Identification
Personal identification
- Full name
- Rui Trindade
Citation names
- Trindade, Rui
Author identifiers
- Ciência ID
- 8E15-5931-2C6A
- ORCID iD
- 0000-0001-8740-5382
Telephones
- Telephone
-
- 226079726 (Professional)
Addresses
- Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto - Rua Alfredo Allen, 4200-135, Porto, Porto, Portugal (Professional)
Websites
- http://www.fpce.up.pt/ciie/?q=en/researchers/rui-trindade-0 (Professional)
Knowledge fields
- Social Sciences - Educational Sciences
Languages
Language | Speaking | Reading | Writing | Listening | Peer-review |
---|---|---|---|---|---|
Portuguese (Mother tongue) | |||||
French | Intermediate (B1) | Intermediate (B1) | Intermediate (B1) | Intermediate (B1) | |
English | Intermediate (B1) | Intermediate (B1) | Beginner (A1) | Intermediate (B1) | |
Spanish; Castilian | Advanced (C1) | Proficiency (C2) | Advanced (C1) | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) |
Education
Degree | Classification | |
---|---|---|
2020/07/03
Concluded
|
Habilitation [Agregação] in Education Sciences (Título de Agregado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
|
2004
Concluded
|
Ph. D. in Education Sciences (Doutoramento)
Universidade do Porto, Portugal
"Escola e influência educativa:O estatuto dos discursos inovadores no 1º Ciclo do Ensino Básico em Portugal [School and educational
influence:The status of innovative discourses in the elementary school in Portugal]" (THESIS/DISSERTATION)
|
Approved |
1996
Concluded
|
Master in Education: Child Education (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
"As escolas do 1º Ciclo do Ensino Básico como espaços de formação pessoal e social: Contributo para uma reflexão" (THESIS/DISSERTATION)
|
Approved (maximum grade). Unanimity |
1991
Concluded
|
Graduation in Psychology (Licenciatura)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
"O desenvolvimento de competências metacognitivas de leitura em crianças da Educação Pré-Escolar" (THESIS/DISSERTATION)
|
14 |
1976/10/01 - 1979/07/15
Concluded
|
Primary School Teacher Degree (Bacharelato)
Escola do Magistério Primário do Porto, Portugal
|
16 valores |
Affiliation
Teaching in Higher Education
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2020/07 - Current | Associate Professor (University Teacher) | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2004/03/12 - 2020/07 | Assistant Professor (University Teacher) | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2016 - 2018 | Assistant Professor (University Teacher) | Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal |
2007 - 2013 | Assistant Professor (University Teacher) | Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal |
Others
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
1994/09/01 - Current | Researcher | Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal |
Projects
Contract
Designation | Funders | |
---|---|---|
2021/01/01 - 2023/12/31 | Equity through PISA: results and discourses
PTDC/CED-EDG/2124/2020
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Ongoing
|
2018/10/01 - 2022/07/31 | Digital Platforms in School Clusters' Educational Management
PTDC/CED-EDG/29069/2017
Universidade do Porto, Portugal
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal Universidade do Algarve, Portugal Universidade de Coimbra, Portugal Universidade de Évora, Portugal Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Ongoing
|
2019 - 2022 | eSGarden - School Gardens for Future Citizens
2018-1-ES01-KA201-050599
Researcher
|
European Commission
Concluded
|
2011/01 - 2012/12 | A Cidadania Universal da Igualdade da Diferença: As ‘Acessibilidades’ Formativas e Formadoras de Acções, Conhecimentos e Experiências
POPH
Principal investigator
|
European Commission
Concluded
|
2009/09 - 2010/08 | Argumentar, Precisa-se!
