???global.info.a_carregar???
Identification

Personal identification

Full name
João Pedro Carvalho de Alvarenga
Date of birth
1961/04/19
Gender
Male

Citation names

  • Alvarenga, João Pedro d'
  • d'Alvarenga, João Pedro
  • D'Alvarenga, João Pedro

Author identifiers

Ciência ID
CA1F-09F9-374B
ORCID iD
0000-0003-2106-9333
Google Scholar ID
https://scholar.google.com/citations?hl=en&user=Al0pkaIAAAAJ
Scopus Author Id
55315352500

Email addresses

  • jp.alvarenga@fcsh.unl.pt (Professional)

Addresses

  • CESEM - Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical. Campus de Campolide, Colégio Almada Negreiros, Room 105, 1099-032, Lisboa, Lisboa, Portugal (Professional)

Websites

Knowledge fields

  • Humanities - Arts - Performing Arts Studies (Musicology, Theater Science, Dramaturgy)
  • Humanities - Other Humanities

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
Portuguese (Mother tongue)
English Advanced (C1) Proficiency (C2) Proficiency (C2) Proficiency (C2) Proficiency (C2)
French Upper intermediate (B2) Advanced (C1) Intermediate (B1) Advanced (C1) Advanced (C1)
Spanish; Castilian Intermediate (B1) Advanced (C1) Intermediate (B1) Advanced (C1) Advanced (C1)
Italian Beginner (A1) Upper intermediate (B2) Beginner (A1) Intermediate (B1)
Latin Upper intermediate (B2)
Education
Degree Classification
2006/03/16
Concluded
Música e Musicologia / Music and Musicology (Doutoramento)
Universidade de Évora, Portugal
"Polifonia portuguesa sacra tardo-quinhentista: estudo de fontes e edição crítica do Livro de São Vicente, manuscrito P-Lf FSVL 1P/H-6" (THESIS/DISSERTATION)
Approved with distinction and praise
1988
Concluded
Ciências Musicais / Musicology (Licenciatura)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
17 out of 20
Affiliation

Science

Category
Host institution
Employer
2022/07/01 - Current Principal Investigator (Research) Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
2019/05/01 - 2022/06/30 Principal Investigator (Research) Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
2018/12/02 - 2019/04/30 Invited Principal Investigator (Research) Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
2013/09/02 - 2018/09/01 Principal Investigator (Research) Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
2010/02/01 - 2013/09/01 Postdoc (Research) Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
2000/07 - 2007/02 Researcher (Research) Universidade de Évora, Portugal
Universidade de Évora Centro de História de Arte e Investigação Artística, Portugal

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2006/03/17 - 2011/06/04 Assistant Professor (University Teacher) Universidade de Évora, Portugal
2005/10 - 2006/06 Visiting Teacher (Polytechnic Teacher) Instituto Politecnico do Porto Escola Superior de Música e das Artes do Espectáculo, Portugal
1997/11/17 - 2006/03/16 Invited Assistant (University Teacher) Universidade de Évora, Portugal

Other Careers

Category
Host institution
Employer
1991/03/13 - 1997/11/16 Técnico Superior (Técnico Superior) Biblioteca Nacional de Portugal, Portugal

