do Prestador de Cuidados - CIS) (Outros) ISPA-Instituto Universitário, Portugal | |
| 2010 - 2010 Concluded | Person-Oriented approach methods - Lars Bergman (Outros) ISPA-Instituto Universitário, Portugal | |
| 2009 - 2009 Concluded | Alone Again, Naturally: Social Withdrawal, K.Rubin (Outros) ISPA-Instituto Universitário, Portugal | |
| 2009 - 2009 Concluded | Dealing with feelings - Susanne Denham (Outros) ISPA-Instituto Universitário, Portugal | |
| 2008 - 2008 Concluded | Integrated Masters in Psychology (Mestrado) ISPA-Instituto Universitário, Portugal "Secure Base in family context: mother/Child and father/Child relationships [Análise do fenómeno de base segura em contexto
                                       familiar: as relações Criança/Mãe e Criança/Pai]." (THESIS/DISSERTATION) | 20 | 
| 2008 - 2008 Concluded | New Opportunities - Recognition, Validation, and Certification of Competence [Novas Oportunidades-Reconhecimento, Validação
                                 e Certificação de Competência] (Outros) ISPA-Instituto Universitário, Portugal | |
| 2008 - 2008 Concluded | Introdution to Structural equations modelling in AMOS (Introdução à Modelação de Equações Estruturais com AMOS) (Outros) ISPA-Instituto Universitário, Portugal | |
| 2008 - 2008 Concluded | Data analysis in Psychology - Markus Bruer (Análise de dados em psicologia) (Outros) ISPA-Instituto Universitário, Portugal | |
| 2008 - 2008 Concluded | Narratives about postdivorce family life, I. Bretherton (Outros) ISPA-Instituto Universitário, Portugal | |
| 2008 - 2008 Concluded | Children's social understanding during the preschool years, F.F. Strayer (Outros) ISPA-Instituto Universitário, Portugal | |
| 2007 - 2007 Concluded | School and Career Orientation [Orientação Escolar e Profissional] (Outros) ISPA-Instituto Universitário, Portugal | |
| 2006 - 2006 Concluded | Attachment assessment methods: Q-sort Attachment  with B. Vaughn(Vinculação: Métodos de Avaliação. Q-sort Attachment)  (Outros) ISPA-Instituto Universitário, Portugal | |
| 2001 - 2006 Concluded | Educational Psychology (Licenciatura) ISPA-Instituto Universitário, Portugal "Associations between attachment relationship to mother and father, and child temperament [Relação entre a qualidade da vinculação
                                       à mãe e ao pai e o temperamento da criança]" (THESIS/DISSERTATION) | 15 | 
| 2005 - 2005 Concluded | Being happy: Social consequences of individual differences, B. Vaughn  (Outros) ISPA-Instituto Universitário, Portugal | |
| 2004 - 2004 Concluded | Adolescence - Multidisciplinary Perspectives [Adolescência - Olhares Multidisciplinares] (Outros) Faculdade de Psicologia e Ciencias da Educação da Universidade de Lisboa, Portugal | 
Affiliation
            Science
| Category Host institution | Employer | |
|---|---|---|
| 2021 - 2023/10/31 | Contracted Researcher (Research) | ISPA-Instituto Universitário, Portugal | 
| 2018/10 - 2021/03 | Research Assistant (Research) | ISPA-Instituto Universitário, Portugal | 
| 2016/06 - 2018/10 | Research Assistant (Research) | ISPA-Instituto Universitário, Portugal | 
| 2011/07 - 2014/07 | Research Assistant (Research) | ISPA-Instituto Universitário, Portugal | 
| 2007/10 - 2010/10 | Research Assistant (Research) | ISPA-Instituto Universitário, Portugal | 
| 2005/07 - 2005/12 | Research Assistant (Research) | ISPA-Instituto Universitário, Portugal | 
| 2005/02/20 - 2005/08 | Research Assistant (Research) | ISPA-Instituto Universitário, Portugal | 
Teaching in Higher Education
| Category Host institution | Employer | |
|---|---|---|
| 2023/11/01 - Current | Assistant Professor (University Teacher) | ISPA-Instituto Universitário, Portugal | 
| 2020/02/24 - 2023/10/31 | Lecturer (University Teacher) | ISPA-Instituto Universitário, Portugal | 
| ISPA-Instituto Universitário, Portugal | ||
| 2017/09 - 2023/10/31 | Tutor (University Teacher) | ISPA-Instituto Universitário, Portugal | 
| 2015/09 - 2016/02 | Tutor (University Teacher) | ISPA-Instituto Universitário, Portugal | 
Other Careers
| Category Host institution | Employer | |
|---|---|---|
| 2007/04 - 2007/09 | Técnico Superior (Técnico Superior) | Camara Municipal de Vila Franca de Xira, Portugal | 
| 2007/01 - 2007/06 | Técnico Superior (Técnico Superior) | Associação Juvenil de Estudos e Comunicação, Portugal | 
Others
| Category Host institution | Employer | |
|---|---|---|
| 2013/10/24 - 2014/03/24 | Parental Leave | Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal | 