Proj. PP19
Principal investigator
|
Universidade do Porto/Santander Totta
Concluded
|
2006/09/01 - 2008/12/31 | Mediation: actors, training and professions
POCI/CED/56626/2004
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
Outputs
Publications
Book |
|
Book chapter |
|
Conference paper |
|
Journal article |
|
Report |
|
Translation |
|
Activities
Oral presentation
Presentation title | Event name Host (Event location) |
|
---|---|---|
2023/06/05 | Inovação Curricular e Pedagógica nas Escolas: O conhecimento culturalmente validado como a problemática subentendida |
Conselho Nacional de Educação de Portugal (Lisbon, Portugal)
|
2022/10/05 | Gestão curricular e pedagógica numa Escola inclusiva, culturalmente significativa e humanamente empoderadora |
Pontifícia Universidade Católica do Paraná (Brazil) (online, Brazil)
|
2021/11/16 | Neurociências, Ética e Educação: Prescrever ou potenciar? |
Fundação Calouste Gulbenkian (Lisbon, Portugal)
|
2021/10/14 | A Escola do século XXI: Que ilusões? Que desafios? |
99.Faculdade de Educação e Desporto (FAED) da Universidade de Cabo Verde (UNICV). (Cape Verde)
|
2021/08/16 | Educação e Formação de Professores |
Universidade Oeste de Stª Catarina (online, Brazil)
|
2021/06/16 | Ser professor na Universidade | Congresso Internacional de Ensino Universitário
CINDU (online, Spain)
|
2020/10/16 | Poder e autoridade nas escolas: Contributo para uma reflexão curricular e pedagógica |
Facudade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto (Porto, Portugal)
|
2019 | Inivted speaker, Opening session - Educar para a autonomia: Dos equívocos aos desafios [Educating for autonomy: From mistakes to challenges] | IV Encontro Internacional de Formação na Docência (INCTE)
Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Bragança
|
2017 | Inivted speaker - O direito de aprender [The right to learn] | XXI Fórum Internacional de Educação
UNICNEC – Centro Universitário Cenecista de Osório
|
2016 | Invited speaker - O Ensino Universitário como Espaço de Formação: Contributo para uma reflexão pedagógica [University Teaching as a Training Space: Contribution to a pedagogical reflection] | XII Congresso Nacional de Educação EDUCERE, III Seminário Internacional de Representações Sociais, Subjetividade e Educação
(SIRSSE), V Seminário Internacional sobre Profissionalização Docente (SIPP – Cátedra UNESCO) e IX Encontro Nacional de Atendimento
Escolar Hospitalar (ENAEH)
Pontifícia Universidade Católica do Paraná (Brasil) (Brazil)
|
2011 | Invited speaker, Closing session - Da necessidade de reinvenção da Escola à reinvenção da profissão docente [From the need to reinvent the School to the reinvention of the teaching profession] | IV Congresso Internacional de Educação: Docência e Humanização
Universidade de Stª Cruz do Sul (Rio Grande do Sul) (Brazil)
|
2010 | Invited speaker, Opening session - Educação, Formação de Professores e suas dimensões sócio-históricas: Desafios e perspectivas [Education, Teacher Education and its socio-historical dimensions: Challenges and perspectives] | 18ª Edição do Seminário Educação 2010 realizado pelo Instituto de Educação e Programa de Pós-Graduação em Educação
da Universidade Federal de Mato Grosso (Brazil)
|
2010 | Invited keynote - Ser professor: Como e porquê? [Being a teacher: How and why?] | VIII Congresso Internacional sobre Tecnologia na Educação
(Brazil)
|
2010 | Invited speaker - Currículo, equidade e qualidade: Entre o pragmatismo curricular e pedagógico e a necessidade de interpelação política das escolas [Curriculum, equity and quality: Between curricular and pedagogical pragmatism and the need for political challenge from schools] | Mesa Redonda «Currículo, Equidade e Qualidade» no âmbito do IX Colóquio sobre Questões Curriculares / V Colóquio Luso-Brasileiro
Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, UPorto (Portugal)
|
Supervision
Thesis Title Role |
Degree Subject (Type) Institution / Organization |
|
---|---|---|
2018 - 2019 | Inovação pedagógica na Europa e possíveis convergências com a educação no Brasil [Pedagogical innovation in Europe and possible
convergences with education in Brazil]
Supervisor
|
Post doc
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2017 - 2018 | Políticas educacionais e representações sociais: análise integrativa de produção bibliográfica dos pesquisadores do ciers-ed
(2006-2015) [Educational policies and social representations: integrative analysis of bibliographic production by researchers
at ciers-ed (2006-2015)]
Supervisor
|
Post doc
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2017 - 2018 | Formação integral, cultura de resistência e aprendizagem cooperativa: A (re)invenção da Escola com base nas experiências do