Positions / Appointments

Category
Host institution
Employer
2021/01/01 - Current Co-Coordinator of Thematic Line 4 - Archives, from preventive preservation to digitalisation IN2PAST - Associate Laboratory for Research and Innovation in Heritage, Arts, Sustainability and Territory, Portugal
IN2PAST - Associate Laboratory for Research and Innovation in Heritage, Arts, Sustainability and Territory, Portugal
2014/03 - Current Coordinator of the Early Music Studies Research Group Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
2015/01 - 2023/03/31 Executive Secretary of the Board of Directors Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
2012/01 - 2015/05 Co-General editor for the Portuguese Journal of Musicology, new series SPIM - Sociedade Portuguesa de Investigação em Música, Portugal
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
(...)
2008 - 2011 Member of the Scientific Board of the Department of Music Universidade de Évora, Portugal
2007 - 2011 Director of the Master Programme in Musicology (appointed by Order of the Rector no. 141/2007, 16 November) Universidade de Évora, Portugal
2007 - 2011 Adjunct to the Director of the Undergraduate Programme in Music (appointed by Order of the Rector no. 141/2007, 16 November) Universidade de Évora, Portugal
2007 - 2011 Member of the Music Department Council Universidade de Évora, Portugal
2007/02 - 2009/01 Coordinator of the Research Unit in Music and Musicology Universidade de Évora, Portugal
2007 - 2009 Adjunct to the Head of the Department of Music (appointed by Order of the Rector no. 159/2007, 30 de November) Universidade de Évora, Portugal
2007 - 2008 Member of the Advisory Council for Scientific and Technological Research (appointed by Order of the Rector no. 93/2007, 30 June) Universidade de Évora, Portugal
2007 - 2008 Member of the Scientific Council of the Departmental Area of the Arts Universidade de Évora, Portugal
2006 - 2008 Coordinator of the Centre for Traineeships in Music Universidade de Évora, Portugal
2006 - 2007 Adjunct to the Head of the Department of Arts (appointed by Order of the Rector no. 158/2006, 13 November) Universidade de Évora, Portugal
2000 - 2007 Member of the Scientific Council of the Department of Arts Universidade de Évora, Portugal
2000 - 2003 Adjunct to the Head of the Department of Arts (appointed by Order of the Rector no. 34/2000, 6 April) Universidade de Évora, Portugal
1998 - 2000 Executive Secretary, Installing Committee of the Department of Arts (appointed by Order of the Rector no. 101/1998, 26 October) Universidade de Évora, Portugal
1996 - 1998 Adjunct director and editor of the Revista Portuguesa de Musicologia Associação Portuguesa de Ciências Musicais, Portugal
1991/10/01 - 1997/11/16 Head of the Music Department Biblioteca Nacional de Portugal, Portugal
1993 - 1994 Commissioner for the establishment of the Music Museum in Lisbon (currently the National Music Museum) Sociedade Lisboa 94, Portugal
Projects

Grant

Designation Funders
2018/09/02 - 2019/04/30 CESEM's Strategic Project
UID/EAT/00693/2013
UID/EAT/00693/2019
Invited Scientist Fellow
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical
Concluded
2010/02/01 - 2013/09/01 Studies in the History and Texts of Early and Late Polyphonic Music in Portugal (16th and 18th Centuries)
SFRH/BPD/65876/2009
Post-doc Fellow
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded

Contract

Designation Funders
2023/03/01 - Current Echoes from the Past: Unveiling a Lost Soundscape with Digital Analysis
Researcher
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Ongoing
2021/01/01 - 2025/12/31 IN2PAST - Associate Laboratory for Research and Innovation in Heritage, Arts, Sustainability and Territory
LA/P/0132/2020
Universidade de Évora, Portugal

Laboratório Hercules Herança Cultural Estudos e Salvaguarda, Portugal

Universidade NOVA de Lisboa, Portugal

Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal

Instituto de História Contemporânea, Portugal

Universidade Nova de Lisboa Instituto de História da Arte, Portugal

Universidade do Porto Centro Interdisciplinar de Investigação Marinha e Ambiental, Portugal

ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal

Universidade do Minho, Portugal

Universidade de Coimbra, Portugal

Universidade do Minho Laboratório de Paisagens Património e Território, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Ongoing
2023/06/01 - 2024/11/30 Música de Dom Pedro de Cristo: Uma edição do MM 36 da Biblioteca Geral da Universidade de Coimbra
Procedimento simplificado 18873
Musicological advisor; Editor
Coro de Câmara de Lisboa, Portugal
Republica Portuguesa Direção-Geral das Artes
Ongoing
2024/02/14 - 2024/07/31 Towards an Anthology of Portuguese Renaissance Music
Musicological advisor; Recording and editing producer
Instituto Politecnico do Porto Escola Superior de Música e das Artes do Espectáculo, Portugal
European Commission Creative Europe
Ongoing
2021/03/01 - 2024/05/31 Texts and voices lost and found. Recovering, reconstituting, and recreating musical fragments (c.1100-c.1600) (Lost&Found)
PTDC/ART-PER/0902/2020
Principal investigator
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
2022/01/01 - 2023/12/31 The Musical Manuscripts from the Monastery of Belém: the Exploration of an Unknown Hieronymite Tradition
EXPL/ART-PER/1031/2021
Co-Principal Investigator (Co-PI)
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
2022/01/01 - 2023/09/30 Music paper and handwriting studies in Portugal (18th and 19th centuries): the case study of the collection of the Count of Redondo
EXPL/ART-PER/0749/2021
Researcher
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
2016/06/01 - 2019/12/01 The Anatomy of Late-Fifteenth- and Early- Sixteenth-Century Iberian Polyphonic Music: An Overall Analysis, Philology and Critical Editing of Surviving Repertories
PTDC/CPC-MMU/0314/2014
Principal investigator
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
2010/01/01 - 2013/05/31 Musical exchanges, 1100-1650: The circulation of early music in Europe and overseas in Iberian and Iberian-related sources
PTDC/EAT-MMU/105624/2008
Researcher
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
2010/02/01 - 2013/01/31 Tratados de Arte em Portugal / Art Treatises in Portugal
PTDC/EAT-EAT/100496/2008
Researcher
Universidade de Lisboa Faculdade de Belas-Artes, Portugal

Universidade Nova de Lisboa Instituto de Historia da Arte, Portugal

Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal

Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded

Other

Designation Funders
2016 - Current Thematic History of Music in Portugal and Brazil
UID/EAT/00693/2013
UIDP/EAT/00693/2019
UIDP/EAT/00693/2020
Volume Co-Coordinator
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical
Ongoing
2022/09/21 - 2026/09/20 COST Action CA21161 - A New Ecosystem of Early Music Studies (EarlyMuse)
Co-Proposer as a representative of Portugal
European Cooperation in Science and Technology

European Union
Ongoing
2022/06 - 2023/12 Os motetos a 5 partes de Vicente Lusitano (Roma 1551) [Vicente Lusitano's Motets in 5 parts]
00014271
Recording and editing producer
Republica Portuguesa Ministério da Cultura
Concluded
2019/05/01 - 2022/06/30 Mapping the Sounding Lisbon, from the Late Middle Ages to the Early Modern Period
CEECIND/00195/2017
Researcher
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
2013/09/02 - 2018/09/01 Soundscapes of Death in Early Modern Portugal: Persistent and Changing Forms and Meanings of Music, Sound and Silence in Dying and in Rituals for the Dead over the Sixteenth and Seventeenth Centuries until the Early Eighteenth Century
IF/00052/2012
Researcher
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
Outputs

