???global.info.a_carregar???
Daniela Andrade Vilaverde e Silva is a Assistant Professor of Department of Social Sciences of Education and researcher at the Research Centre in Education, Institute of Education of the University of Minho (Campus de Gualtar, Braga, Portugal). She holds a PhD in Education, in the area of knowledge of Organization and School Administration with the thesis entitled “Action logics of adult education”. She has experience in research projects in schools and non-formal education organizations. She has taught several subjects and courses, in the areas of social sciences of education: Sociology of Education, Educational Administration and training management, in terms of initial and master degree training of educators and teachers. She has supervised graduate students in the realization of academic master's and Phd in several organizations (school and non-formal education organizations).
Identification

Personal identification

Full name
Daniela Andrade Vilaverde e Silva

Citation names

  • Silva, Daniela Vilaverde

Author identifiers

Ciência ID
7E11-BFF9-DFA0
ORCID iD
0000-0001-8781-4995

Email addresses

  • dsilva@ie.uminho.pt (Professional)

Telephones

Telephone
  • (351) 253604630 (Professional)

Knowledge fields

  • Social Sciences - Educational Sciences

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
Spanish; Castilian Advanced (C1) Advanced (C1) Intermediate (B1) Advanced (C1)
English Intermediate (B1) Advanced (C1) Intermediate (B1) Intermediate (B1)
Education
Degree Classification
2006 - 2013
Concluded
Ciências da Educação (Doutoramento)
Major in Organização e Administração
Universidade do Minho, Portugal
"Lógicas de Ação na educação de Adultos: um olhar sociológico-organizacional" (THESIS/DISSERTATION)
Aprovado por unanimidade
2001 - 2004
Concluded
Education [Educação] (Mestrado)
Major in Organizações Educativas e Administração
Universidade do Minho, Portugal
"Lógicas de Acção em contexto de Autonomia" (THESIS/DISSERTATION)
Muito Bom
1999
Concluded
Education [Educação] (Licenciatura)
Universidade do Minho, Portugal
15
Affiliation

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2013/01/04 - Current Assistant Professor (University Teacher) Universidade do Minho, Portugal
2004/06/28 - 2013/01/03 Assistant (University Teacher) Universidade do Minho, Portugal
2000/01/10 - 2004/06/28 Trainee Assistant (University Teacher) Universidade do Minho, Portugal

Positions / Appointments

Category
Host institution
Employer
2019/07 - Current Diretora de Curso da Licenciatura em Educação Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2019/07 - Current Diretora de Curso da Licenciatura em Educação (pós-laboral) Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2019 - Current Member of the Pedagogical Council of the Institute of Education [Membro do Conselho Pedagógico do Instituto de EducaçãoEducação] Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2019 - Current Member of the Degree Course in Education Committee [Membro da Comissão de curso da Licenciatura em Educação] Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2013 - Current Council member Department of Social Sciences of Education [Membro do Conselho de Departamento de Ciências Sociais da Educação] Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal
2008/04 - 2009/12 Membro do Conselho Académico na qualidade de representante dos docentes não doutorados do IEP Universidade do Minho, Portugal
2008/04 - 2009/05 Membro do Senado Universitário na qualidade de representante dos docentes não doutorados do IEP Universidade do Minho, Portugal

Others

Category
Host institution
Employer
2014 - Current Member of the editorial board of Revista Portuguesa de Educação [Membro do corpo editorial da Revista Portuguesa de Educação] Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal
2007 - Current Integrated researcher at the Education Research Center (CIEd) of the University of Minho [Investigadora integrada do Centro de Investigação em Educação (CIEd) da Universidade do Minho] Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal
Projects

Contract

Designation Funders
2022/05/09 - 2024/05/31 Project TRACER - Transformative Roma Art and Culture for European Remembrance
Researcher
Ongoing
2021/03/01 - 2024/02/29 SMOOTH - Educational Common Spaces. Passing through enclosures and reversing inequalities
Researcher
Universidade do Minho, Portugal
Ongoing