| 2007/01 - 2007/07 | Outra Situação (Técnica) | ISPA-Instituto Universitário, Portugal | 
Projects
            Contract
| Designation | Funders | |
|---|---|---|
| 2022 - 2023 | Attachment, Empathy and Prosociality in preschool WJCR/014/BI/2022  Co-Principal Investigator (Co-PI)
                                     ISPA-IU, Portugal Instituto Superior de Psicologia Aplicada Centro de Investigação William James, Portugal | Instituto Superior de Psicologia Aplicada Centro de Investigação William James Concluded | 
| 2018/07/10 - 2020/04 | Child Obesity - Risk of Childhood Obesity: The Role of Attachment, Temperament, and Self-Regulation [ChildObesity - Risco
                                 de Obesidade Infantil: O Papel da Vinculação, Temperamento e Auto-Regulação] PTDC/PSI-GER/29636/2017  Research Fellow
                                    
                                  | FCT Concluded | 
| 2014/06 - 2017/10/06 | Attachment, sleep quality, and socio emotional development in preschool children PTDC/MHC-PED/0838/2014 Research Fellow
                                     ISPA-Instituto Universitário, Portugal | Ongoing | 
| 2006 - 2010 | Children's Attachment Security, Parental Secure-Base Scripts and Mother-child/Father-Child Narrative Styles PTDC/PSI64149/2006 Research Fellow
                                     Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, Portugal | Concluded | 
| 2006 - 2010 | Positive Affect and the Socio-Emotional Development of Preschool Children PTDC/PSI/66172/2006 Research Fellow
                                     Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, Portugal | Concluded | 
| 2002 - 2005 | Attachment and Social Adaptation to Preschool FCT/SAPIENS/36429 Scientific Initiation Fellow
                                     Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, Portugal | Concluded | 
Other
| Designation | Funders | |
|---|---|---|
| 2024 - Current | Bullying and Cyberbullying Behaviors in Portuguese Schools [Comportamentos de Bullying e Ciber-Bullying nas Escolas Portuguesas] 0578000019 Researcher
                                     Instituto Superior de Psicologia Aplicada Centro de Investigação William James, Portugal | Ongoing | 
| 2024 - 2027 | Strengthening Affective Bonds: Video-Feedback Intervention to Promote Positive Parenting and Sensitive Discipline 325160 Researcher
                                     Instituto Superior de Psicologia Aplicada Centro de Investigação William James, Portugal | Fundação Calouste Gulbenkian Ongoing | 
| 2023/09 - 2026/08 | Shyness and unsociability: Subtypes of social withdrawal or two faces of the same risk? 95/2022 Instituto Superior de Psicologia Aplicada Centro de Investigação William James, Portugal | Fundação Bial Ongoing | 
| 2023 - 2023 | Study of perceptions about child development [Translation of the Portuguese title: Estudo de perceções sobre o desenvolvimento
                                 infantil] -- Co-Principal Investigator (Co-PI)
                                     Fundação Nossa Senhora do Bom Sucesso, Portugal | Concluded | 
Outputs
            Publications
| Conference abstract | 
 | 
| Conference paper | 
 | 
| Conference poster | 
 | 
| Journal article | 
 | 
| Newsletter article | 
 | 
| Translation | 
 | 
Activities
            Oral presentation
| Presentation title | Event name Host (Event location) | |
|---|---|---|
| 2025/05/27 | Empathy and Prosocial Behavior in Preschool Children: Exploring Profiles and Sociodemographic Associations | XII Simpósio Nacional de Investigação em Psicologia  (Porto, Portugal) | 
| 2025/05 | Attachment Relationships, Sympathy and feeling of guilt in Childhood- A Longitudinal Study. {Relações de vinculação, simpatia e o sentimento de culpa - um estudo longitudinal na infância]. | XII Simpósio Nacional de Investigação em Psicologia Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto (FPCEUP) (Porto, Portugal) | 
| 2024/06/19 | Relations between Attachment to Mother and Father, Peer Acceptance, and Self-Esteem in School-Age Children | 27th Biennial Meeting of the International Society for the Study of Behavoural Development (ISSBD)  (Lisbon, Portugal) | 
| 2023/10/17 | Results of the ISPA study on child development [Resultados do estudo do ISPA sobre o desenvolvimento infantil] | Big Meeting 2.0 - Primeiros Anos  (Portugal) | 
| 2022/09 | Relationship between Pressure to Eat, Emotional Regulation and Children's Food Consumption [Relação entre a Pressão para Comer, Regulação Emocional e Consumo Alimentar Infantil] | 14º Congresso Nacional de Psicologia da Saúde: Funchal, Madeira  (Portugal) | 