Publications

Book
  1. Alvarenga, João Pedro d'; António Jorge Marques; Gaunt, Ana Delfina. Música de Dom Pedro de Cristo: uma edição do MM 36 da Biblioteca Geral da Universidade de Coimbra / Music by Pedro de Cristo: an edition of MM 36 from Biblioteca Geral da Universidade de Coimbra. Lisboa, Portugal: Coro de Câmara de Lisboa, CESEM. 2024.
    Published
  2. Alvarenga, João Pedro d'; Vaz, João. Fr. Fernando de Almeida (1603/4-1660): Obras completas / Complete Works. Vol. 1: Obras para Quinta-feira Santa / Works for Maundy Thursday. Lisboa: Instituto Politécnico de Lisboa, Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical. 2019.
    Published
  3. Alvarenga, João Pedro d'. João Domingos Bomtempo: Quinteto Op. 16. Lisboa, Portugal: Direcção-Geral das Artes. 2007.
    Published
  4. Alvarenga, João Pedro d'. Pero de Gamboa (1563?-1638): Motetos. Lisboa, Portugal: Caleidoscópio, Centro de História da Arte da Universidade de Évora. 2004.
    Published
  5. Alvarenga, João Pedro d'. Estudos de Musicologia. Lisboa: Edições Colibri. 2002.
    Published
  6. Alvarenga, João Pedro d'. Carlos Seixas: 12 Sonatas, facsimile edition of Ms P-Ln MM 5015. Lisboa: Instituto da Biblioteca Nacional e do Livro. 1995.
    Published
  7. Alvarenga, João Pedro d'. Carlos Seixas: 12 Sonatas. Lisboa, Portugal: Musicoteca. 1995.
    Published
  8. Alvarenga, João Pedro d'. Dom Pedro da Esperança (+1660): four Christmas Responsories. Lochs: Vanderbeek & Imrie. 1989.
    Published
Book chapter
  1. Alvarenga, João Pedro d'. "Hieronymite Chant for the Office: Some Very Preliminary Remarks on the Temporale Antiphoner". In The Hieronymite Musical and Liturgical Tradition, edited by Boudeau, Océane; Andrés Fernández, David; Alvarenga, João Pedro d'. Turnhout, Belgium: Brepols, 2025.
    Accepted
  2. Alvarenga, João Pedro d'. "The Pentecost responsory Erant omnes apostoli, its borrowed melismas, a rare prosula, and Portuguese fragments containing it". In Fragmenta Musicae: Lost and Found, edited by Alvarenga, João Pedro d'; Ferreira, Manuel Pedro; Alberto Medina de Seiça. Turnhout, Belgium: Brepols, 2025.
    Accepted
  3. Alvarenga, João Pedro d'. "Fragmentary Motets in Coimbra Sources from the 1570s". In Fragmenta Musicae: Lost and Found, edited by Alvarenga, João Pedro d'; Ferreira, Manuel Pedro; Alberto Medina de Seiça. Turnhout, Belgium: Brepols, 2025.
    Accepted
  4. Alvarenga, João Pedro d'. "Accompanied Solo Singing in the Time of Manuel Rodrigues Coelho". In Manuel Rodrigues Coelho: Flores de Musica (1620). Vol. III: Liturgical Works, edited by João Vaz, xv-xvii. Bologna, Italy: Ut Orpheus, 2024.
    Published
  5. Alvarenga, João Pedro d'. "Motet Selections in Early to Mid Sixteenth-Century Spanish and Portuguese Manuscripts". In The Anatomy of Iberian Polyphony around 1500, edited by Rodríguez-García, Esperanza; Alvarenga, João Pedro d', 229-267. Kassel: Edition Reichenberger, 2021.
    Published
  6. Alvarenga, João Pedro d'. "Portugal". In The Cambridge Companion to the Harpsichord, edited by Mark Kroll, 165-184. Cambridge, New York: Cambridge University Press, 2019.
    Published • doi:10.1017/9781316659359.010
  7. Alvarenga, João Pedro d'; Pedrero-Encabo, Águeda. "Domenico Scarlatti in Portugal and Spain". In The Cambridge Companion to the Harpsichord, edited by Mark Kroll, 201-210. Cambridge, New York: Cambridge University Press, 2019.
    Published • doi:10.1017/9781316659359.012
  8. Alvarenga, João Pedro d'; Vaz, João. "A música de Frei Fernando de Almeida / The Music of Fernando de Almeida". In Fr. Fernando de Almeida (1603/4-1660): Obras completas / Complete Works, vol. 1: Obras para Quinta-Feira Santa / Works for Maundy Thursday, 15/27-22/34. Lisboa, Portugal: Instituto Politécnico de Lisboa, Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, 2019.
    Published