Other

Designation Funders
2017 - Current Education Policies, Governance and Management: Education 3D-Democracy, inequality and difference
CIEd
Researcher
Universidade do Minho, Portugal
Ongoing
2018/01 - 2020/03 RISE – Roma Inclusive School Experience
ACTION NUMBER 777289 - REC-DIS
Researcher
Universidade do Minho, Portugal
Comissão Europeia
Concluded
2012 - 2014 Organizações Educativas, Padrões de Governação e de Gestão
S/R
Universidade do Minho, Portugal
Concluded
2012 - 2014 Democracia, Diferença e Desigualdades Sociais e Escolares
S/R
Researcher
Universidade do Minho, Portugal
Concluded
2012 - 2014 O Novo Estatuto do Aluno em Ação: um estudo de um Agrupamento de Escolas no norte de Portugal
S/R
Researcher
Universidade do Minho, Portugal
Concluded
2007 - 2010 Civismo, Indisciplina e Cidadania
S/R
Researcher
Universidade do Minho, Portugal
Concluded
Outputs

Publications

Book
  1. Casa-Nova, Maria José; Moreira, Maria Alfredo; Silva, Daniela Vilaverde ; Rodrigues, Júlia; Ribeiro, Laura. RISE – Roma Inclusive School Experience. A experiência portuguesa/ The portuguese experience. Lisboa, Portugal: ACM-OBCIG. 2020.
    Published
  2. Daniela Vilaverde e Silva; Carlos Gomes; Guilherme Silva. Cidadania, Civismo e Indisciplina: investigação numa escola portuguesa.. Braga, Portugal: CIEd - Centro de Investigação em Educação. 2010.
    Published
Book chapter
  1. Casa-Nova, Maria José; Moreira, Maria Alfredo; Silva, Daniela Vilaverde. "Basic concepts for a theoretically sustained practice". In School education, minorities and life opportunities: Roma inclusive school experiences, edited by Casa-Nova, Maria José; Moreira, Maria Alfredo; Tagliaventi, Maria Teresa, 25-35. Vila Nova de Famalicão, Portugal: Humús, 2020.
    Published
  2. Silva, Daniela Vilaverde ; Moreira, Maria Alfredo; Casa-Nova, Maria José. "Methodological approach". In Schooleducation, minorities and life opportunities: Roma inclusive school experiences, edited by Casa-Nova, Maria José; Moreira, Maria Alfredo (BF1A-C5B2-94FF); Tagliaventi, Maria Teresa, 37-47. Vila Nova de Famalicão, Portugal: Húmus, 2020.
    Published
  3. SÁ, Virgínio ; Silva, Daniela Vilaverde. "A diretora em ação: Geografias do poder no agrupamento de escolas de monte pequeno". In Diretores escolares em ação, edited by Lima, Licínio C.; SÁ, Virgínio (031C-E4B4-E90F); Torres, Leonor L., 125-190. Vila Nova de Gaia, Portugal: Fundação Manuel Leão, 2020.
    Published
  4. Casa-Nova, Maria José; Moreira, Maria Alfredo (BF1A-C5B2-94FF); Silva, Daniela Vilaverde. "An inclusive perspective across Northern Portugal". In School education, minorities and life opportunities: Roma inclusive school experiences, edited by Casa-Nova, Maria José; Moreira, Maria Alfredo (BF1A-C5B2-94FF); Tagliaventi, Maria Teresa, 127-183. Vila Nova de Famalicão, Portugal: Húmus, 2020.
    Published
Conference paper
  1. "DEMOCRATIZAÇÃO DA EDUCAÇÃO E ENSINO PROFISSIONAL NA ESCOLA PÚBLICA: ANÁLISE EXPLORATÓRIA DE INVESTIGAÇÕES NO CAMPO". Paper presented in XVI Congresso Internacional GalegoPortuguês de Psicopedagogia, Braga, 2021.
    Published
  2. "Miranda, A. & Silva, D. . A EDUCAÇÃO/FORMAÇÃO CONTÍNUA NOS CONTEXTOS DE TRABALHO: REPRESENTAÇÕES SOBRE A FORMAÇÃO CONTÍNUA DE UM GRUPO DE PROFISSIONAIS NUMA UNIDADE DE SAÚDE. , pp. 1901-1913.". Paper presented in XVI Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia, Braga, 2021.
    Published
  3. Silva, D. V., Casa-Nova, M. J., Moreira, M. A., Rodrigues, J., & Barbosa, I.. "Escola, diferenças e (des)igualdades: Discursos docentes sobre a etnia cigana num Agrupamento de Escolas em Portugal". Paper presented in Congreso Internacional Gallego Portugués de Psicopedagogía, 2019.
    Published • 10.5151/discult2018-06
  4. Silva, Daniela Vilaverde. "Educação de adultos em Portugal no novo milénio: Políticas e racionalidades". Paper presented in Congreso Internacional Gallego Portugués de Psicopedagogía, 2019.
    Published
  5. Silva, Daniela Vilaverde; Virgínio Sá. "Dinâmicas e representações sobre a gestão escolar: um estudo de caso num agrupamento de escolas". Paper presented in IX Congresso Português de Sociologia, Faro, 2016.
    Published
  6. Silva, Daniela Vilaverde. "A Certificação Escolar pela via dos processos de RVCC: entre a esperança educativa e a desilusão social". Paper presented in IX Congresso Português de Sociologia, Faro, 2016.