| 2022 | Attachment to Mother and Father, Social Acceptance and the development of Self-Esteem and quality of frienships in children | VII Congreso internacional de la RIA 2022 Lima - Perú  (Lima, Peru) | 
| 2021/06 | Attachment to Mother and Father: a comparative and longitudinal study of quality of friendship in middle-school children | SEAS mini-conference on Father-Child Attachment and Relationships  (online) | 
| 2019/03/21 | Peer Influences on Self-regulation and School Adaptation at the Transition from Preschool to Primary School | 2019 SRCD Biennial Meeting  (Baltimore, United States) | 
| 2018 | Secure Base Script Scores Predict Social Competence in Portuguese Preschoolers | 25th Biennial Metting of International Society for the Study of Behavioural Development - ISSBD ISSBD (Queensland, Australia) | 
| 2018 | Implications of early relationships for social competence development [Implicaciones de las relaciones tempranas para el desarrollo de la competencia social] | V Congresso de la RIA RIA (Montevideo, Uruguay, Uruguay) | 
| 2017 | Scripted Secure Base Attachment Representations Predict Social Competence in Preschool Age Children | 2017 SRCD Biennial Meeting  (Austin, Texas, USA., United States) | 
| 2015 | A longitudinal analysis of the effects of attachment behavior and social acceptance on the representations of self of preschool age children | XVII European Congress on Developmental Psychology European Association of Developmental Psychology (Braga, Portugal) | 
| 2014 | Attachment within the family: Contributions to a better understand of children’s psychosocial adjustment during the pre-school years | 14th World Association for Infant Mental Health (WAIMH) World Congress  (Edinburgh, Scotland., United Kingdom) | 
| 2013 | Supporting Functionality Profiles by Linking the MEISR to the ICF-CY | ISEI 2013 Regional Conference Siskin Children's Institute (St. Petersburg, Russian Federation, Russia) | 
| 2013 | The Quality of Parent´s Secure Base Scripts and Children's Secure Base Behaviour at Home: the Role of Father's Involvment in Child Related Activities | IAC - 6th Internacional Attachment Conference  (Italy, Italy) | 
| 2013 | The agreement between attachment behavior and attachment representations (A concordância entre os comportamentos de vinculação e a representação de vinculação) | VIII Simpósio Nacional de Investigação em Psicologia Associação Portuguesa de Psicologia (APP) (Aveiro, Portugal) | 
| 2013 | Exponential random graph models of social attention in preschool peer groups | 10º Congresso de Etologia Centro Champalimaud  (Lisboa, Portugal) | 
| 2013 | Longitudinal Stability and Growth of Child Social Competence During the Preschool Years | 10º Congresso de Etologia Centro Champalimaud  (Lisboa, Portugal) | 
| 2013 | Father Involvement and Attachment Quality (Envolvimento paterno e qualidade da vinculação ) | VIII Simpósio Nacional de Investigação Associação Portuguesa de Psicologia (APP) (Aveiro, Portugal, Portugal) | 
| 2012 | Preschool Affiliative Networks and Social Withdrawal in Preschol Children | 9 Congresso Nacional de Etologia cba- Centro de Biologia Ambiental (Lisboa, Portugal) | 
| 2011 | Father involvement and organization of safe base behaviors in father-child relationship (Tipos de envolvimento paterno e organização dos comportamentos de base segura da criança na relação com o pai) | I Congresso Internacional de Psicologia do Desenvolvimento UIPCDE ( Lisboa, Portugal) | 
| 2011 | Emotional regulation, temperament, attachment and adrenocortical functioning in children (Regulação emocional, temperamento, vinculação e funcionamento adrenocortical em crianças) | I Congresso Internacional de Psicologia do Desenvolvimento UIPCDE (Lisboa, Portugal) | 
| 2011 | Mother internal working models, safe-based behaviors and representations of attachment in preschoolers (Modelos internos dinâmicos da mãe, comportamentos de base-segura e representações de vinculação em crianças de idade pré-escolar) | I Congresso Internacional de Psicologia do Desenvolvimento UIPCDE (Lisboa, Portugal) | 
| 2011 | Are different views on the Attachment Story Completion Task an added value or methodological weakness? Two confronting quotation systems (Diferentes olhares sobre o Attachment Story Completion Task são mais valia ou fragilidade metodológica? Dois sistemas de cotação em confronto) | VIII Congresso Iberoamericano de avaliação/evaluacion Psicológica  (Lisboa, Portugal) | 