MEM/Portugal [Integral training, culture of resistance and cooperative learning: The (re) invention of the School based on
the experiences of MEM / Portugal]
Supervisor
|
Post doc
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2017 - 2017 | A criação de um Pervasive Book para o aprimoramento de práticas educacionais abertas e a partilha de conhecimentos [The creation
of a Pervasive Book for the improvement of open educational practices and the sharing of knowledge]
Supervisor
|
Post doc
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2013 - 2017 | Supervisão e Formação de Profissionais de Educação reflexivos: Estudo de caso num estágio de um curso de formação inicial
de Educadores de Infância [Supervision and Training of Reflective Education Professionals: Case study in an internship of
an initial training course for Kindergarten Educators]
Supervisor
|
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
|
2013 - 2017 | O desenvolvimento de estratégias metacognitivas e de autorregulação: Estudo de caso na disciplina de Física e Química A, no
Ensino Secundário [The development of metacognitive and self-regulatory strategies: Case study in the discipline of Physics
and Chemistry A, in Secondary Education]
Supervisor
|
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
|
2013 - 2017 | Educação, escola, tecnologia e criatividade: contributos para a conceitualização de um modelo pedagógico do século XXI [Education,
school, technology and creativity: contributions to the conceptualization of a 21st century pedagogical model]
Supervisor
|
Ciências da Educação (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2012 - 2016 | Projeto PROCUR: Testemunhos sobre um movimento de inovação curricular, centrado na integração curricular, na escola básica
portuguesa [PROCUR Project: Testimonies about a curricular innovation movement, centered on curricular integration, in the
Portuguese basic school]
Co-supervisor
|
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
|
2014 - 2015 | Leitura e Letramento nos anos iniciais do ensino fundamental: “Narrar diversidades” entre o riso e a dor [Reading and Literacy
in the early years of elementary school: “Narrating diversities” between laughter and pain]
Supervisor
|
Post doc
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2011 - 2015 | O signwriting como um sistema de escrita apropriado às línguas gestuais. Um contributo para o desenvolvimento de competências
de escrita do aluno surdo? [Signwriting as a writing system appropriate to sign languages. A contribution to the development
of writing skills of the deaf student?]
Co-supervisor
|
Ciências da Educação (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2010 - 2014 | Sexualidade e Educação: Qual o papel das agências noticiosas? – Estudo de caso da Agência Lusa [Sexuality and Education: What
is the role of news agencies? - Case study of Agência Lusa]
Co-supervisor
|
Ciências da Educação (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2010 - 2014 | Diferenciação curricular e pedagógica e dificuldades de aprendizagem no 1º CEB [Curricular and pedagogical differentiation
and learning difficulties in the 1st cycle of basic education]
Supervisor
|
Ciências da Educação (PhD)
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
|
2008 - 2012 | Educação para todos: Modelo de não exclusão pela eficácia na remediação educativa [Education for all: Model of non-exclusion
for effectiveness in educational remediation]
Co-supervisor
|
Ciências da Educação (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2006 - 2010 | Bibliotecas Escolares ou Centros de Recursos Educativos? Rumo à descoberta dos sentidos e das práticas promocionais de literacias
(Estudo de Caso: 2005 – 2009) [School Libraries or Educational Resource Centers? Towards the discovery of the meanings and
promotional practices of literacies (Case Study: 2005 - 2009)]
Supervisor
|
Ciências da Educação (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2005 - 2009 | O Movimento Associativo de Pais e a construção da Escola Pública [The Associative Movement of Parents and the construction
of the Public School]
Supervisor
|
Ciências da Educação (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
Event organisation
Event name Type of event (Role) |
Institution / Organization | |
---|---|---|
2019 - 2019 | XIV Congresso Nacional de Educação Educere, V Seminário Internacional de Representações Sociais, Subjetividade e Educação
(SIRSSE) e VII Seminário Internacional sobre Profissionalização Docente (SIPP – Cátedra UNESCO) (2019 - 2019)
Congress (Member of the Scientific Committee)
|
Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Brazil |