    Published
  7. Silva, Daniela Vilaverde; Guilherme Silva; Carlos Gomes. "O regulamento interno e a gestão da disciplina numa escola pública: inquérito aos alunos". Paper presented in XIII Congresso da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação, Viseu, 2016.
    Published
  8. Silva, Daniela Vilaverde. "O Programa Novas Oportunidades e a aprendizagem ao longo da vida: efeitos da União Europeia em Portugal.". Paper presented in II COLÓQUIO INTERNACIONAL DE CIÊNCIAS SOCIAIS DA EDUCAÇÃO - O Governo das Escolas: Atores, Políticas e Práticas., Braga, 2015.
    Published
  9. Silva, Daniela Vilaverde; Virgínio Sá. "A (des)construção da autonomia num agrupamento de escolas: discursos e práticas". Paper presented in II COLÓQUIO INTERNACIONAL DE CIÊNCIAS SOCIAIS DA EDUCAÇÃO - O Governo das Escolas: Atores, Políticas e Práticas., Braga, 2015.
    Published
  10. Silva, Daniela Vilaverde. "O Centro e a Periferia na Administração dos Processos de RVCC em Portugal.". Paper presented in IV Congresso Ibero-Americano de Políticas e Administração da Educação – 2014, Porto, 2015.
    Published
  11. Silva, Daniela Vilaverde. "A Educação de Adultos no âmago da aprendizagem ao longo da vida : uma visão económica ou emancipadora?".". Paper presented in XIII Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia, A Coruña, 2015.
    Published
  12. Silva, Daniela Vilaverde. ""A Educação/Formação de Adultos no jogo entre o global e o local"". Paper presented in XIII Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia., A Coruña, 2015.
    Published
  13. Silva, Daniela Vilaverde; Carlos Gomes; Guilherme Silva. "O Estatuto do Aluno em ação: dimensões normativas, (in) disciplina, e procedimentos organizacionais". Paper presented in XII Congresso da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação. Ciências da Educação: Espaços de investigação, reflexão e ação interdisciplinar., Vila Real, 2014.
    Published
  14. Silva, Daniela Vilaverde. "“A arquitetura administrativa dos processos de RVCC: contributos para uma leitura sociológica”". Paper presented in XII Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia., Braga, 2013.
    Published
  15. Silva, Daniela Vilaverde. "“Ressonâncias da Certificação obtida pelo RVCC na Vida dos Adultos”". Paper presented in XII Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia., Braga, 2013.
    Published
  16. Silva, Daniela Vilaverde. "O jogo do informal e do não-formal nos processos de RVCC: Um olhar sociológico". Braga, 2013.
    Published
  17. Silva, Daniela Vilaverde. "Adultos e Educação: do abandono precoce da escola ao reencontro encantado". Paper presented in XI Congreso Internacional Galego-Português de Psicopedagoxia, Coruña, 2011.
    Published
  18. Silva, Daniela Vilaverde. "Paradoxos da ‘Autonomia’ consagrada dos Agrupamentos de Escolas -Um olhar sociológico-organizacional a partir das representações dos docentes de um Agrupamento de Escolas". Paper presented in X Congresso Luso-Afro-Brasileiro de Ciências Sociais, Braga, 2009.
    Published
  19. Silva, Daniela Vilaverde; Carlos Gomes; Guilherme Silva. "“Civismo, Indisciplina e Cidadania: pesquisa e análise sociológica num Agrupamento de Escolas do Minho". Paper presented in Xº Congresso da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação Investigar, Avaliar, Descentralizar, Bragança: Escola Superior Edu, 2009.
    Published
  20. Silva, Daniela Vilaverde. "Jogos de Poder no Conselho Pedagógico". Paper presented in Colóquio AFIRSE 2006 – Para um balanço da Investigação em Educação de 1960-2005,Teorias e Práticas, Lisboa, 2006.
    Published
  21. Silva, Daniela Vilaverde. "A Assembleia de Escola/Agrupamento e a participação da comunidade educativa – subsídios para a sua reflexão a partir de um caso". Paper presented in VIII Congresso Galaico Português de Psico Pedagogia, Braga, 2005.
    Published
Edited book
  1. Silva, Daniela Vilaverde; Virgínio Sá; Guilherme Silva; Leonor Torres. Atas do II Colóquio Internacional de Ciências Sociais da Educação - O Governo das Escolas: Atores, Políticas e Práticas. Santo Tirso, Portugal: De Facto Editores. 2015.
  2. Silva, Daniela Vilaverde; Esmeraldina Veloso; Paula Guimarães; Fernanda Martins; Maria Faria. Elderly, Education, Intergenerational Relationships and Social Development. Proceedings of 2nd Conference of ELOA. Braga, University of Minho, Portugal: CIEd. 2011.
