???global.info.a_carregar???
Mónica Chambel é mestre em Música, vertente Musicologia, na Universidade de Aveiro, interessando-se principalmente pelo estudo da música em Portugal nos séculos XX e XXI, experimentação em música e relações interartísticas. Foi bolseira do projeto “Euterpe unveiled: Women in Portuguese musical creation and interpretation during the 20th and 21st centuries” e desenvolve trabalho relacionado com as obras de teatro-musical de Constança Capdeville. É membro do Grupo Post-ip (INET-md/UA).
Identification

Personal identification

Full name
Mónica Chambel

Citation names

  • Chambel, Mónica

Author identifiers

Ciência ID
8211-C332-0E57
ORCID iD
0000-0002-5939-9840

Email addresses

  • monica.sa.chambel@gmail.com (Professional)

Knowledge fields

  • Humanities - Arts
  • Humanities - Arts - Performing Arts Studies (Musicology, Theater Science, Dramaturgy)

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
Portuguese (Mother tongue)
English Advanced (C1)
Education
Degree Classification
2017 - 2019
Concluded
Música (Mestrado)
Major in Musicologia
Universidade de Aveiro Departamento de Comunicação e Arte, Portugal
"Da arqueologia à performance: a recriação de Double e Don't, Juan de Constança Capdeville" (THESIS/DISSERTATION)
18
2011 - 2014
Concluded
Música (Licenciatura)
Major in Musicologia
Universidade de Évora, Portugal
15
Affiliation

Others

Category
Host institution
Employer
2014/01/02 - 2014/04/30 Voluntariado na catalogação do espólio de Constança Capdeville (BNP, Área de Música) Biblioteca Nacional de Portugal, Portugal
2013/04 - 2013/07 Assistente de investigação do Prof. Dr. Filipe Mesquita de Oliveira para o paper “A formação orquestral durante o período final do Antigo Regime no contexto dos fundos musicais da Sé de Évora" Universidade de Évora Escola de Artes, Portugal
Projects

Contract

Designation Funders
2018 - 2021 Experimentation in music in Portuguese culture: History, contexts and practices in the 20th and 21st centuries
PTDC/ART-PER/31380/2017
Universidade Nova de Lisboa, Portugal

Universidade de Aveiro, Portugal

Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal

Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Música e Dança, Portugal

Instituto de Engenharia de Sistemas e Computadores Tecnologia e Ciência, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Ongoing
2019/02/08 - 2019/07/08 Euterpe revelada: Mulheres na composição e interpretação musical em Portugal nos séculos XX e XXI
Research Fellow
Universidade de Aveiro, Portugal

Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
2018/07 - 2018/12 Capdeville XXI
DGArtes 00008031
Researcher
Universidade de Aveiro Departamento de Comunicação e Arte, Portugal

Universidade Nova de Lisboa Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Música e Dança, Portugal
Direção-Geral das Artes
Concluded
Outputs

