???global.info.a_carregar???
Gabriela Tavares has a Master in "Portuguese as a Foreign Language (L2/LE)" by the Faculty of Arts and Humanities of the University of Porto, and a PhD in "Language Teaching – Multilingualism and Education for a Global Citizenship", by NOVA FCSH/Universidade Aberta, with an FCT fellowship (2020.05740.BD). She teaches Portuguese L2, collaborating with various institutions in Hungary, and is currently the Portuguese lecturer at the Centre for Foreign Language Education and Research of Corvinus University, in Budapest. She is also a researcher in CLUNL/NOVA FCSH. She carries out research using experimental approaches to investigate work in L2 Phonology acquisition, with a focus on the acquisition of European Portuguese.
Identification

Personal identification

Full name
Gabriela Pereira Tavares

Citation names

  • Tavares, Gabriela
  • Sándor, Gabriela

Author identifiers

Ciência ID
C314-F8F4-CF6F
ORCID iD
0000-0002-1702-1110

Email addresses

  • gabrielatavares@fcsh.unl.pt (Professional)

Telephones

Mobile phone
  • 934585874 (Personal)
  • (36) 6204957870 (Personal)

Addresses

  • Pátio da Horta sem Portas, n. 1 e 2, 2900-479, Setúbal, Setúbal, Portugal (Personal)

Knowledge fields

  • Humanities - Languages and Literatures - Linguistics

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
Portuguese (Mother tongue)
English Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1)
French Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2)
Hungarian Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2)
Education
Degree Classification
2018/10 - 2024/01
Concluded
Didática das Línguas: Multilinguismo e Educação para a Cidadania Global (Doutoramento)
Major in Ensino do Português Língua Estrangeira
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal

Universidade Aberta, Portugal
"Perceção de acento e redução vocálica na aquisição fonológica em PL2. Implicações para a prática pedagógica / Word stress and reduced vowels perception and acquisition in L2 Portuguese. Pedagogical implications" (THESIS/DISSERTATION)
Muito bom, unânime
2022/04/19 - 2022/04/21
Concluded
XVIII Experimental Methods in Language Acquisition Research (EMLAR) (Outros)
Major in Bayesian Statistics; PRAAT (beginner, advanced); Statistics with R (beginner, advanced)
Universiteit Utrecht, Netherlands
2021/09/11 - 2021/11/27
Concluded
Curso Intensivo de Análise de Dados (Outros)
Universidade Nova de Lisboa Centro de Linguística, Portugal
2021/04/13 - 2021/04/15
Concluded
XVII Experimental Methods in Language Acquisition Research (EMLAR) (Outros)
Universiteit Utrecht, Netherlands
2018/09/03 - 2018/09/07
Concluded
X Curso de Capacitação para a Elaboração de Materiais: Ensino de Português como Língua Estrangeira/Língua não Materna (Outros)
Instituto Internacional da Língua Portuguesa, Cape Verde

Faculdade de Letras da Universidade Eötvös Lorand de Budapeste, Departamento de Português, Hungary
2014/09 - 2015/11
Concluded
Português Língua Segunda/Língua Estrangeira (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
"A Literatura oral tradicional lusófona no ensino/aprendizagem do PLE" (THESIS/DISSERTATION)
19/20
2008/09 - 2013/07
Concluded
Língua, Literatura e Cultura – Estudos portugueses (Licenciatura)
Major in Introdução à Educação
Universidade Aberta, Portugal
18/20
2006/04 - 2006/07
Concluded
Curso de Formação à Distância: Ensino/Aprendizagem do Português Europeu Língua Segunda (6ECT) (Outros)
Camões Instituto da Cooperação e da Língua, Portugal

Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal
A (A-F)
1993 - 1999
Concluded
Arquitectura (Licenciatura)
Universidade de Lisboa Faculdade de Arquitectura, Portugal
14/20
Affiliation

Science

Category
Host institution
Employer
2020/05/01 - Current Researcher (Research) Universidade Nova de Lisboa Centro de Linguística, Portugal

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2023/09/01 - Current Lecturer (University Teacher) Camões Instituto da Cooperação e da Língua, Portugal
Corvinus University Budapest - Centre for Foreign Language Education and Research, Hungary
2011/04/01 - 2021/02 Lecturer (University Teacher) Budapesti Corvinus Egyetem, Hungary
Corvinus University Budapest - Centre for Foreign Language Education and Research, Hungary
2016/09/01 - 2018/01/31 Lecturer (University Teacher) Eötvös Loránd Tudományegyetem, Hungary
Eötvös Loránd University, Eötvös Loránd University Faculty of Humanities - Department of Portuguese Language and Literature, Hungary
2006/09/01 - 2011/06/30 Lecturer (University Teacher) Eötvös Loránd University, Eötvös Loránd University Faculty of Humanities - Department of Portuguese Language and Literature, Hungary