| 2010 | Father involvement and organization of safe base behaviors of children in Portuguese families (Envolvimento paterno e organização dos comportamentos de base segura das crianças em famílias portuguesas) | VII Simpósio Nacional de Investigação em Psicologia  (Braga, Portugal) | 
| 2010 | Parents internal working models and child secure base behavior (O Modelo Interno Dinâmico da Mãe e do Pai e o comportamento de base segura dos seus filhos) | VII Simpósio Nacional de Investigação em Psicologia  (Braga, Portugal) | 
| 2010 | Relationship between father involvement and social competence development in preschoolers (A relação entre o envolvimento paterno e o desenvolvimento da competência social em crianças de idade pré-escolar) | I Seminário Internacional: Contributos da Psicologia em Contextos Educativos  (Braga, Portugal, Portugal) | 
| 2010 | Emotional regulation, attachment and adrenocortical functioning during episodes of fear, positive affect and anger in mother-child dyads (Regulação emocional, vinculação e funcionamento adrenocortical durante episódios de medo, afecto positivo e raiva, em díades mãe criança) | VII Simpósio Nacional de Investigação em Psicologia  (Braga, Portugal) | 
| 2008 | Attachment and emotional regulation (Vinculação e Regulação Emocional) |  (Portugal) | 
| 2006 | Relation between child temperament and attachment quality in the mother-child and father-child relationships (Relação entre o Temperamento da Criança e a Qualidade da Vinculação na Díade Mãe Criança e Pai Criança) |  (Portugal) | 
Supervision
| Thesis Title Role | Degree Subject (Type) Institution / Organization | |
|---|---|---|
| 2025/09 - Current | Empathy and Externalizing Problems in Pre-adolescence Supervisor | Psicologia e Psicopatologia do Desenvolvimento (Master) ISPA-IU, Portugal | 
| 2024/09 - Current | Attachment Representations, Loneliness, and Face-to-face, Online, and Mixed Friendships in Adolescents [Representações de
                                 Vinculação, Solidão e Amizades Face-a-face, Online e Mistas em Adolescentes] Supervisor | Psicologia e Psicopatologia do Desenvolvimento (Master) ISPA-IU, Portugal | 
| 2024/09 - Current | Empathy and Internalising Problems in Preadolescence: Exploring Gender Variations Supervisor | Psicologia e Psicopatologia do Desenvolvimento (Master) ISPA-IU, Portugal | 
| 2021/09/04 - Current | Attachment, Sympathy and the Feelings of Guilt: A Longitudinal Study in Childhood [Vinculação, Simpatia e o Sentimento de
                                 Culpa: Um Estudo Longitudinal na Infância] Co-supervisor | ISPA-Instituto Universitário, Portugal | 
| 2023/09 - 2024/10/15 | Associations between Online Behaviors, Friendships and a loneliness in Adolescents [As associações entre os Comportamentos
                                 Online, as Amizades nos diferentes Contextos e a Solidão em Adolescentes ] Supervisor | Psicologia e Psicopatologia do Desenvolvimento (Master) ISPA, Instituto Universitário, Portugal | 
| 2023/09 - 2024/09 | Associations between empathy, simpathy, externalizing and internalizing behaviors, in adolescents. [Associações entre empatia,
                                 simpatia e comportamentos internalizantes e externalizantes, em adolescentes) Supervisor | Psicologia e Psicopatologia do Desenvolvimento (Master) ISPA, Instituto Universitário, Portugal | 
| 2023/09 - 2024/09 | Associations between empathy, internalizing and externalizing behaviors, in adolescents. [associações entre empatia, comportamento
                                 internalizantes e externalizantes, em adolescentes] Supervisor | Psicologia e Psicopatologia do Desenvolvimento (Master) ISPA, Instituto Universitário, Portugal | 
| 2023/03/08 - 2024/03/08 | Professional Traineeship in Psychology of the Portuguese Board of Psychologists - OPP Supervisor | Professional Traineeship in Psychology of the Portuguese Board of Psychologists (Other) Instituto Superior de Psicologia Aplicada Centro de Investigação William James, Portugal | 
| 2022/09/14 - 2023/10/27 | Friendship quality in the digital age: Associations between friendship quality and online behaviors in adolescence [Qualidade
                                 da amizade na era digital: Associações entre a qualidade da amizade e os comportamentos online na adolescência] Supervisor | Psicologia e Psicopatologia do Desenvolvimento (Master) ISPA-Instituto Universitário, Portugal | 
| 2021/09/15 - 2022/09/28 | Emotion Regualtion mediation between attachment and empathy [O Papel Mediador da Regulação Emocional na Relação entre Vinculação