2019 - 2019 | I Seminário Internacional «Expressa» - Re-imaginar a comunicação científica em educação (2019 - 2019)
Seminar (Member of the Scientific Committee)
|
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2019 - 2019 | VI Congresso Internacional de Docencia Universitaria (CINDU 2019): El futuro de la docencia em la Universidad (2019 - 2019)
Congress (Member of the Scientific Committee)
|
Universidade de Vigo, Spain |
2019 - 2019 | Seminário Luso-Brasileiro de Ética na Investigação em Psicologia e Educação (2019 - 2019)
Seminar (Member of the Scientific Committee)
|
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2018 - 2018 | Congresso Humanitas (2018 - 2018)
Congress (Member of the Scientific Committee)
|
Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Brazil |
2018 - 2018 | IV Encontro em Ensino e Divulgação das Ciências (2018 - 2018)
Seminar (Member of the Scientific Committee)
|
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2018 - 2018 | Seminário Internacional «A diversidade como oportunidade: Que saberes e recursos profissionais?» (2018 - 2018)
Seminar (Member of the Scientific Committee)
|
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2018 - 2018 | Cross-Curricular Teaching | Curriculum Flexibility and Innovation (2018 - 2018)
Seminar (Member of the Scientific Committee)
|
Universidade do Minho, Portugal |
2018 - 2018 | Conferência Internacional «Making Learning Meaningful» (2018 - 2018)
Conference (Member of the Scientific Committee)
|
|
2018 - 2018 | V Seminário Internacional de Observatórios de Educação e Formação “Mudam-se os tempos, mudam-se as vontades – Flexibilizar
e inovar numa escola em transformação” (2018 - 2018)
Seminar (Member of the Scientific Committee)
|
Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal |
2017 - 2017 | I Seminário Internacional «Expressa» - Re-imaginar a comunicação científica em educação (2017 - 2017)
Seminar (Member of the Scientific Committee)
|
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2017 - 2017 | V Congresso Internacional de Docencia Universitaria (CINDU 2017): El futuro de la docencia em la Universidad (2017 - 2017)
Congress (Member of the Scientific Committee)
|
Universidade de Vigo, Spain |
2017 - 2017 | IV Seminário Internacional de Observatórios de Educação e Formação “Inovação e melhoria pedagógica” (2017 - 2017)
Seminar (Member of the Scientific Committee)
|
Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal |
2017 - 2017 | XIII Congresso Nacional de Educação Educere, IV Seminário Internacional de Representações Sociais, Subjetividade e Educação
(SIRSSE), VI Seminário Internacional sobre Profissionalização Docente (SIPP – Cátedra UNESCO) (2017 - 2017)
Congress (Member of the Scientific Committee)
|
Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Brazil |
2017 - 2017 | Congresso Internacional «O tempo dos professores» (2017 - 2017)
Congress (Member of the Scientific Committee)
|
Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal |
2017 - 2017 | I Congresso Internacional Virtual en Investigación e Innovaçión Educativa (CIVINEDU) (2017 - 2017)
Congress (Member of the Scientific Committee)
|
|
2016 - 2016 | III Seminário Internacional de Observatórios de Educação e Formação “Inovação e melhoria pedagógica” (2016 - 2016)
Seminar (Member of the Scientific Committee)
|
Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal |
2015 - 2015 | III Congresso Internacional de Educação Científica e Tecnológica (III CIECITEC) (2015 - 2015)
Congress (Member of the Scientific Committee)
|
Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missoes Campus de Santo Angelo, Brazil |
2015 - 2015 | IV Congresso Internacional de Docencia Universitaria (CINDU 2015): El futuro de la docencia em la Universidad (2015 - 2015)
Congress (Member of the Scientific Committee)
|
Universidade de Vigo, Spain |
2015 - 2015 | II European Conference on Curriculum Studies (II ECCS): Curriculum Studies: policies, perspectives and practices (2015 - 2015)
Conference (Member of the Scientific Committee)
|
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2015 - 2015 | II Seminário Internacional de Observatórios de Educação e Formação «Observatórios entre a Escola e a Sociedade» (2015 - 2015)
Seminar (Member of the Scientific Committee)
|
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2015 - 2015 | XII Congresso Nacional de Educação Educere, III Seminário Internacional de Representações Sociais, Subjetividade e Educação
(SIRSSE), V Seminário Internacional sobre Profissionalização Docente (SIPP – Cátedra UNESCO) e IX Encontro Nacional de Atendimento
Escolar Hospitalar (ENAEH) (2015 - 2015)
Congress (Member of the Scientific Committee)
|
Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Brazil |