Others

Category
Host institution
Employer
2019/10 - 2020/11 Leitora portuguesa (Colaboração nos Exames Nacionais de Português) Gabinete de Educação do Ministério dos Recursos Humanos da Hungria, Hungary
2010/03/01 - 2017/10/30 Leitora portuguesa (Colaboração nos Exames Nacionais de Português) Gabinete de Educação do Ministério dos Recursos Humanos da Hungria, Hungary
2008/12/01 - 2017/06/30 Leitor Áron Tamási Elementary School and German Nationality High School, Hungary
2005/09/01 - 2009/06/01 Colaboradora da leitora do Camões I. P. na Biblioteca/Mediateca do Centro e apoio à Ação cultural Centro de Língua Portuguesa do Camões I. P. em Budapeste, Hungary
2000/01/01 - 2003/11/01 Arquiteta Arquiespaço – Arquitectura e Urbanismo Lda., Portugal
1999/01/01 - 1999/06/01 Estagiária de Arquitetura Architectes Urbanistes D.E.N.S.A.I.S, France
Projects

Grant

Designation Funders
2021/02/01 - 2023/07/31 Perceção de acento e redução vocálica na aquisição fonológica em PL2. Implicações para a prática pedagógica com aprendentes húngaros
2020.05740.BD
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências e Tecnologia, Portugal

Universidade Aberta, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded

Contract

Designation Funders
2023/02/01 - 2024/07/31 Produção e Perceção de fala na aprendizagem de L2
2022.04013.PTDC
Researcher
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Ongoing
Outputs

Publications

Book chapter
  1. Sándor, Gabriela. "A literatura oral tradicional lusófona na didática do PLE - uma breve exposição teórica". In Língua Portuguesa. Universidade na Diversidade, edited by Barbara Hlibowicka-Weglarz; Justyna Wisniewska; Edyta Jablonka, 247-261. Poland: Universidade Maria Curie-Sklodowska, 2016.
    Published
  2. Sándor, Gabriela. "A Literatura tradicional lusófona como instrumento pedagógico no ensino/aprendizagem do PLE". In Língua Portuguesa na Europa Central: Estudos e Perspetivas, edited by Joaquim Coelho Ramos; Šárka Grauová; Jaroslava Jindrová, 156-166. Czech Republic: Karolinum, 2016.
    Published
Conference paper
  1. Sándor, Gabriela. "Simulação Global em PLE". Paper presented in III. Jornadas da Língua Portuguesa e Culturas Lusófonas da Europa Central e de Leste, Budapeste, 2014.
Journal article
  1. Tavares, Gabriela ; Deme, Andrea; Correia, Susana. Corresponding author: Tavares, Gabriela. "Predicting Discrimination in L3 Portuguese by Hungarian Speakers: The Effect of Perceptual Overlap". Languages 9 11 (2024): 352. https://doi.org/10.3390/languages9110352.
    10.3390/languages9110352
  2. Vita V. Kogan; Gabriela Tavares. "Perception of European Portuguese Mid-Vowels by Ukrainian–Russian Bilinguals". Languages (2024): https://doi.org/10.3390/languages9110350.
    10.3390/languages9110350
  3. Gabriela Tavares; Andrea Deme; Susana Correia. "Phonological acquisition of European Portuguese oral vowels: A forced-choice identification study with Hungarian native speakers". Toronto Working Papers in Linguistics 44 (2022): https://doi.org/10.33137/twpl.v44i1.36758.
    10.33137/twpl.v44i1.36758
Activities