                                 e Empatia] Supervisor | Psicologia e Psicopatologia do Desenvolvimento (Master) ISPA-Instituto Universitário, Portugal | 
| 2020/09/15 - 2021/11/22 | Respect and Sympathy: Development of respect and moral emotions in portuguese children [Respeito e Simpatia: Desenvolvimento
                                 do respeito e das emoções morais em crianças portuguesas] Supervisor | Psicologia Clinica (Master) ISPA-Instituto Universitário, Portugal | 
Event organisation
| Event name Type of event (Role) | Institution / Organization | |
|---|---|---|
| 2024/06/16 - 2024/06/20 | 27th Biennial Meeting of the International Society for the Study of Behavioural Development (ISSBD) (2024/06/16 - 2024/06/20) Conference (Member of the Organising Committee) | ISPA, Instituto Universitário, Portugal | 
| 2022/07/14 - 2022/07/16 | International Attachment Conference 2022- Lisbon (2022/07/14 - 2022/07/16) Conference (Member of the Organising Committee) | ISPA-Instituto Universitário, Portugal | 
Jury of academic degree
| Topic Role | Candidate name (Type of degree) Institution / Organization | |
|---|---|---|
| 2025/10/27 | Attachment Style, Coping Strategies, and Posttraumatic Growth in Grief [Estilo de Vinculação, Estratégias de  Coping e Crescimento
                                 Pós-Traumático no Luto] President of the jury | Carolina Castanho (Master) ISPA, Instituto Universitário, Portugal | 
| 2025/10/27 | Empathy and Internalising Problems in Preadolescence: Exploring Gender Variations Supervisor | Shahna Oliveira (Master) ISPA, Instituto Universitário, Portugal | 
| 2025/09/25 | The Mediating Role of Emotion Regulation in the Relationship between Parenting Practices and Social and Non-Social Play in
                                 a Preschool Context [O Papel Mediador da Regulação Emocional na Relação entre Práticas Parentais e Brincadeira Social e Não-Social
                                 em contexto pré-escolar] (Thesis) Main arguer | Maria Luísa Duarte Silva (Master) ISPA-Instituto Universitário, Portugal | 
| 2025/07/24 | The Influence of Childhood Trauma on the Adoption of Avoidant Patterns in the Intimate Relationships of Young Adults [A Influência
                                 dos Traumas Infantis na Adoção de Padrões de Evitamento, nos Relacionamentos Íntimos de Jovens Adultos] President of the jury | Cláudia Djaló (Master) ISPA-IU, Portugal | 
| 2025/07/02 | Between Support and Intrusiveness: Maternal and Paternal Interactive Behaviors and Emotional Regulation in Preschoolers [Entre
                                 o Suporte e a Intrusividade: Comportamentos Interactivos Maternos e Paternos e Regulação Emocional da Criança em Idade Pre-Escolar] (Thesis) Main arguer | Ana Raquel Araújo  (Master) Universidade do Minho, Portugal | 
| 2024/12/16 | The relation between Attachment and loneliness in pre-adolescents [A Relação entre Vinculação Parental e Solidão em Pré-Adolescentes
                                 e Adolescentes] (Thesis) Main arguer | Catarina Alves (Master) ISPA-Instituto Universitário, Portugal | 
| 2024/12/10 | Differences between parental knowledge and parental beliefs, depending on sociodemographic characteristics, in parents with
                                 children aged 0-6 years [Diferenças entre o conhecimento parental e as crenças parentais, consoante as características sociodemográficas,
                                 em pais com filhos dos 0-6 anos] (Thesis) Main arguer | Ana Patrícia Henriques (Master) ISPA-Instituto Universitário, Portugal | 
| 2024/12/10 | Associations between Empathy, Sympathy and Internalizing and Externalizing Behaviors of Young People[Associações entre Empatia,
                                 Simpatia e os Comportamentos Internalizantes e Externalizantes dos Jovens] Supervisor | Raquel Martins   (Master) ISPA-Instituto Universitário, Portugal | 
| 2024/12/10 | Empathy and Social Behaviors of adolescents [A Empatia e os Comportamentos Sociais dos Adolescentes] Supervisor | Margarida Pereira (Master) ISPA-Instituto Universitário, Portugal | 
| 2024/12/05 | Of Like a Nest, Like a Bird - Attachment Styles and its Relationship with Empowerment in Portuguese Women [De tal Ninho, tal
                                 Passarinho - Estilos de Vinculação e a sua Relação com o Empoderamento em Mulheres Portuguesas] President of the jury | Maria Margarida Esteves (Master) ISPA-Instituto Universitário, Portugal | 
| 2024/12/04 | Attachment, Emotional Regulation and Parental Relationship Quality [Vinculação, Regulação Emocional e Qualidade do Relacionamento