2015 - 2015 | IV Semana de Pedagogia 2015/I Seminário Luso-Brasileiro de Educação Infantil (2015 - 2015)
Seminar (Member of the Scientific Committee)
|
Universidade Federal de Alagoas, Brazil |
2014 - 2014 | I Seminário Internacional de Observatórios de Educação e Formação (2014 - 2014)
Seminar (Member of the Scientific Committee)
|
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2014 - 2014 | Seminário Internacional que se subordinou ao tema: O Jardim de Infância como espaço de vida, de cultura e de educação, onde
se descreveram, analisaram e refletiram sobre dois projetos: (i) O projeto do CEMEI Alpheo Miguel (Campinas – BRASIL), apresentado
por Denise Furgeri e Marcia Souza e o projeto da OSMOPE (Porto – PORTUGAL), apresentado por Sílvia Béreny. (2014 - 2014)
Seminar (Co-organisor)
|
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2013 - 2014 | Ciclo de Seminários Internacional «Escola e Pedagogia: Reflexões sobre o dizer e o fazer (2013 - 2014)
Seminar (Co-organisor)
|
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2013 - 2013 | II Encontro Luso-Brasileiro sobre Trabalho Docente / V Encontro Brasileiro da Rede Estrado (2013 - 2013)
Seminar (Member of the Organising Committee)
|
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2012 - 2012 | VII Congresso Ibero-Americano de Docência Universitária (2012 - 2012)
Congress (Member of the Organising Committee)
|
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2012 - 2012 | LIC’12 – Lusófona International Congress (2012 - 2012)
Congress (Member of the Scientific Committee)
|
ISLA Instituto Politécnico de Gestão e Tecnologia, Portugal Universidade Lusófona do Porto, Portugal |
2011 - 2011 | I Fórum de Projetos «Investigar e Intervir em Educação» (2011 - 2011)
Seminar
|
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2011 - 2011 | I Encontro Luso-Brasileiro sobre Trabalho Docente / IV Encontro Brasileiro da Rede Estrado (2011 - 2011)
Seminar
|
|
2010 - 2010 | Encontro «Agir e Decidir num Território Educativo de Intervenção Prioritária» (2010 - 2010)
Seminar (Member of the Organising Committee)
|
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2010 - 2010 | IX Colóquio sobre Questões Curriculares / Colóquio Luso-Brasileiro, subordinado ao tema: «Debater o Currículo e seus campos
– Políticas, fundamentos e práticas» (2010 - 2010)
Seminar (Member of the Organising Committee)
|
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2007 - 2007 | XXIX Congresso do Movimento da Escola Moderna Portuguesa (2007 - 2007)
Congress (Member of the Organising Committee)
|
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2004 - 2004 | IV Encontro Internacional do Fórum Paulo Freire, “Caminhando para uma cidadania multicultural” (2004 - 2004)
Seminar (Member of the Organising Committee)
|
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
Jury of academic degree
Topic Role |
Candidate name (Type of degree) Institution / Organization |
|
---|---|---|
2019 | Avaliar para aprender nas disciplinas de inglês e matemática no ensino secundário [Evaluate to learn in the subjects of English
and mathematics in secondary education]
(Thesis) Main arguer
|
Isabel Maria Antunes Vieira (PhD)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
|
2019 | A profissionalidade de professores formadores: Um estudo no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande
do Norte - IFNR [The professionality of teacher educators: A study at the Federal Institute of Education, Science and Technology
of Rio Grande do Norte - IFNR]
(Thesis) Main arguer
|
Antónia Francimar da Silva (PhD)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
|
2018 | “Eu não brinco na hora da lição”: Narrativas sobre os sentidos produzidos por crianças em três escolas «transformadoras» no
Brasil e em Portugal [“I don't play during class”: Narratives about the senses produced by children in three “transforming”
schools in Brazil and Portugal]
(Thesis) Main arguer
|
Ana Lúcia Werneck Veiga (PhD)
Universidade Federal de Juiz de Fora, Brazil
|
2018 | Perspetivas dos alunos e professores da 12º classe sobre o Trabalho de Casa: Um estudo de caso no distrito de Nampula [Perspectives
of 12th grade students and teachers on Homework: A case study in the district of Nampula]
(Thesis) Main arguer
|
Elias Áchimo Aly (PhD)
Universidade Católica Portuguesa Faculdade de Educação e Psicologia, Portugal
|
2018 | Os modos de aprender e ensinar no Ensino Superior: Estudo de caso do Curso de Direito da Universidade Católica de Moçambique
[Ways of learning and teaching in Higher Education: Case study of the Law Course at the Catholic University of Mozambique]
(Thesis) Main arguer
|
Bianca Jaime Gerente (PhD)