Journal article
  1. Fernandes, Natália; Sarmento, Teresa; Barra, Marlene; Silva, Daniela; Martins, Fernanda; Casanova, Joana R.. "Co-creation of educational commons spaces to reverse inequalities: project SMOOTH and the Children's Club". Frontiers in Sociology 8 (2023): http://dx.doi.org/10.3389/fsoc.2023.1235782.
    10.3389/fsoc.2023.1235782
  2. Casa-Nova, Maria José; Moreira, Maria Alfredo; Silva, Daniela Vilaverde ; Rodrigues, Júlia; Ribeiro, Laura. "Educação inter/multicultural, dispositivos pedagógicos ediálogo entre culturas". Revista ELO 27 (2020): 65-76.
    Published
  3. Sá, Virgínio; Silva, Daniela Vilaverde. "Relações de poder na gestão escolar: um estudo de caso num Agrupamento de Escolas". Investigar em Educação 8 (2019): 103-122.
    Published
  4. Silva, Daniela Vilaverde. "Entre o Ser e o Ter: dilemas e sentidos da educação de adultos". Práxis Educacional 14 29 (2018): 17-34. http://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/issue/view/303.
    Published
  5. Silva, Daniela Vilaverde. "Educação, Institucionalização e legitimação: novas arquiteturas educativas à luz do modelo neo-institucional em Portugal". Revista Ensaio: avaliação e políticas públicas Educação. 26 101 (2018): 1197-1219. http://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/issue/view/102.
    Published
  6. Silva, Daniela Vilaverde. "A história de vida nos processos de RVCC: leituras críticas sobre a sua construção". Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación 14 (2017): 186-186. https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.14.2809.
    10.17979/reipe.2017.0.14.2809
  7. Silva, Daniela Vilaverde ; Barbosa, Ana Filipa. "A avaliação não é 100% justa! Representações sobre a avaliação de desempenho num estudo de caso". Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación 10 (2017): 085-085. https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.10.2810.
    10.17979/reipe.2017.0.10.2810
  8. Silva, Daniela Vilaverde. "A administração educativa na nova era digital: a plataforma SIGO nos Centros Novas Oportunidades". Investigar em Educação 6 (2017): 135-156. http://pages.ie.uminho.pt/inved/index.php/ie/issue/view/9.
    Published
  9. Carlos Gomes; Guilherme Silva; Daniela Vilaverde e Silva. "A Gestão da Disciplina numa Escola Portuguesa: As Opiniões dos Alunos.". Tópicos Educacionais 23 1 (2017): 160-178. https://periodicos.ufpe.br/revistas/topicoseducacionais/article/view/230769/24808.
    Published
  10. Silva, Daniela Vilaverde. "A Campanha Nacional de Educação de Adultos no Estado Novo : uma leitura dos debates parlamentares". História. Revista da FLUP 6 6 (2016): 71-87.
    Published
  11. Silva, Daniela Vilaverde. "Globalização, europeização e educação de adultos: reflexões sobre o programa novas oportunidades em Portugal". Revista Pedagógica 16 32 (2014): 141-168.
    Published
  12. Silva, Daniela Vilaverde; Carlos Gomes; Guilherme Silva. "Educação Cívica e Formação Democrática na Escola pública Portuguesa: Opiniões e opções educativas dos professores.". Revista Tempora 14 (2011): 81-97.
    Published
  13. Silva, Daniela Vilaverde. "Da Retórica da Autonomia das Escolas à Heteronomia das Práticas Docentes – Análise de um caso num Agrupamento de Escolas Portuguesas". Revista da Faculdade de Educação 13 (2010): 63-85.
    Published
  14. Silva, Daniela Vilaverde; Guilherme Silva; Carlos Gomes. "Indisciplina numa Escola Portuguesa: Olhares da Comunidade Educativa". Educação em Revista 11 1 (2010): 93-104.
    Published
  15. Silva, Daniela Vilaverde. "Escola, Estratégias e Convenções: Um olhar sociológico-organizacional a partir das representações docentes sobre a ‘autonomia’ consagrada das escolas básicas". Revista de Educação 17 2 (2010): 5-28.
    Published
  16. Silva, Daniela Vilaverde. "“Demandas de Poder no Conselho Pedagógico – reflexões a partir de um estudo de caso num agrupamento de escolas”". Revista Portuguesa de Educação 21 2 (2008): 33-68.
    Published
  17. Silva, Daniela Vilaverde. "Escolas e Lógicas de Acção Organizacional: contributos teóricos para uma análise sociológica da organização educativa". Revista Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação. 15 nº 54 (2007): 103-126.
    Published
Activities