Publications

Book
  1. Chambel, Mónica; Batista Jr, José; Escudeiro, Daniel; Lana, Éric. Post-in-progress: abstracts of the 5th International Post-Graduate Forum for Studies in Music and Dance. UA Editora. 2019.
  2. Chambel, Mónica; Marques, Rui; Bittencourt, Luís; Nunes, Sheila. Hidden archives, hidden practices: debats about music-making: abstracts. UA Editora. 2019.
Book chapter
  1. Marinho, Helena; Chambel, Mónica; Benetti, Alfonso; Bittencourt, Luís. "From magnetic tape to digital media: Developing performative approaches to the recorded contents of Constança Capdeville's experimental musical works". In Recorded Music in Creative Practices: Mediation, Performance, Education, edited by Georgia Volioti; Daniel Barolsky, 136-153. New York, United States: Routledge, 2025.
    Published
  2. Marinho, Helena; Chambel, Mónica; Benetti, Alfonso; Bittencourt, Luís; Branco, Joaquim. "From magnetic tape to digital media: Developing performative approaches for recreating recorded contents of twentieth-century experimental musical works". In Recorded Music in Creative Practices: Mediation, Performance, Pedagogy, edited by Volioti, Georgia; Barolsky, Daniel. Routledge, 2024.
    Under revision
  3. Marinho, Helena; Benetti, Alfonso; Bittencourt, Luís; Chambel, Mónica. "Gendering the [piano] performing body". In Contemporary Piano Music: Performance and Criativity, edited by Soveral, Madalena. United Kingdom: Cambridge Scholars, 2021.
    Published
Conference abstract
  1. Marinho, Helena; Chambel, Mónica; Benetti Junior, Alfonso; Bittencourt, Luís. "Revisiting 20th century experimental performance: the recreation of musical theatre works by Constança Capdeville". Paper presented in PSN 2022 Performance Studies Network International Conference, Guildford, 2022.
    Published
  2. Barros, Ana; Chambel, Mónica; Afonso, Gustavo. "Archival work and performative practices: Case studies of three Portuguese personalities". Paper presented in GRS Autumn Course (online), Bergen, 2022.
    Published
  3. Benetti, Alfonso; Marinho, Helena; Bittencourt, Luís; Chambel, Mónica. "Gendering the piano: Avec Picasso ce matin... and Valse, Valsa, Vals; Keuschheits Waltz by Constança Capdeville". Paper presented in Nova Contemporary Meeting, Lisboa, 2021.
    Published
  4. Benetti, Alfonso; Marinho, Helena; Chambel, Mónica; Bittencourt, Luís; Valentim, João. "Creative collaboration and experimental remix practice: the recreation of Don’t Juan and Double by Constança Capdeville". Paper presented in 10th Conference on Music and Sonic Art: Practices and Theories - Collaborative Creativity/Creative Collaboration, Karlsruhe, 2019.
    Published
  5. Marinho, Helena; Chambel, Mónica; Benetti, Alfonso; Bittencourt, Luís. "The piano in the work of Constança Capdeville: from early compositions to experimental performative practices". Paper presented in IV Encontro Internacional de Piano Contemporâneo, Porto, 2019.
    Published
  6. Marinho, Helena; Chambel, Mónica; Benetti, Alfonso; Branco, Joaquim. "From magnetic tape to digital media: Recreating electroacoustic works of Constança Capdeville". Paper presented in New Takes on Recorded Music: Performance, Creativity, Technology, Guildford, 2019.
    Published
  7. Chambel, Mónica. ""'Now' is everything that we have": Constança Capdeville's music-theatre works". Paper presented in Hidden archives, hidden practices: Debates about music-making, Aveiro, 2019.
  8. Chambel, Mónica; Marinho, Helena; Benetti, Alfonso. "Experimental Remix Practices: The Recreation of Don’t Juan by Constança Capdeville". Paper presented in 1st International Scientific Symposium of Early Career Researchers in Music, Split, 2018.
    Published
  9. Chambel, Mónica; Marinho, Helena; Benetti, Alfonso. "Práticas performativas experimentais: a recriação de Don’t, Juan de Constança Capdeville". Paper presented in Encontro Nacional de Investigação em Música 2018, Porto, 2018.
    Published
Conference paper
  1. Benetti, Alfonso; Marinho, Helena; Bittencourt, Luís; Chambel, Mónica. "Revisiting 20th century-experimental practices: the recreation of Don't Juan, Double and Avec Picasso, ce matin by Constança Capdeville". Paper presented in Performance Studies Network International Conference 2020 (postponed to 2021), Huddersfield, 2021.
    Accepted
Edited book
  1. Marques, Rui Filipe Duarte; Chambel, Mónica; Bittencourt, Luís. Hidden archives, hidden practices: debates about music-making: abstracts. Aveiro, Portugal: UA Editora. 2019.
    Published
Journal article
  1. Marinho, Helena; Chambel, Mónica; Benetti, Alfonso; Bittencourt, Luís. "Experimental recreation practices: Restaging Constança Capdeville’s musical theatre work Don’t, Juan". Studies in Musical Theatre 14 1 (2020):
    In press
  2. Marinho, Helena; Chambel, Mónica; Benetti Junior, Alfonso; Bittencourt, Luís. "Experimental remix practices: The recreation of Constança Capdeville’s musical theatre work Don’t, Juan". Studies in Musical Theatre 14 1 (2020): 77-94.
    Published
  3. Benetti, Alfonso; Chambel, Mónica; Marinho, Helena. "Experimenting with archives: the recreation of Double and Don’t, Juan by Constança Capdeville". Acervo - Revista do Arquivo Nacional 32 3 (2019): 90-107. http://revista.arquivonacional.gov.br/index.php/revistaacervo/issue/view/79/30.
    Published
  4. Benetti, Alfonso; Chambel, Mónica; Marinho, Helena. "Experimentando com arquivos: a recriação de Double e Don’t, Juan de Constança Capdeville". Acervo - Revista do Arquivo Nacional 32 3 (2019): 90-107. http://revistaacervo.an.gov.br/index.php/revistaacervo/article/view/1032/1162.
    Open access • Published
Journal issue
  1. Ventura, António; Ana Margarida Cardoso; Chambel, Mónica; Julieta Silva; Amanda Carpenedo. "Post-ip: Journal of the International Forum for Studies in Music and Dance". Post-ip: Journal of the International Forum for Studies in Music and Dance 4 4 4 (2019): https://proa.ua.pt/index.php/postip/article/view/4879.
    Published • https://doi.org/10.34624/postip.v4i4.4879
Thesis / Dissertation
  1. Chambel, Mónica. "Da arqueologia à performance: A recriação de Double e de Don’t, Juan de Constança Capdeville". Master, Universidade de Aveiro Departamento de Comunicação e Arte, 2019.