Universidade Católica Portuguesa Faculdade de Educação e Psicologia, Portugal
|
2018 | Transnacionalismo e políticas educativas: O impacto do sistema educativo mundial nos sistemas educativos nacionais: O caso
angolano (1975-2015) [Transnationalism and educational policies: The impact of the world education system on national education
systems: The Angolan case (1975-2015)]
(Thesis) Main arguer
|
André Vela Ngaba (PhD)
Universidade Católica Portuguesa Faculdade de Educação e Psicologia, Portugal
|
2018 | Estratégias de ensino e a aquisição de competências: O caso das unidades curriculares no domínio da Matemática do 1º ciclo
do Ensino Superior Português [Teaching strategies and the acquisition of skills: The case of curricular units in the field
of Mathematics in the 1st cycle of Portuguese Higher Education]
(Thesis) Main arguer
|
António José da Silva Andrade (PhD)
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
|
2018 | Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID): Um contributo para o (des)encantamento do licenciado em
Geografia do IFRN [Institutional Teaching Initiation Scholarship Program (PIBID): A contribution to the (dis) enchantment
of the graduate in Geography at IFRN]
(Thesis) Main arguer
|
Levi Rodrigues de Miranda (PhD)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
|
2018 | “E de dentro do circo saiu um passarhomem, metade homem e metade pássaro". As Culturas Infantis no Jardim de Infância [“And
from inside the circus, a birdman came out, half a man and half a bird.” Children's Cultures in Kindergarten]
(Thesis) Main arguer
|
Maria Manuela de Sampaio Pinto Silva (PhD)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
|
2017 | O caso das parcerias sociais entre o governo e organizações do segundo e terceiro setor no âmbito da educação de adultos em
Angola: Ensaio de uma epistemologia situada de cooperação para o desenvolvimento [The case of social partnerships between
the government and second and third sector organizations in the context of adult education in Angola: Essay on a situated
epistemology of development cooperation]
(Thesis) Main arguer
|
Carolina Fátima Babo Mendes (PhD)
Universidade Católica Portuguesa Faculdade de Educação e Psicologia, Portugal
|
2017 | A construção da relação pedagógica em Educação Física: Um estudo de caso [The construction of the pedagogical relationship
in Physical Education: A case study]
(Thesis) Main arguer
|
Bruno Miguel Soares de Oliveira (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Desporto, Portugal
|
2017 | Diversidade e inclusão no Instituto Superior Politécnico: Da caraterização à compreensão das vivências dos estudantes [Diversity
and inclusion at the Instituto Superior Politécnico: From characterization to understanding students' experiences]
(Thesis) Arguer
|
Maria Augusta Cadilha Xavier Gonçalves Manso (PhD)
Universidade Aberta, Portugal
|
2016 | Pedagogia Social em Portugal: Sobre o estatuto disciplinar, académico e profissional [Social Pedagogy in Portugal: About disciplinary,
academic and professional status]
(Thesis) Main arguer
|
Raquel Rodrigues Monteiro (PhD)
Universidade Católica Portuguesa Faculdade de Educação e Psicologia, Portugal
|
2016 | Liderança, clima e conflitos na escola [Leadership, climate and conflicts at school]
(Thesis) Main arguer
|
Filomena Maria Coelho Pacheco (PhD)
Universidade Aberta, Portugal
|
2015 | Os exames extraordinários como sistema de certificação de competências no Ensino Secundário Geral – Estudo de Caso numa Escola
Secundária de Nampula [Extraordinary exams as a system of certification of competences in General Secondary Education - Case
Study in a Secondary School in Nampula]
(Thesis) Main arguer
|
Jaime Álvaro Natércio Benedito Murambire (PhD)
Universidade Católica Portuguesa Faculdade de Educação e Psicologia, Portugal
|
2015 | A bioliteracia dos alunos do Ensino Secundário: As decisões políticas e as realidades reveladas [The bioliteracy of secondary
school students: Political decisions and revealed realities]
(Thesis) Main arguer
|
Maria da Conceição Ferreira Soeiro (PhD)
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
|
2015 | O Modelo de Educação Desportiva no Ensino do Atletismo: Estudo aplicado no 2º Ciclo do Ensino Básico [The Model of Sports
Education in the Teaching of Athletics: Study applied in the 2nd Cycle of Basic Education]
(Thesis) Arguer
|
José Augusto Rodrigues Pereira (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Desporto, Portugal
|
2015 | Risco & Stroke: A experiência do ensino do design gráfico para a construção do indivíduo [Risco & Stroke: The experience of
teaching graphic design for the construction of the individual]
(Thesis) Arguer
|