Oral presentation

Presentation title Event name
Host (Event location)
2021/09/03 DEMOCRATIZAÇÃO DA EDUCAÇÃO E ENSINO PROFISSIONAL NA ESCOLA PÚBLICA: ANÁLISE EXPLORATÓRIA DE INVESTIGAÇÕES NO CAMPO XVI Congresso Internacional GalegoPortuguês de Psicopedagogia
Braga, CIEd Bento D. Silva; Leandro S. Almeida; Alfonso Barca; Manuel Peralbo; & Regina Alves (Org.) (Braga, Portugal)
2020/09/11 Formação e Trabalho em Diferentes Contextos Organizacionais: uma análise exploratória das investigações/intervenções a partir de relatórios de estágio em educação XV Congresso da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação
(Porto, Portugal)
2020/09/10 Navegando em diferentes lógicas - a educação de adultos em Portugal nas principais políticas educativas (2000-2019) XV Congresso da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação
(Porto, Portugal)
2018 A gestão no singular num agrupamento de escolas no norte de Portugal VI Congresso Ibero-Americano / IX Congresso Luso-Brasileiro de Política e Administração da Educação
FPAE, ANPAE, FEAE (Lleira, Barcelona, Spain)
2018 Vencer a "batalha da qualificação”: Racionalidades na esducação de adultos em Portugal (2000-2018). XIV Congresso Sociedade Portuguesa de Educação
SPCE (Coimbra, Portugal)
2017 Social Impacts of Adult Education in Portugal Third Conference of ESREA Network Policy Studies in Adult Education
ESREA (Verona, Italy)
2015 Schools, Difference and Discrimination: Students’ Voices ESA Conference
European Sociological Association ( Prague, Czech Republic)
2014 Schools and difference: The effects of intersectionality. Midterm Conference in Sociology Of Education.
ESA (Lisbon, Portugal)
2014 Recensão crítica da obra Competências Transversais dos Diplomados do Ensino Superior de Cardoso, C.; Estêvão, C. & Silva, P Homenagem ao Professor carlos Estêvão
(Braga, Portugal)