                                 com as Figuras Parentais] President of the jury | Patrícia Cardoso Godinho (Master) ISPA-Instituto Universitário, Portugal | 
| 2024/12/04 | The Relationships between attachment representations and development of empathy in preschool children [As Relações entre as
                                 representações de vinculação e o desenvolvimento da empatia em crianças em idade pré-escolar] (Thesis) Main arguer | Susete Duarte (Master) ISPA-Instituto Universitário, Portugal | 
| 2024/12/04 | The role of attachment representations in the development of prosocial behavior in preschool children [O papel das representações
                                 da vinculação no desenvolvimento do comportamento pró-social em crianças em idade pré-escolar] (Thesis) Main arguer | Sofia Arez (Master) ISPA-Instituto Universitário, Portugal | 
| 2024/11/28 | How I find myself in others: self-esteem as a mediator of relationship between adult attachment and intimacy in romantic relationships
                                 [Como eu me encontro nos outros: a autoestima como mediadora da relação entre a vinculação do adulto e a intimidade nas relações
                                 amorosas] (Thesis) Main arguer | Ana Rita Garcia (Master) ISPA-Instituto Universitário, Portugal | 
| 2024/10/21 | Parents' Attachment Representations and  Physical Punishment Practices in face of Disobedient Behaviors of Preschool and School-Age
                                 Children (3 to 10 Years Old)[Representações de Vinculação dos Pais e Práticas de Punição Física perante Comportamentos de
                                 Desobediência de Crianças em Idade Pré-escolar e Escolar (3 aos 10 anos)] (Thesis) Main arguer | Catarina Henriques (Master) ISPA-Instituto Universitário, Portugal | 
| 2024/10/17 | The Mediation Role of Self-Esteem between Attachment Styles and Relationships with Peers and Parents in Institutionalized
                                 Adolescents [O Papel Mediador da Autoestima entre os Estilos de Vinculação e as Relações com os Pares e Pais em Jovens Institucionalizados] (Thesis) Main arguer | Jéssica Monsanto (Master) ISPA-Instituto Universitário, Portugal | 
| 2024/10/15 | Friendship Quality: Associations between Loneliness and Online Behaviors in Adolescence [Qualidade da amizade: Associações
                                 com os Sentimentos de Solidão e Comportamentos Online na Adolescência] Supervisor | Bárbara Filipa Neves Correia (Master) ISPA-Instituto Universitário, Portugal | 
| 2024/10/15 | Family Dynamics: Parental Influence and Interparental Conflict on Child Development [Dinâmicas Familiares:
                                 Influência das Práticas Parentais e Conflito Interparental no Desenvolvimento das Crianças] President of the jury | Laura Gorjão Figueiredo de Oliveira (Master) ISPA-Instituto Universitário, Portugal | 
| 2023/12/07 | Social Withdrawal and Aggression in Adolescence: Relationships with School Skills, Parental Conflict and Punishment [Retraimento
                                 Social e Agressividade na Adolescência: Relações com Competências Escolares, Conflito e Punição Parentais] (Thesis) Main arguer | Bruna Branco (Master) ISPA-IU, Portugal | 
| 2023/12/07 | Attachment Quality, Empathy and Social Competence in Preschoolers [Qualidade da Vinculação, Empatia, Competência Social de
                                 Crianças em Idade Pre-escolar] President of the jury | Ana Raquel Fragoso (Master) ISPA-IU, Portugal | 
| 2023/12/05 | Social Networks in Young Adults: Relationship between the use of social networks and loneliness, self-esteem and life satisfaction
                                 [Uso das redes sociais em jovens adultos: estudo sobre a relação do uso das redes sociais com a solidão, autoestima e satisfação
                                 com a vida] (Thesis) Main arguer | Inês Gregório (Master) ISPA-IU, Portugal | 
| 2023/11/30 | Relationships between Depressive Symptoms, Psychological Attributes, and Social and Emotional Skills of Young People [Relações
                                 entre Sintomas Depressivos, Atributos Psicológicos, e Competências Sociais e Emocionais dos Jovens] (Thesis) Arguer | Marisa Ramos (Master) ISPA-Instituto Universitário, Portugal | 
| 2023/10/27 | Friendship quality in the digital age: Associations between friendship quality and online behaviors in adolescence [Qualidade