Maria Raquel Canedo de Sousa Morais (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Belas Artes, Portugal
|
2014 | A relação pedagógica como um jogar [The pedagogical relationship as playing]
(Thesis) Main arguer
|
Clóvis da Silva Brito (PhD)
Universidade Estadual do Paraná, Brazil
|
2014 | Supervisão na Formação em Serviço Social [Supervision in Social Service Training]
(Thesis) Main arguer
|
Maria Dorita Pestana Anjo Freitas (PhD)
Universidade Católica Portuguesa Faculdade de Ciências Humanas, Portugal
|
2014 | A mulher moçambicana na ocupação de cargos de decisão: Um estudo de caso no âmbito das direcções provinciais de Nampula [Mozambican
women in decision-making positions: A case study within the provincial directorates of Nampula]
(Thesis) Main arguer
|
Natália Helena da Fonseca Bolacha (PhD)
Universidade Católica Portuguesa Faculdade de Educação e Psicologia, Portugal
|
2014 | Práticas democráticas na Escola: Um estudo de caso numa Escola Secundária do Norte de Moçambique [Democratic Practices at
School: A case study at a Secondary School in Northern Mozambique]
(Thesis) Main arguer
|
Pedro Marcelino (PhD)
Universidade Católica Portuguesa Faculdade de Educação e Psicologia, Portugal
|
2014 | Novos desafios à aprendizagem e autonomia em Matemática {New challenges for learning and autonomy in Mathematics]
(Thesis) Main arguer
|
Amélia Orquídea Garcia Gomes (PhD)
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
|
2014 | Avaliação para a aprendizagem: A articulação entre Ensino, Aprendizagem e Avaliação (Mato Grosso – Brasil) [Assessment for
learning: The articulation between Teaching, Learning and Assessment (Mato Grosso - Brazil)]
(Thesis) Main arguer
|
Rosenei Bairros de Freitas Carvalho (PhD)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
|
2013 | Educação em Tempo Integral: Resultados e representações de professores de matemática e de alunos do 3º ciclo da rede de ensino
de Belo Horizonte [Full-time education: Results and representations of mathematics teachers and students of the 3rd cycle
of the Belo Horizonte school network]
(Thesis) Main arguer
|
Iracema Campos Cusati (PhD)
Universidade de São Paulo Faculdade de Educação, Brazil
|
2013 | "Como pensam "elas" a organização das sociedades e o exercício da cidadania? Do desenvolvimento do pensamento político à vivência
da cidadania participada em contexto escolar no pré-escolar e ensino básico ["How do" they "think about the organization of
societies and the exercise of citizenship? From the development of political thought to the experience of participated citizenship
in a school context in pre-school and basic education]
(Thesis) Main arguer
|
Teresa Maria e Cruz Morais Silva Dias (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2013 | Autoavaliação para a aprendizagem: Um modelo para os 2º e 3º ciclos do Ensino Básico [Self-assessment for learning: A model
for the 2nd and 3rd cycles of Basic Education]
(Thesis) Main arguer
|
Margarida Maria Pereira Soares (PhD)
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
|
2013 | A aprendizagem cooperativa no ensino do inglês: Um estudo experimental no 1º Ciclo do Ensino Básico [Cooperative learning
in teaching English: An experimental study in the 1st Cycle of Basic Education]
(Thesis) Main arguer
|
Maria da Conceição dos Santos Nicolau (PhD)
Universidade dos Açores, Portugal
|
2013 | Efeitos da formação – O caso de uma ação de formação inserida no Programa de Formação Contínua de Professores em Atendimento
Educacional Especializado [Effects of training - The case of a training action included in the Continuing Education Program
for Teachers in Specialized Educational Assistance]
(Thesis) Main arguer
|
Giovana Rodrigues Oliveira (PhD)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
|
2013 | Uma outra forma de fazer escola: A Voz do Operário da Ajuda [Another way of doing school: The Voice of the Operário da Ajuda]
(Thesis) Main arguer
|
Pascal Paulus (PhD)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
|
2013 | Desenvolvimento profissional dos docentes do Ensino Superior: Contributos para a compreensão do desenvolvimento profissional
dos docentes que atuam na formação inicial de professores [Professional development of higher education teachers: Contributions
to the understanding of the professional development of teachers working in initial teacher education]
(Thesis) Main arguer
|
Marta Mateus de Almeida (PhD)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
|
2012 | Assessorias das direções de escolas públicas portuguesas [Advisory services from the directions of Portuguese public schools]
(Thesis) Main arguer
|
Manuel Alexandre Alvelos Marques (PhD)
Universidade de Aveiro Departamento de Educação e Psicologia, Portugal
|