Supervision

Thesis Title
Role
Degree Subject (Type)
Institution / Organization
2019 - Current As relações de poder entre Conselho Geral e o Diretor: estudo de caso num Agrupamento de Escolas
Supervisor
Ciências da Educação - Administração Educacional (Master)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2017 - Current Educação no contexto associativo: estudo de caso numa associação cultural e recreativa do Minho
Supervisor
Ciências da Educação, Sociologia da Educação (PhD)
Universidade do Minho, Portugal
2019 - 2021/03/03 O levantamento de necessidades de formação no contexto hospitalar – reflexões para o seu aperfeiçoamento
Supervisor
Mestrado em Educação - Formação, Trabalho e Recursos Humanos (Master)
2018 - 2021/03/03 A avaliação de desempenho numa empresa de produtos para o lar
Supervisor
Mestrado Educação:Especialização em Formação, Trabalho e Recursos Humanos (Master)
Universidade do Minho, Portugal
2020 - 2021 Cursos Profissionais no Ensino Secundário: Políticas, Práticas E Percursos Escolares NumAgrupamento de Escolas (CIEd), foi vencedor no Concurso ao Prémio UMinho de Iniciação na Investigação Científica (2020), 30 de abril de 2021.
Co-supervisor
Licenciatura em Educação (Degree)
2019 - 2020/12/03 O processo de acolhimento e análise e descrição de funções no sector têxtil
Supervisor
Ciências da Educação - Formação, Trabalho e Recursos Humanos (Master)
2017 - 2020/11/25 Poderes, Decisões e Lógicas de Ação Juvenis. Um estudo sociológico-organizacional numa Associação dos Estudantes em Angola
Supervisor
Ciências da Educação (PhD)
Universidade do Minho, Portugal
2019 - 2020/09/15 Efeitos da formação nos trabalhadores: contributos para a sua reflexão
Supervisor
Ciências da Educação - Formação, Trabalho e Recursos Humanos (Master)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2019 - 2019 As competências transversais no processo de recrutamento e seleção de recursos humanos: um estudo em empresas
Supervisor
Mestrado Educação:Especialização em Formação, Trabalho e Recursos Humanos (Master)
Universidade do Minho, Portugal
2019 - 2019 A voz dos trabalhadores na formação: do manual de funções à avaliação de desempenho
Supervisor
Mestrado Educação: Especialização em Formação, Trabalho e Recursos Humanos (Master)
Universidade do Minho, Portugal
2019 - 2019 A formação como estratégia de inclusão social? Um estudo sobre a avaliação da formação de desempregados de longa duração
Supervisor
Mestrado Educação:Especialização em Formação, Trabalho e Recursos Humanos (Master)
Universidade do Minho, Portugal
2019 - 2019 Gestão de Desempenho de Recursos Humanos: Contribuições e Implicações da Análise e Descrição de Funções
Supervisor
Educação (Master)
Universidade do Minho, Portugal
2018 - 2018 Políticas e práticas de formação das unidades de saúde hospitalares: um estudo multicasos dos centros de formação dos hospitais
Supervisor
Mestrado Educação:Especialização em Formação, Trabalho e Recursos Humanos (Master)
Universidade do Minho, Portugal
2018 - 2018 Avaliação de desempenho: conceções e práticas organizacionais
Supervisor
Mestrado Educação:Especialização em Formação, Trabalho e Recursos Humanos (Master)
Universidade do Minho, Portugal
2018 - 2018 Formação e levantamento de necessidades: démarches em contexto empresarial
Supervisor
Mestrado Educação:Especialização em Formação, Trabalho e Recursos Humanos (Master)
Universidade do Minho, Portugal
2017 - 2017 Avaliação de Desempenho: Dilemas e desafios
Supervisor
Mestrado Educação:Especialização em Formação, Trabalho e Recursos Humanos (Master)
Universidade do Minho, Portugal

