Identification
Personal identification
- Full name
- Suzana Mendes Gonçalves
Citation names
- Mendes-Gonçalves, Suzana
- Mendes-Gonçalves, S.
Author identifiers
- Ciência ID
- 8C18-21B5-313D
- ORCID iD
- 0000-0003-0618-2223
- Scopus Author Id
- 55981711600
Email addresses
- smendes@math.uminho.pt (Professional)
Telephones
- Telephone
-
- 253604091 (Professional)
Addresses
- Centre of Mathematics. University of Minho - Campus of Gualtar, 4710-057, Braga, Braga, Portugal (Professional)
Websites
- http://intranet.uminho.pt/233.page (Professional)
Knowledge fields
- Exact Sciences - Mathematics - Pure Mathematics
Languages
Language | Speaking | Reading | Writing | Listening | Peer-review |
---|---|---|---|---|---|
English | Advanced (C1) | Advanced (C1) | Advanced (C1) | Advanced (C1) | |
Spanish; Castilian | Intermediate (B1) | Advanced (C1) | Beginner (A1) | Intermediate (B1) | |
French | Beginner (A1) | Intermediate (B1) | Intermediate (B1) | Beginner (A1) |
Education
Degree | Classification | |
---|---|---|
2007/02/15
Concluded
|
Ciências (Doutoramento)
Universidade do Minho Escola de Ciências, Portugal
"Linear Transformation Semigroups" (THESIS/DISSERTATION)
|
Approved |
2002/01
Concluded
|
Matemática (Área de Álgebra) (Mestrado)
Universidade de Lisboa Faculdade de Ciências, Portugal
"Sobre grupóides ordenados e semigrupos inversos" (THESIS/DISSERTATION)
|
Very Good |
1997
Concluded
|
Ensino de Matemática (Licenciatura)
Universidade do Minho Escola de Ciências, Portugal
"n/a" (THESIS/DISSERTATION)
|
17 |
Affiliation
Teaching in Higher Education
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2007/02/15 - Current | Assistant Professor (University Teacher) | Universidade do Minho Departamento de Matemática e Aplicações, Portugal |
2002/01/11 - 2007/02/14 | Assistant (University Teacher) | Universidade do Minho Departamento de Matemática e Aplicações, Portugal |
1995/10/02 - 1996/08/31 | Tutor (University Teacher) | Universidade do Minho Departamento de Matemática e Aplicações, Portugal |
Other Careers
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
1997/09/01 - 1997/10/21 | Professor do ensino básico e secundário (Professor do ensino básico e secundário) | Escola EBI 1,2,3 de Vila Cova, Portugal |
Positions / Appointments
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2017 - 2018 | Conselho pedagógico | Universidade do Minho, Portugal |
Others
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
1997/10/22 - 2002/01/10 | Trainee assistant | Universidade do Minho Departamento de Matemática e Aplicações, Portugal |
1996/09/01 - 1997/08/31 | Trainee teacher | Escola Secundária Carlos Amarante, Portugal |
Projects
Contract
Designation | Funders | |
---|---|---|
2020/01/01 - 2023/12/31 | Center of Mathematics of the University of Minho
UIDB/00013/2020
Universidade do Minho, Portugal
Universidade do Minho Centro de Matemática, Portugal |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
2011/01/01 - 2013/12/31 | Strategic Project - UI 13 - 2011-2012
PEst-C/MAT/UI0013/2011
Universidade do Minho, Portugal
Universidade do Minho Centro de Matemática, Portugal |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
Other
Designation | Funders | |
---|---|---|
2021/11/01 - 2023/10/31 | Inclusive Mathematics Education based on Digital Learning
Researcher
Universidade do Minho, Portugal
|
European Commission
Concluded
|
Outputs
Publications
Conference paper |
|
Journal article |
|
Other
Other output |
|
Activities
Supervision
Thesis Title Role |
Degree Subject (Type) Institution / Organization |
|
---|---|---|
2023/09/04 - Current | Semigrupos de transformações (lineares) com um conjunto invariante
Supervisor
|
Matemática e Computação (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2015/09/01 - 2017/02/01 | Relatório de atividade profissional
Supervisor
|
Ciências - Formação Contínua de Professores (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2015/09/01 - 2016/07/31 | Congruences on semigroups
Supervisor
|
Matemática (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2013/09/01 - 2014/02/01 | Jogos matemáticos e a aprendizagem da matemática
Co-supervisor
|
Matemática (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
Event organisation
Event name Type of event (Role) |
Institution / Organization | |
---|---|---|
2024/02/05 - 2024/02/09 | Conferência final da ação Mathematical Models for Interacting Dynamics on Networks (CA18232) (2023/02/05 - 2023/02/09)
Conference (Member of the Organising Committee)
|
Universidade do Minho, Portugal |