  9. Alvarenga, João Pedro d'. "Patterns for Sixteenth- to Early-Seventeenth-Century Portuguese Polyphonic Settings of the Requiem Mass". In Música e História: Estudos em homenagem a Manuel Carlos de Brito, edited by Ferreira, Manuel Pedro; Cascudo, Teresa, 53-76. Lisboa: Colibri, CESEM, 2017.
    Published
  10. Alvarenga, João Pedro d'. "Some Identifying Features of Late Fifteenth- and Early Sixteenth-Century Portuguese Polyphony". In Musical Exchanges, 1100-1650: Iberian Connections, edited by Ferreira, Manuel Pedro, 165-190. Kassel: Edition Reichenberger, 2016.
    Published
  11. Alvarenga, João Pedro d'. "O património histórico-musical português de finais do Antigo Regime: principais fundos e problemas relevantes de preservação, descrição e estudo". In As Músicas Luso-Brasileiras no Final do Antigo Regime: Repertórios, Práticas e Representações, edited by Lucas, Maria Elizabeth; Nery, Rui Vieira, 61-75. Lisboa, Portugal: Imprensa Nacional-Casa da Moeda, Fundação Calouste Gulbenkian, 2012.
    Published
  12. Alvarenga, João Pedro d'. "Manuscripts Oporto, Biblioteca Pública Municipal, MM 40 and MM 76-79: Their Origin, Date, Repertories, and Context". In Pure Gold: Golden Age Sacred Music in the Iberian World. A Homage to Bruno Turner, edited by Knighton, Tess; Nelson, Bernadette, 27-58. Kassel: Edition Reichenberger, 2011.
    Published
  13. Alvarenga, João Pedro d'; Ferreira, Manuel Pedro. "The Liber Introitus of Miguel da Fonseca, and a Possible Improvisatory Model". In Heinrich Isaac and Polyphony for the Proper of the Mass in the Late Middle Ages and the Renaissance, edited by Gasch, Stephen; Burn, David J, 81-121. Turnhout: Brepols Publishers, 2011.
    Published • 10.1484/m.em-eb.4.9004
  14. Alvarenga, João Pedro d'; Lopes, Rui Cabral. "A polifonia na liturgia bracarense (primeira metade do século XVI)". In A Catedral de Braga: Arte, Liturgia e Música, dos fins do século XI à época tridentina, edited by Rodrigues, Ana Maria S. A.; Ferreira, Manuel Pedro, 152-195. Lisboa: Arte das Musas, CESEM, 2009.
    Published
  15. Alvarenga, João Pedro d'. "Domenico Scarlatti in the 1720s: Portugal, Travelling, and the Italianisation of the Portuguese Musical Scene". In Domenico Scarlatti Adventures: Essays to Commemorate the 250th Anniversary of his Death, edited by Sala, Massimiliano; Sutcliffe, W. Dean, 17-68. Bologna: Ut Orpheus Edizioni, 2008.
    Published
  16. Alvarenga, João Pedro d'. "P. de Escobar, Stabat mater; [P. de Escobar], Fatigatus Iesus; P. de Escobar/G. de Baena, Clamabat autem mulier; M. da Fonseca, Dominus dixit ad me and In splendoribus sanctorum, 5 vv; A. Fernandes, Circumdederunt me; B. Trosilho, Dies mei transierunt; A. Carreira, Stabat mater; Anonymous (P-Pm MM 40), Pange lingua; Anonymous (P-Cug MM 32), Incipiunt Lamentationes Ieremiae Prophetae". In Antologia de Música em Portugal na Idade Média e no Renascimento, edited by Ferreira, Manuel Pedro. Lisboa, Portugal: Arte das Musas, Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, 2008.
    Published
  17. Alvarenga, João Pedro d'. "Towards an Understanding of Post-Tridentine Portuguese Polyphony, with Special Reference to the Motets of Manuel Cardoso (with an Analysis of “Non mortui” and “Sitivit anima mea”)". In Escola de música da Sé de Évora, 143-202. Évora, Portugal: Casa do Sul Editora, 2004.
    Published
  18. Alvarenga, João Pedro d'. "Uma obra perdida de Duarte Lobo recuperada (e algumas notas sobre a melodia do hino Gloria, laus, et honor)". In Estudos de Musicologia, 89-103. Lisboa, Portugal: Edições Colibri, 2002.
    Published
  19. Alvarenga, João Pedro d'. "Fragmento de um breviário notado bracarense do século XIII". In Estudos de Musicologia, 11-33. Lisboa, Portugal: Edições Colibri, 2002.
    Published
  20. Alvarenga, João Pedro d'. "Para uma compreensão da polifonia portuguesa pós-tridentina, a propósito dos motetos de Fr. Manuel Cardoso (com uma análise de Non mortui e Sitivit anima mea)". In Estudos de Musicologia, 105-152. Lisboa, Portugal: Edições Colibri, 2002.