                                 da amizade na era digital: Associações entre a qualidade da amizade e os comportamentos online na adolescência] Supervisor | Jussane Martha de Azevedo (Master) ISPA-Instituto Universitário, Portugal | 
| 2022/12/06 | "FATHER, MOTHER, I'M SHAME Association between Parental Practices and Shame in Adolescence ["PAI, MÃE, TENHO VERGONHA, Associação
                                 entre Práticas Parentais e Vergonha na Adolescência] President of the jury | Rita Santos (Master) Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, Portugal | 
| 2022/12/06 | Profiles of Loneliness, Parenting Practices and Attachment Relationships [Perfis de Solidão, Práticas Parentais e Segurança
                                 nas relações de Vinculação] (Thesis) Main arguer | Davide Pinto (Master) Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, Portugal | 
| 2022/09/28 | Emotion Regulation mediation on attachment and empathy relation. [O Papel Mediador da Regulação Emocional na Relação entre
                                 Vinculação e Empatia] Supervisor | Eva de Oliveira Pires (Master) ISPA-Instituto Universitário, Portugal | 
| 2022/09/28 | Parents in Children's Feeding: Food Introduction, Emotional Regulation and Eating Practices [Os Pais na Alimentação das Crianças:
                                 Introdução  Alimentar, Regulação Emocional e  Praticas Alimentares] (Thesis) Main arguer | Fátima Martins (Master) ISPA-Instituto Universitário, Portugal | 
| 2022/09/28 | Tell me how you feel, I will help you to react: The impact of parental competence perceptions on the relationship between
                                 the reactions to negative emotions and children's emotional regulation [Diz-me como te Sentes, Ajudar-te-ei na forma como
                                 Reages: O Impacto do Sentimento de Competencia Parental na Relação entre as Reaçoes as Emoçoes Negativas e a Regulação Emocional
                                 das Crianças] (Thesis) Main arguer | Patricia Steffensen (Master) ISPA-Instituto Universitário, Portugal | 
| 2022/07/19 | Physical punishment: Caregivers’ beliefs and educational practices used in Portugal [Punição física: Crenças dos cuidadores
                                 e práticas educativas utilizadas em Portugal] (Thesis) Arguer | Telma Gonçalves Rancheiro (Master) ISPA-Instituto Universitário, Portugal | 
| 2022/07 | The heterogeneity of disruptive behavior in the preschool years: levels of organization and underlying mechanisms
                                 (substitute member) Thesis Member | Beatriz Domínguez Álvarez (PhD) Universidade de Santiago de Compostela, Spain | 
| 2021/12/10 | Parenting styles: Parental perception in a sample of parents of preschoolers [Estilos Educativos Parentais: Perceção parental
                                 numa amostra de pais de crianças a frequentar o pré-escolar] President of the jury | Ana Isabel Barreiras (Master) ISPA-Instituto Universitário, Portugal | 
| 2021/11/22 | Respect and Sympathy: Development of respect and moral emotions in Portuguese children [Respeito e Simpatia: Desenvolvimento
                                 do respeito e das emoções morais em crianças portuguesas] Supervisor | Evlyne Cardoso (Master) ISPA-Instituto Universitário, Portugal | 
| 2021/07/21 | It takes a village: Parental practices, social support and a global pandemic. [It takes a village: práticas parentais, suporte
                                 social e uma pandemia mundial.] (Thesis) Main arguer | Tatiana Esperanço (Master) ISPA-Instituto Universitário, Portugal | 
| 2021/02/05 | Parental coping and negative emotions: associations with executive functioning in preschool [Coping parental para lidar com
                                 as emoções negativas: associações com o funcionamento executivo no pré-escolar] (Thesis) Main arguer | Déborah Verhaeghe (Master) ISPA-Instituto Universitário, Portugal | 
| 2020/07/10 | Friendship Quality and Self-concept in 3rd and 4th school year [A Qualidade da Amizade e as suas Implicações no Auto-conceito
                                 em Crianças do 3º e 4º ano] (Thesis) Main arguer | Joana Couto (Master) ISPA-Instituto Universitário, Portugal | 
| 2020/07/07 | Beyond Attachment: The role of social acceptance in the relationship between attachment and self-esteem [Para Lá da Vinculação:
                                 O papel da aceitação social na relação entre a vinculação e a auto-estima] (Thesis) Main arguer | Ana Inês Varanda (Master) ISPA-Instituto Universitário, Portugal | 