Oral presentation

Presentation title Event name
Host (Event location)
2024/10/23 Word stress perception of European Portuguese: a study with Hungarian listeners XL Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística
Universidade dos Açores (Ponta Delgada, Portugal)
2024/10/23 Assessing cross-linguistic perception of L2 Portuguese vowels XL Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística
Universidade dos Açores (Ponta Delgada, Portugal)
2024/10/01 Non-native stress perception by Hungarian listeners: revisiting 'stress deafness’ The 5th International Symposium on Applied Phonetics (ISAPh 2024)
University of Tartu (Tartu, Estonia)
2024/07/05 L2 vowel and stress acquisition: results from a perceptual training at the onset of learning (poster) The 33rd Conference of the European Second Language Association (EuroSLA 33)
European Second Language Association (Montpellier, France)
2024/06/14 Is stress 'deafness' persistent? Findings of a perceptual training with Hungarian speakers Contemporary Crossroads V
ELTE Department of English Applied Linguistics of Eötvös Loránd University, Budapest (Budapeste, Hungary)
2024/04/19 When the results surprise us: lessons from an auditory perceptual training XVIII Forum for Linguistic Sharing
CLUNL - Centro de Linguística de Universidade Nova de Lisboa (Lisboa, Portugal)
2023/10/26 Perception of European Portuguese [¿] and [¿] by Hungarian native speakers XXXIX Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística
(Covilhã, Portugal)
2023/07/13 Segmental or suprasegmental, which comes first in L2 acquisition? Evidence from L2 European Portuguese L2 Portuguese @ Lancaster (L2P@L 2023)
Lancaster University (London, United Kingdom)
2022/08/24 Acquisition of EP lexical stress by Hungarian speakers: a perceptual training The 31st Conference of the European Second Language Association (EuroSLA)
Université de Fribourg (Fribourg, Switzerland)
2021/09/06 Categorization of European Portuguese oral vowels by Hungarian native speakers: a perceptual study 3rd International Symposium on Applied Phonetics (ISAPh2021) [online]
Universitat Rovira i Virgili (Tarragona, Spain)
2021/06/16 Aquisição fonológica em PL2. Plano de um estudo empírico (poster) III Simpósio Internacional sobre o Ensino de Português como Língua Adicional [online]
Universidade de Coimbra (Coimbra, Portugal)
2021/04/23 Phonological acquisition of Portuguese oral vowels: a perceptual study with Hungarian native speakers Third Experimental Portuguese Linguistics Workshop [online]
University of Toronto (Toronto, Canada)
2021/04/19 Phonological acquisition of European Portuguese oral vowels: a perceptual study with Hungarian native speakers 28th Congress of Hungarian Applied Linguistics [online]
University of Pannonia (Veszprém, Hungary)
2019/06/28 A inteligibilidade como conceito-chave no ensino/aprendizagem de PLE II Simpósio Internacional sobre o Ensino de Português como Língua Adicional
King College London (Londres, United Kingdom)
2017/11/14 Sobre a investigação em PL3 Colóquio comemorativo dos 40 anos do ensino universitário do Português na Hungria
Eötvös Loránd University, Budapest (Budapeste, Hungary)
2016/09/29 Compreensão Oral em PLE: pensar os exercícios V Jornadas de Língua Portuguesa e Culturas Lusófonas da Europa Central e de Leste
University of Zagreb (Zagreb, Croatia)
2015/11/05 A Literatura oral tradicional lusófona na Didática do PLE 1º Congresso Internacional “Língua Portuguesa: Unidade na diversidade"
University Maria Curie-Sklodowska (Lublin, Poland)
2014/09/26 Literatura Popular Lusófona no Ensino/aprendizagem do PLE IV Jornadas de Língua Portuguesa e Culturas Lusófonas da Europa Central e de Leste
Charles University (Praga, Czech Republic)
2013/11/29 Simulação Global em PLE III Jornadas de Língua Portuguesa e Culturas Lusófonas da Europa Central e de Leste
Eötvös Loránd University, Budapest (Budapeste, Hungary)

Event participation

Activity description
Type of event
Event name
Institution / Organization
2024/07 - Current Lancaster Language Learning Lab (4L)
Seminar
Lancaster Language Learning Lab (4L)
Lancaster University, United Kingdom
2022/09 - Current NOVA-Lancaster-Toronto (NLT) L2 Phonology Research Forum
Seminar
NOVA-Lancaster-Toronto (NLT) L2 Phonology Research Forum
Universidade Nova de Lisboa Centro de Linguística, Portugal

Lancaster University, United Kingdom

University of Toronto, Canada

Jury of academic degree

Topic
Role
Candidate name (Type of degree)
Institution / Organization
2024/12/03 Análise das produções de contrastes fonémicos de português por nativos de inglês em diferentes tarefas
(Thesis) Arguer
Érica Botequilha (Master)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal

Mentoring / Tutoring

Topic Student name
2019/09 - 2019/12 Tutoria de estágio curricular, no contexto do Mestrado de Português Língua Estrangeira/Língua Segunda (PLE) da Faculdade de Letras da Universidade do Porto Inês Filipa Bernardo Medeiros