Artistic / Performance

Musical performance
  1. Bandolinista na Orquestra Portuguesa de Guitarras e Bandolins (temporadas 2018-2020). 2018.
    Instrumentalist
  2. Elemento do coro infanto-juvenil no projeto O Lobo Diogo e o Mosquito Valentim (2005-2006). 2005.
    Other
  3. Christ Church Cathedral Choir. Elemento do coro infanto-juvenil no projeto Missa em Dó Maior K.317 (2005-2006). 2005.
    Other
  4. Bandolinista na Orquestra de Bandolins de Esmoriz (2002-2018). 2002.
    Instrumentalist
Visual artwork
  1. Chambel, Mónica; Marinho, Helena; Benetti, Alfonso; Bittencourt, Luís. Capdeville XXI - produção e direção artística da apresentação em Aveiro (5 dezembro 2018).
  2. Chambel, Mónica; Marinho, Helena; Benetti, Alfonso; Bittencourt, Luís. Capdeville XXI - produção e direção artística da apresentação em Casa das Artes (Vila Nova de Famalicão) (4 dezembro 2018).
Activities

Oral presentation

Presentation title Event name
Host (Event location)
2020 Revisiting 20th century-experimental practices: the recreation of Don't Juan, Double and Avec Picasso, ce matin... by Constança Capdeville Performance Studies Network International Conference 2020
University of Huddersfield (Huddersfield, United Kingdom)
2020 Gendering the [piano] performing body AEC European Platform for Artistic Research in Music (EPARM) Conference 2020
Royal College of Music (Londres, United Kingdom)

Event organisation

Event name
Type of event (Role)
Institution / Organization
2017 - 2019/11/23 Comissão Organizadora da Conferência Internacional Post-ip'19 – 5º Forum Internacional de Pós-graduação em Estudos em Música e Dança (2019/11/21 - 2019/11/23)
Conference
Universidade de Aveiro Departamento de Comunicação e Arte, Portugal

Universidade Nova de Lisboa Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Música e Dança, Portugal
2017/12/05 - 2017/12/07 Membro da organização da Conferência Post-ip'17 - 4º Forum Internacional de Pós-graduação em Estudos em Música e Dança (2017/12/05 - 2017/12/07)
Conference
Universidade de Aveiro Departamento de Comunicação e Arte, Portugal

Universidade Nova de Lisboa Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Música e Dança, Portugal
2013/12/05 - 2013/12/07 Colaboradora da organização do III Symposium on the paradigms of teaching musical instruments in the 21st century (2013/12/05 - 2013/12/07)
Conference
Universidade de Évora Instituto de Investigação e Formação Avançada, Portugal
2013/06/14 - 2013/06/16 Colaboradora da organização do International Colloquium - International music in the Iberian world 1760-1820 (2013/06/14 - 2013/06/16)
Conference
Universidade de Évora Instituto de Investigação e Formação Avançada, Portugal

Fundação Calouste Gulbenkian, Portugal
2013/04/18 - 2013/04/20 Colaboradora do Congresso de Organologia (2013/04/18 - 2013/04/20)
Conference
Universidade de Évora Instituto de Investigação e Formação Avançada, Portugal

Association member

Society Organization name Role
2019 - 2021 OPGBAC - Associação Cultural de Plectro Secretária

Committee member

Activity description
Role
Institution / Organization
2018 - 2020 Membro do Grupo Post-ip, grupo de estudantes de pós-graduação da Universidade de Aveiro (Portugal)/ Instituto de Etnomusicologia – Centro de Estudos em Música e Dança (INET-md)
Member
Universidade Nova de Lisboa Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Música e Dança, Portugal

Universidade de Aveiro Departamento de Comunicação e Arte, Portugal

Evaluation committee

Activity description
Role
Institution / Organization Funding entity
2019 - Current Comissão de avaliação da Revista "Post-ip: Journal of the International Forum for Studies in Music and Dance". https://proa.ua.pt/index. php/postip/article/view/4879.