???global.info.a_carregar???
Joana Miguel has worked as a Speech Therapist since 2006, following her graduation from the Escola Superior de Saúde de Alcoitão. She specialized in Special Education at the Faculdade de Motricidade Humana, University of Lisbon, in 2009. She is currently a PhD candidate in Psycholinguistics at the Faculty of Social and Human Sciences, NOVA University of Lisbon. Her professional focus is on children and adolescents with neurodevelopmental disorders. Joana serves as the Clinical Director at CAIDI (Center for Support and Intervention in Child Development). Her research interests include language acquisition and processing, reading, and writing.
Identification

Personal identification

Full name
Joana Beatriz Moreira Fontes Miguel

Citation names

  • Miguel, Joana

Author identifiers

Ciência ID
B216-11CE-BD3A
ORCID iD
0000-0003-3445-9488

Email addresses

  • joana.miguel@caidi.pt (Professional)
  • a2021114819@campus.fcsh.unl.pt (Professional)

Websites

Knowledge fields

  • Humanities - Languages and Literatures - Linguistics

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
Portuguese (Mother tongue)
English Upper intermediate (B2) Proficiency (C2) Advanced (C1) Proficiency (C2) Advanced (C1)
Education
Degree Classification
2023/06/05 - 2023/07/10
Concluded
Project Management Course II - From standards to practice (Outros)
NOVA Escola Doutoral, Portugal
19
2023/01/16 - 2023/02/06
Concluded
Project Management Course (Outros)
NOVA Escola Doutoral, Portugal
18
2023
Ongoing
Linguística (Doutoramento)
Major in Especialidade: Psicolinguística
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
"Identificação de preditores cognitivos e linguísticos para a aprendizagem da leitura: estudo longitudinal a partir da idade pré-escolar " (THESIS/DISSERTATION)
2009
Concluded
Educação Especial - Domínio Cognitivo e Motor (Especialização pós-licenciatura)
Universidade de Lisboa Faculdade de Motricidade Humana, Portugal
18
2006
Concluded
Terapia da Fala (Licenciatura)
Escola Superior de Saúde do Alcoitão, Portugal
16
Affiliation

Science

Category
Host institution
Employer
2022/05 - Current Researcher (Research) Universidade Nova de Lisboa Centro de Linguística, Portugal

Other Careers

Category
Host institution
Employer
2011/09/01 - Current Terapeuta Fala Director (Técnico de Diagnóstico e Terapêutica - Terapeuta da Fala) CENTRO APOIO INTERVENÇÃO INFANTIL - CAIDI, Portugal
2009 - 2015 Terapeuta Fala Director (Técnico de Diagnóstico e Terapêutica - Terapeuta da Fala) Associação Para a Educação de Crianças Inadaptadas - APECI, Portugal
2007 - 2009 Terapeuta Fala Director (Técnico de Diagnóstico e Terapêutica - Terapeuta da Fala) Republica Portuguesa Ministério da Educação, Portugal
Outputs

Publications

Book chapter
  1. Miguel, Joana. "Processamento Morfológico: da questão à «inresposta»?". In Múltiplos olhares sobre a DIS.lexia, edited by Ferreira, P.C.; Mangas, C.; Pinto, C.; Fonseca, M.; Tavares, D., 22-44. Papa-Letras, 2023.
Conference abstract
  1. Miguel, Joana; Barbosa, Catarina; Veríssimo, João. "Testing the Tolerance Principle: Children with Developmental Language Disorder". Paper presented in 12th ESLA Congress of Speech and Language Therapy, Bruges, 2024.
    Published
  2. Pinto, Carina; Villalva, Alina; Silva, Cândida G.; Abrantes, Eduarda; Lima, Etelvina; Miguel, Joana; Souza, Sydelle; et al. "MorphoPlay: Prova de avaliação da consciência morfológica para crianças do 1º ciclo.". Paper presented in III Congresso Internacional da Sociedade Portuguesa de Terapia da Fala, Lisboa, 2023.
    Published
Conference paper
  1. Silva, Filomena; Miguel, Joana; Ramos, Joana; Neves, Lara. "Programa de estimulação psicomotora infantil (ProEPI) – Análise de eficácia". Paper presented in I Congresso Internacional de Práticas Educativas da Escola Superior de Educação João de Deus, LISBOA, 2024.
    Published
Conference poster
  1. Pinto, Carina; Villalva, A.; Silva, Cândida G.; Abrantes, Eduarda; Lima, Etelvina; Miguel, Joana; Minussi, Rafael Dias. "MorphoPlay: morphological awareness assessment with a game mobile app". Paper presented in AMLaP 29 conference, Architectures and Mechanisms for Language Processing, 2023.
Journal article
  1. Ramos, Joana; Silva, Filomena; Correia, Ricardina; Batista, Elsa; Miguel, Joana. "O impacto de um Programa de Estimulação Psicomotora Infantil (ProEPI) no desenvolvimento global das crianças após confinamentos - A importância dos pré-requisitos para as aprendizagens académicas.". Educação para o desenvolvimento 9 (2022): 63-74.
  2. RAMOS, JOANA; Miguel, Joana; Ricardina Correia; Elsa Baptista; Filomena Silva. "O impacto de um programa de estimulação psicomotora infantil no desenvolvimento global das crianças após confinamentos: a importância dos pré-requisitos para as aprendizagens académicas". Revista Científica Educação para o Desenvolvimento 9 (2022): 63-74. https://joaodedeus.pt.
    Published
Activities