Event organisation

Event name
Type of event (Role)
Institution / Organization
2019/11/19 - Current Projeto Internacional RISE – ROMA INCLUSIVE SCHOOL EXPERIENCES CONFERÊNCIA NACIONAL (2019/11/19)
Conference (Member of the Organising Committee)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2018/12/04 - Current XVIII Diálogos sobre Educação, A construção social do sucesso educativo. Homenagem ao Professor Eurico Lemos Pires (2018/12/04)
Conference (Member of the Organising Committee)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2019/07/11 - 2019/07/13 XIV Curso de Verão, Círculo de Saberes 2019 - Remar contra as desigualdades em Educação: práticas, vozes e percursos, do Instituto de Educação, promovido pelo Departamento de Ciências Sociais da Educação e pelo Centro de Investigação em Educação (2019/07/11 - 2019/07/13)
Other (Member of the Organising Committee)
Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal
2018/12/06 - 2018/12/07 Seminário Internacional "Empoderando a População Cigana através da produção de Conhecimento: o papel dos Investigadores, Académicos e Sociedade Civil" (2018/12/06 - 2018/12/07)
Seminar (Member of the Organising Committee)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2018/07/05 - 2018/07/07 XIII Curso de Verão, Círculo de Saberes 2018, ESCALANDO O PÓDIO: A CONSTRUÇÃO DA EXCELÊNCIA ESCOLAR, promovido pelo Departamento de Ciências Sociais da Educação e pelo Centro de Investigação em Educação (2018/07/05 - 2018/07/07)
Other (Member of the Organising Committee)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2018/02/08 - 2018/02/10 III Colóquio Internacional de Ciências Sociais da Educação, subordinado ao tema “Infância(s) e Juventude(s) na Sociedade e Educação Contemporânea” (2018/02/08 - 2018/02/10)
Conference
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2011/11/25 - 2011/11/27 II Conferência da ELOA: Elderly, Education, Intergenerational Relationships and Social Development, promovida pelo Departamento de Ciências Sociais da Educação, Unidade de Educação de Adultos e ESREA (2011/11/25 - 2011/11/27)
Conference (Member of the Organising Committee)
Universidade do Minho, Portugal

Event participation

Activity description
Type of event
Event name
Institution / Organization
2020/09/10 - 2020/09/10 Moderadora Mesa, Educação de adultos, formação e trabalho
Congress
XV Congresso da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação
Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação, Portugal
2020/02/14 - 2020/02/14 Participação no Final International Conference Project RISE - Roma Inclusive School Experiences - Building a school together inclusive experiences from Roma children
Conference
Final International Conference Project RISE
Florence Istituto degli Innocenti, Italy
2020/02/13 - 2020/02/13 Participação RISE- Roma Inclusive School Experiences Final Project Meeting
Conference
RISE - Roma Inclusive School Experiences Final Project Meeting
Municipality of Bologna, Education and New Generations Area, Italy