Association member
| Society Organization name | Role | |
|---|---|---|
| 2025/03/20 - Current | Portuguese Pshychology Association [APP, Associação Portuguesa de Psicologia] | |
| 2023/05/25 - Current | InLuto Portuguese Association for grief integrated care in [InLuto Associação Portuguesa de Cuidados Integrados no Luto] | |
| 2019/01/10 - Current | International Society for the Study of Behavioural Development (ISSBD) | |
| 2016/02 - Current | Portuguese Psychologists in Association (OPP, Ordem dos Psicólogos Portugueses) | |
| 2012/02 - 2013/02 | SRCD - Society for Research in Child Development | 
Committee member
| Activity description Role | Institution / Organization | |
|---|---|---|
| 2024/12/23 - Current | Member of the Ethics Committee Member | ISPA-Instituto Universitário, Portugal | 
Course / Discipline taught
| Academic session | Degree Subject (Type) | Institution / Organization | |
|---|---|---|---|
| 2025/09 - Current | MSc Dissertation Seminar [Seminário Dissertação Mestrado] | Psicologia e Psicopatologia do Desenvolvimento (Mestrado integrado) | ISPA, Instituto Universitário, Portugal | 
| 2024/02/14 - Current | Research Methods II (Métodos de Investigação II) | Psicologia (Licenciatura) | ISPA, Instituto Universitário, Portugal | 
| 2021/09/14 - Current | Developmental Research Methods I (Métodos de Investigação Desenvolvimental I) | Psicologia e Psicopatologia do Desenvolvimento (Mestrado) | ISPA-Instituto Universitário, Portugal | 
| 2021/02/24 - Current | Developmental Research Methods II [Métodos de Investigação Desenvolvimental II] | Psicologia e Psicopatologia do Desenvolvimento (Mestrado) | ISPA-Instituto Universitário, Portugal | 
| 2018/09/20 - Current | Research Methods I (Métodos Investigação I) | Psicologia (Licenciatura) | ISPA-Instituto Universitário, Portugal | 
| 2024/03 - 2025/07 | Data analysis - Exploratory and Confirmatory Factor Analysis | (Doutoramento) | ISPA-Instituto Universitário, Portugal | 
| 2023/10 - 2024/02/14 | Developmental Pshychology I [Psicologia do Desenvolvimento I] | Psicologia (Licenciatura) | ISPA-Instituto Universitário, Portugal | 
| 2017/09 - 2018/06 | Developmental Psychology I and II (Psicologia Desenvolvimento I e II) | (Mestrado integrado) | Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, Portugal | 
| 2015/09 - 2016/02 | Research Methods I (Métodos de Investigação I) | (Mestrado integrado) | ISPA-Instituto Universitário, Portugal | 
Journal scientific committee
| Journal title (ISSN) | Publisher | |
|---|---|---|
| 2023/01 - Current | Developmental Psychology | |
| 2022/09 - Current | Análise Psicológica | |
| 2022/05 - Current | European Early Childhood Education Research Journal | |
| 2021/05 - Current | Psicologia | |
| 2021/04 - Current | Journal of Social and Personal Relationships | SAGE | 
| 2020/07 - Current | Frontiers Psychology - Developmental Psychology | 
Other jury / evaluation
| Activity description | Institution / Organization | |
|---|---|---|
| 2024/12/23 - 2025/01/13 | Member of the evaluation panel (substitute member) for research fellowships (BSc) in the scope of the research project "Strengthening Affective Bonds" (WJCR/014/BI/2024), funded by the Calouste Gulbenkian Foundation | Instituto Superior de Psicologia Aplicada Centro de Investigação William James, Portugal | 
| 2024/08/21 - 2024/09/04 | Member of the evaluation panel (substitute member) for the attribution of a research fellowship (bachelor) in the scope of the research-related activities in Psychology of the R&D Unit William James Center for Research (UIDB/04810/2020), (“RAISE – Parceria Investigação e Prática: Consciencializar e Potencializar a Capacidade Socioemocional nos Primeiros Anos”; reference of the call for applications: (WJCR/010/BI/2024) | ISPA-Instituto Universitário, Portugal | 
| 2023/02/09 - 2023/02/24 | Member of the evaluation panel (Substitute member) for a Research Fellowship (call reference: WJCR/004/BI/2023) in the scope of the research-related activities in Psychology of the R&D Unit William James Center for Research | ISPA-IU, Portugal | 
Distinctions
            Other distinction
| 2020 | 2 position in CEEC 3.ª Edition [Concurso Estímulo ao Emprego Científico Individual, 2020.01432.CEECIND] Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal | 
| 2019 | 2019 Student and Early Career Council (SECC) Poster Competition Society for Research in Child Development, United States | 
| 2011 | FCT Phd grant [Bolsa FCT doutoramento SFRH/BD/69863/2010] Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal | 