Oral presentation

Presentation title Event name
Host (Event location)
2024/09/27 Testing the Tolerance Principle: Children with Developmental Language Disorder 12th European Congress of Speech and Language Therapy
European Speech and Language Therapy Association (ESLA) (Bruges, Belgium)
2023/07/27 Avaliação do conhecimento morfológico de crianças em idade pré-escolar: resultados de um estudo piloto X Workshop on Linguistics, Language Development and Impairment : X LLDI
2023/05/26 MorphoPlay – Prova de avaliação da consciência morfológica para crianças do 1º ciclo Event titleIII Congresso Internacional da Sociedade Portuguesa de Terapia da Fala: Avaliação e intervenção: (re)pensar, (re)considerar e (re)construir
2023/05/05 The impact of a Child Psychomotor Stimulation Program (ProEPI) on global development - The importance of prerequisites for academic learning European OMEP Conference “Quality and Equality in Early Childhood Education and Care”
National Committee OMEP (Organisation Mondiale pour l'Education Prescolaire) de Cyprus (Limassol, Cyprus)
2022/05/03 Processamento Morfológico: Da questão à inresposta? Ciclo multidisciplinar sobre Perturbações de Aprendizagem Específicas
Instituto Politécnico de Leiria (Leiria, Portugal)

Event organisation

Event name
Type of event (Role)
Institution / Organization
2023/06/30 - 2023/07/01 XVII Fórum de Partilha Linguística / 17th Forum for Linguistic Sharing (2023/06/30 - 2023/07/01)
Conference (Member of the Organising Committee)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal

Event participation

Activity description
Type of event
Event name
Institution / Organization
2024/01/10 - 2024/01/12 Bayesian Workshop (by Prof. Mark Andrews and Prof. João Veríssimo)
Workshop
Bayesian Workshop
Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, Portugal
2023/07/06 - 2023/07/07 Mixed Effects Models in Language Research (by Prof. George Pontikas)
Workshop
Mixed Effects Models in Language Research workshop
University of Reading Centre for Literacy and Multilingualism, United Kingdom
2023/07/03 - 2023/07/07 L2 speech perception and production in instructed SLA: tasks, measures and cognitive individual differences (by Prof. Joan Carles Mora) Lisbon Summer School in Linguistics
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
2022/07/04 - 2022/07/08 Bilingual children’s syntactic knowledge: Ways of assessing its multifaceted dimensions (by Prof. Jacopo Torregrossa)
Other
Lisbon Summer School in Linguistics
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
2022/07/04 - 2022/07/08 L2 speech learning: The effects of phonetic training (by Prof. Anabela Rato)
Other
Lisbon Summer School in Linguistics
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
2022/07/04 - 2022/07/08 Experimental and computational approaches to lexicon and morphology (by Prof. João Veríssimo) Lisbon Summer School in Linguistics
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal

Association member

Society Organization name Role
2024/02 - Current Sociedade Portuguesa de Terapia da Fala Departamento de Linguagem da Criança

Consulting

Activity description Institution / Organization
2021/03/28 - 2021/03/28 Focus Group - Comitê de especialistas para revisão, análise e validação do conteúdo do documento "Good Practice Guidelines For Transcription Of Children's Speech Samples In Clinical Practice And Research", desenvolvido pelo Child Speech Disorder Research Network, para o Português Europeu. Em âmbito de projeto de investigação, sob orientação da Professora Sónia Pós de Mina. Instituto Politécnico de Leiria, Portugal

Course / Discipline taught

Academic session Degree Subject (Type) Institution / Organization
2022/10/03 - 2023/03/20 Pós-Graduação em Mediação da Aprendizagem em crianças com Perturbação da Linguagem oral/escrita (Pós-Graduação) Escola Superior de Educação João de Deus, Portugal