2011 | O Currículo e a prática pedagógica com recurso ao b-learning no Ensino Superior [The curriculum and pedagogical practice using
b-learning in Higher Education]
(Thesis) Main arguer
|
Angélica Maria Reis Monteiro (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2011 | Saberes e construção de identidades profissionais docentes no Ensino Secundário em contexto de globalização: O caso dos/as
professores/as de Economia [Knowledge and construction of professional teaching identities in Secondary Education in the context
of globalization: The case of Economics teachers]
(Thesis) Main arguer
|
Fernando Manuel Ferreira Rodrigues da Silva (PhD)
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
|
2011 | Educação e mediação sociocultural: A emergência de novos papéis sociais na escola [Education and socio-cultural mediation:
The emergence of new social roles at school]
(Thesis) Main arguer
|
Ana Maria Sousa Neves Vieira (PhD)
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
|
2010 | Gestão de conflitos e prevenção da violência em meio escolar [Conflict management and violence prevention in schools]
(Thesis) Arguer
|
Elsa Dulce Ferreira (PhD)
Universidade Aberta, Portugal
|
2009 | Saber ver no desenho: Percepção e representação no ensino do desenho de observação [Knowing how to see in drawing: Perception
and representation in the teaching of observation drawing]
(Thesis) Arguer
|
Maria Raquel Nunes de Almeida e Casal Pelayo (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2008 | Competências linguística: Histórias de vida de alunos e necessidades de formação dos docentes [Language skills: Student life
stories and teacher training needs]
(Thesis) Main arguer
|
Maria Albertina Alexandre Carvalho Capa (PhD)
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
|
2005 | Tempo de escola e tempo de vida: Estudo sobre a organização do tempo na Escola Primária [School time and lifetime: Study on
the organization of time in Primary School]
(Thesis) Main arguer
|
Ana Francisca da Silva Moura (PhD)
Universidade do Minho Centro de Investigação em Estudos da Criança, Portugal
|
Association member
Society Organization name | Role | |
---|---|---|
2018/06/01 - 2024/02/20 | Conselho Científico-Pedagógico da Formação Contínua de Portugal | President |
2018/06/01 - 2024/02/20 | Instituto de Avaliação Educativa (IAVE) | Member |
2018/05/01 - 2022/06/01 | Centre for Education, Research and Innovation (CERI) of OECD | Member of Governing Board |
Committee member
Activity description Role |
Institution / Organization | |
---|---|---|
2018 - Current | Member of the General Council, appointed by the Secretary of State of Education, Portuguese Government | Ministério da Educação, Portugal |
2018 - Current | Member of the Governing Board as the Portuguese representative | OECD, France |
2017/06/01 - Current | Entity responsible for the regulatory system for continuing teacher education in Portugal
President / Vice-president
|
Conselho Científico-Pedagógico da Formação Contínua, Portugal |
2017 - Current | Member of the advisory team to the National Curricular and Organisational Flexibility and Autonomy Programme, a key pilot-experience being developed in 230 schools´ clusters across the country | Ministério da Educação, Portugal |
2006 - 2008 | President | Movimento da Escola Moderna (MEM) / Modern School Movement, Portugal |
Conference scientific committee
Conference name | Conference host | |
---|---|---|
2021/09/27 - 2021/09/30 | Pontifícia Universidade Católica do Paraná (Brazil) | |
2021/06/14 - 2021/06/17 | CINDU | |
2020/05/07 - 2020/05/08 | Escola Superior de Educação de Bragança |
Journal scientific committee
Journal title (ISSN) | Publisher | |
---|---|---|
2018 - Current | Reviewer - Filosofia da Educação | Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP |
2017 - Current | Coleção Formação de Professores, publicada pela Editora Appris (Curitiba- BRASIL) | |
2017 - Current | Boletim Técnico do Senac (2448-1483) | Boletim Tecnico do Senac/Senac Journal of Education and Work |
2013 - Current | Revista da Faculdade de Educação do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado do Mato Grosso | |
2009 - Current | Reviewer - Educação, Sociedade & Culturas | CIIE |
2006 - Current | Reviewer - Revista Portuguesa de Educação (2183-0452) | University of Minho |
2018 - 2018 | Reviewer - Revista Brasileira de Educação (1413-2478) | SciELO |
2015 - 2018 | Reviewer - Revista da Faculdade de Educação (0102-2555) | SciELO |
2015 - 2015 | Reviewer - REDU Revista de Docencia Universitaria | Universitat Politecnica de Valencia |
2015 - 2015 | Reviewer - American Journal of Sociology Research |
Distinctions
Other distinction
2012 | Menção Honrosa |