    Published
  21. Alvarenga, João Pedro d'. "Polifonia na liturgia bracarense: o Liber Introitus, primeiro testemunho quinhentista". In Estudos de Musicologia, 35-87. Lisboa, Portugal: Edições Colibri, 2002.
    Published
  22. Alvarenga, João Pedro d'. "Domenico Scarlatti, 1719-1729: o período português". In Estudos de Musicologia, 153-188. Lisboa, Portugal: Edições Colibri, 2002.
    Published
  23. Alvarenga, João Pedro d'. "Percursos de um Museu Instrumental". In Fábricas de sons: instrumentos de música europeus dos séculos XVI a XX, edited by Alvarenga, João Pedro d', 11-16. Milano, Lisboa: Electa, Lisboa '94, 1994.
    Published
  24. Alvarenga, João Pedro d'. "Catálogo". In João Domingos Bomtempo 1775–1842, edited by Alvarenga, João Pedro d', 59-261. Lisboa: Instituto da Biblioteca Nacional e do Livro, 1993.
    Published
  25. Alvarenga, João Pedro d'. "João Domingos Bomtempo (1775–1842): apontamentos biobibliográficos". In Comemorações Seixas–Bomtempo, 23-31. Lisboa: Secretaria de Estado da Cultura, 1992.
    Published
  26. Alvarenga, João Pedro d'. "A Música também é escrita". In Tesouros da Biblioteca Nacional, edited by Mendes, Maria Valentina Sul, 253-284. Lisboa: Inapa, 1992.
    Published
Conference abstract
  1. Alvarenga, João Pedro d'. "A rare responsory and an even rarer prosula for Pentecost in 13th-century Portuguese fragments". Paper presented in Medieval and Renaissance Music Conference - MedRen Munich 2023, Munich, 2023.
    Published
  2. Alvarenga, João Pedro d'. "Fragmentary motets in Coimbra sources from the 1570s". Paper presented in Lost & Found: Traces of Early Music. An International Colloquium on Fragmentology, Cascais, 2023.
    Published
  3. Alvarenga, João Pedro d'. "Novas observações sobre o manuscrito P-Cug MM 3 e a sua colecção de missas / Further Remarks on Manuscript P-Cug MM 3 and its Collection of Masses". Paper presented in ENIM 2022 - XI Encontro de Investigação em Música, Aveiro, 2022.
    Published
  4. Alvarenga, João Pedro d'. "The Motets of Pedro de Escobar Revisited". Paper presented in IMS2022 - 21st Quinquennial Congress of the International Musicological Society, August 22-26, 2022, Athens, Greece: Abstract Book, Athens, 2022.
    Published
  5. Alvarenga, João Pedro d'. "On Imitation and Style in Mid to Late 16th-Century Portuguese Masses: The Missa O beata Maria by Francisco de Santa Maria and its Model". Paper presented in Medieval and Renaissance International Music Conference, Uppsala, 2022.
    Published
  6. Alvarenga, João Pedro d'. "Mapping the Responsory Ave festiva ferculi". Paper presented in 49th Medieval and Renaissance International Music Conference – MedRen 2021 Lisbon, Lisboa, 2021.
    Published
  7. Alvarenga, João Pedro d'. "Archive of Iberian Polyphony". Paper presented in 49th Medieval and Renaissance International Music Conference – MedRen 2021 Lisbon, Lisboa, 2021.
    Published
  8. Alvarenga, João Pedro d'. "More on the Kyries tenebrarum: textual and chant traditions in Portugal, and polyphony around 1500". Paper presented in International Conference The Anatomy of Polyphonic Music around 1500, Cascais, 2018.
    Published
  9. Alvarenga, João Pedro d'. "The Circulation of Iberian Polyphonic Music in the Early Decades of the 16th Century: Two Case Studies". Paper presented in ENIM 2017 - VII Encontro de Investigação em Música, Braga, 2017.
    Published
  10. Alvarenga, João Pedro d'. "The Iberian Motet around 1500". Paper presented in 45th Medieval and Renaissance Music Conference, Prague, 2017.
    Published
  11. Alvarenga, João Pedro d'. "Painel 4 - Tecnologias digitais e investigação musicológica (ii): estudos de caso a partir de materiais em bases de dados". Paper presented in ENIM 2016 - VI Encontro de Investigação em Música, Aveiro, 2016.
    Published