2023/09/04 - 2023/09/30 | The activity has the format of an Escape Room. The theme of the puzzles is the so-called "foam problem", which explores the
filling of an n-dimensional space using shapes with the smallest possible surface area. This problem has a wide range of applications,
from physics to computer science, from chemistry to statistics. With the puzzles proposed in the Escape Room, participants
will be able to perceive challenges, ideas and mathematical results that arise with the "foam problem", in particular with
one of its variants: the "cubic foam problem". (2023/09/04 - 2023/09/30)
Other (Co-organisor)
|
Universidade do Minho Centro de Matemática, Portugal |
2022/09/30 - 2022/09/30 | The activity has the format of an Escape Room. The theme of the puzzles is cryptography. With the puzzles proposed in the
Escape Room, participants will be able to perceive challenges, ideas and mathematical results that arise in cryptography,
namely in some cryptographic systems and digital signatures. (2022/09/30 - 2022/09/30)
Other (Co-organisor)
|
Universidade do Minho, Portugal |
2021/09/24 - 2021/09/24 | Edward Lorenz, the father of Chaos Theory, showed how small variations can lead to big changes in what became known as the
"butterfly effect". In this activity we propose the collective construction of a mosaic in Rubik's cube pixels of a portrait
by Edward Lorenz. Each participant will be invited to reproduce a piece of the pixelated image on one of the faces of a Rubik's
cube with the aim of collectively forming the complete image at the end of the day.
(2022/09/30 - 2022/09/30)
Other (Co-organisor)
|
Universidade do Minho, Portugal |
2021/09/24 - 2021/09/24 | Edward Lorenz, the father of Chaos Theory, showed how small variations can lead to big changes in what became known as the
"butterfly effect". This activity is a BYOD activity in which participants are able to view, using their mobile phone cameras,
an exhibition with poster/screen images in the format of Rubik's cube pixel mosaics and with information about the "butterfly
effect" and the impact of maths on meteorology. (2021/09/24 - 2021/09/24)
Exhibition (Co-organisor)
|
Universidade do Minho, Portugal |
2020/03/17 - 2020/04/01 | Testagem em grupo - conjunto de atividades a desenvolver em sala de aula, sobre a testagem em grupo, no contexto da pandemia
de SARS-COV-2 (inclui fichas de atividades, vídeos explicativos da temática, orientação para professores). (2020/03/17 - 2020/04/01)
Other (Co-organisor)
|
Universidade do Minho, Portugal |
Jury of academic degree
Topic Role |
Candidate name (Type of degree) Institution / Organization |
|
---|---|---|
2023/12/07 | As interações na sala de aula com recurso à tecnologia na aprendizagem de funções por alunos do 10.º ano de escolaridade
(Thesis) Arguer
|
Marta Azeredo Morais (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2019/01/08 | Abordagens analítica e gráfica na resolução de equações e inequações fracionárias por alunos do 11.º ano
(Thesis) Arguer
|
Cláudia Catarina Ferreira (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2017/02/01 | Relatório de atividade profissional
Supervisor
|
Marta Bernardete Oliveira (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2016/05 | Aprendizagem de trigonometria de alunos do 9.º ano de escolaridadecom recurso ao Geogebra
(Thesis) Arguer
|
Maria Manuela Mendes (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2014/12/18 | A calculadora gráfica na promoção da escrita matemática na aprendizagem de modelos contínuos não lineares: um estudo com alunos
do 11.º ano de Matemática B
(Thesis) Arguer
|
Sara Gabriela Campos (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2014/07 | A matemática recreativa no ensino básico
(Thesis) Main arguer
|
Olandino Costa (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2013/12/18 | A comunicação matemática escrita na resolução de tarefas e o seu efeito na concretização do teste intermédio: Um estudo com
alunos do 11.º ano de escolaridade do curso de ciências e tecnologias
(Thesis) Arguer
|
Ana Correia Videira (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
Committee member
Activity description Role |
Institution / Organization | |
---|---|---|
2020 - Current | OutLab - CMAT Outreach Laboratory
Member
|
Universidade do Minho, Portugal |
2017 - Current | CMAT Junior Group
Coordinator
|
Universidade do Minho, Portugal |
2010/07/18 - 2010/07/31 | Acampamento Matemático em Portugal e Espanha MATCampus 2010
Member
|
Universidade do Minho, Portugal |
2008/02/29 - 2008/02/29 | 4.º Campeonato de Jogos Matemáticos
Member
|
Universidade do Minho, Portugal |