Jury of academic degree

Topic
Role
Candidate name (Type of degree)
Institution / Organization
2020/10/09 As Reformas do Ensino Superior Brasileiro e o Profissional de Educação em Pedagogia
(Thesis) Main arguer
Renata Cristina Rocha Medeiros (PhD)
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
2020/06/29 O Projeto de Intervenção na Escolha e Ação do Diretor: dinâmicas de uma candidatura única de um diretor de continuidade
(Thesis) Arguer
Vítor Manuel Laranjo Serafim (Master)
Universidade do Minho, Portugal
2020/03/06 As Plataformas Informáticas na Gestão Escolar: burocracia ou autonomia?
(Thesis) Arguer
Ricardo Luis Tinoco Gil Godinho (Master)
Universidade do Minho, Portugal
2020/03/03 O Manual de Funções e Competências como ferramenta da GRH: Um Estudo numa Empresa de Telecomunicações
(Thesis) Arguer
Rui Pedro da Silva Laurido Barbosa (Master)
Universidade do Minho, Portugal
2020/03/02 Perspetivas dos adultos sobre o seu envolvimento em processos de Educação e Formação: Estudo de caso de uma escola do norte do país
(Thesis) Arguer
Verónica Inês Pinto de Lemos (Master)
Universidade do Minho, Portugal
2020/02/20 Marketing e Comunicação na Formação de Recursos Humanos
(Thesis) Arguer
Bárbara Soares dos Santos (Master)
Universidade do Minho, Portugal
2020/02/19 Análise organizacional de uma empresa na área da Educação: o trabalho em rede, parceria e projeto
(Thesis) Arguer
Ana Rita Costa Ferreira (Master)
Universidade do Minho, Portugal
2020/01/31 Avaliação institucional no contexto universitário: fator de desenvolvimento organizacional?
(Thesis) Arguer
Ana Lúcia Vitoriano Lopes (PhD)
Universidade do Minho, Portugal
2019 DINÂMICAS DE TRABALHO E RELAÇÕES DE PODER NUMA ESCOLA DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES EM ANGOLA
(Thesis) Arguer
Manuel Orlando Capuma (Master)
Universidade do Minho, Portugal
2019 O desenvolvimento da formação no quadro das especificidades culturais da instituição: um estudo de caso no setor de hotelaria
(Thesis) Arguer
Carla Leonor Fernandes Pacheco (Master)
Universidade do Minho, Portugal
2019 A diversificação dos saberes proporcionados pela instituição militar. Proximidades e distanciamentos
(Thesis) Arguer
João Fernando da Silva Louro (Master)
Universidade do Minho, Portugal
2019 Garantia da Qualidade no Ensino e Formação Profissional - inserção profissional dos diplomados: uma intervenção e estudo de caso
(Thesis) Arguer
Joana Manuela Barbosa da Mota Ferreira (Master)
Universidade do Minho, Portugal
2019 Organização da formação: Um estudo sobre as necessidades da formação numa empresa de formação e consultadoria
(Thesis) Arguer
Mariana Alves Carvalho (Master)
Universidade do Minho, Portugal
2019 Desde o Acolhimento até à Avaliação de Desempenho, numa Empresa de Formação e Soluções Empresariais
(Thesis) Arguer
Carla Sofia Silva Veloso (Master)
Universidade do Minho, Portugal
2019 O DIRETOR DA ESCOLA PRIVADA E A SUA LIDERANÇA (ESTUDO DE CASO)
(Thesis) Arguer
ANA FILIPA XAVIER GUERRA DE CARVALHO (Master)
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro Escola de Ciências Humanas e Sociais, Portugal
2018 Avaliação de impacto: um estudo de caso exploratório numa empresa de formação
(Thesis) Arguer
Pâmela Porfiro da Silva (Master)
Universidade do Minho, Portugal

Association member

Society Organization name Role
2012 - 2015 Fórum Português de Administração Educacional

Journal scientific committee

Journal title (ISSN) Publisher
2018 - Current Sisyphus – Journal of Education Editora IE-UL
2014/07/09 - Current Revista Portuguesa de Educação CIEd
2017/12/04 - 2018/01/26 Revista Brasileira de Educação ANPED
2017/03/01 - 2017/03/31 Revista Espaço do Currículo Universidade Federal da Paraíba

Other jury / evaluation

Activity description Institution / Organization
2019 - Current Membro do júri de seleção do concurso para atribuição de Bolsa de Investigação, no âmbito do Projeto “RISE – Roma Inclusive School Experiences” (ACTION NUMBER 777289 - REC-DISC-AG-2016/REC-DISC-AG-2016-02) Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal
2017 - Current Membro do júri de seleção do concurso para atribuição de Bolsa de Gestão de Ciência e Tecnologia - Projeto RISE Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal
Distinctions

Other distinction

1999 ACADEMICAL MERIT
1998 1997/1998 Prémio de Mérito Escolar, referente ao 4º Ano da Licenciatura em Educação/Universidade do Minho
Universidade do Minho, Portugal
1997 1996/1997 Prémio de Mérito Escolar, referente ao 3º Ano da Licenciatura em Educação/Universidade do Minho
Universidade do Minho, Portugal
1996 1995/1996 Prémio de Mérito Escolar, referente ao 2º Ano da Licenciatura em Educação/Universidade do Minho
Universidade do Minho, Portugal
1995 1994/1995 Prémio de Mérito Escolar, referente ao 1º Ano da Licenciatura em Educação/Universidade do Minho
Universidade do Minho, Portugal