  12. Alvarenga, João Pedro d'. "Uma breve panorâmica da música sacra em Portugal nas décadas de 1720 e 1730". Paper presented in Colóquio “Novas grandezas que já pareciam impossíveis à imaginação”: A Música e as Artes Visuais na Patriarcal de Lisboa (1716-1834), Lisboa, 2016.
    Published
  13. Alvarenga, João Pedro d'. "«Cantar ao órgão» em Portugal na segunda metade do século XVI". Paper presented in Simpósio Internacional «O órgão histórico em Portugal», Mafra, 2015.
    Published
  14. Alvarenga, João Pedro d'. "“Allo stile dei musici di questa nazione”: Balancing the Old and New in Portuguese Church Music from the 1720s and 30s". Paper presented in Reworkings: Musical re-elaboration and cultural context. International Symposium of the Schola Cantorum Basiliensis, Basel, 2014.
    Published
  15. Alvarenga, João Pedro d'. "The Office of the Dead in Portuguese Medieval Uses: Évora and Santa Cruz in Coimbra". Paper presented in III Simpósio Internacional de Música Ibero-Americana, Lisboa, 2014.
    Published
  16. Alvarenga, João Pedro d'. "Portuguese polyphonic settings of the mass for the dead from late 16th and early 17th century: convention and innovation in style and structure". Paper presented in 8th EuroMAC-European Music Analysis Conference, Leuven, 2014.
    Published
  17. Alvarenga, João Pedro d'. "Patterns for Sixteenth- to Early-Seventeenth-Century Portuguese Polyphonic Settings of the Requiem Mass". Paper presented in Medieval and Renaissance Music Conference, Birmingham, 2014.
    Published
  18. Alvarenga, João Pedro d'. "On Performance Practices in Mid- to Late-Sixteenth-Century Portuguese Church Music: The Cappella of Évora Cathedral". Paper presented in Medieval and Renaissance Music Conference, Certaldo, 2013.
    Published
  19. Alvarenga, João Pedro d'; Vaz, João. "Fernando de Almeida (d.1660): Tradition and Innovation in Mid-Seventeenth-Century Portuguese Music". Paper presented in 15th Biennial International Conference on Baroque Music, Southampton, 2012.
    Published
  20. Alvarenga, João Pedro d'. "Carlos Seixas’s Harpsichord Concerto in G Minor: An Essay in Style Analysis and Authorship Attribution". Paper presented in 1st International Conference on Historical Keyboard Music: Sources, Contexts, and Performance, Edinburgh, 2011.
    Published
  21. Alvarenga, João Pedro d'. "The Repertory of the Patriarchal Church of Lisbon in the 1720s and 1730s, and an Early- Eighteenth-Century Reworking of a Late-Sixteenth-Century Piece of Polyphony". Paper presented in 14th Biennial International Conference on Baroque Music, Belfast, 2010.
    Published
  22. Alvarenga, João Pedro d'. "Manuscript Oporto, Biblioteca Pública Municipal, MM 40: Its Origin, Date, Repertories, and Context". Paper presented in Medieval & Renaissance Music Conference, London, 2010.
    Published
  23. Alvarenga, João Pedro d'. "Some Notes on the Reception of Josquin and of Northern Idioms in Portuguese Music and Culture". Paper presented in Medieval-Renaissance Music Conference, Utrecht, 2009.
    Published • 10.1484/j.jaf.1.100687
  24. Alvarenga, João Pedro d'; Ferreira, Manuel Pedro. "The Liber Introitus of Miguel da Fonseca, and a Possible Improvisatory Model". Paper presented in Polyphony for the Proper of the Mass in the Middle Ages and Renaissance, Leuven, 2009.
    Published • 10.1484/m.em-eb.4.9004
  25. Alvarenga, João Pedro d'. "Some Preliminaries on Editing Seixas’s Keyboard Sonatas". Paper presented in Thirteenth Biennial International Conference on Baroque Music, Leeds, 2008.
    Published
Conference paper
  1. Alvarenga, João Pedro d'. "Handling of form, style markers and authorial identity: Two case studies around the work of Carlos Seixas". Paper presented in Anais do IV Encontro de Musicologia de Ribeirão Preto: intersecções da teoria e análise musicais com os campos da musicologia, da composição e das práticas interpretativas, Ribeirão Preto, 2012.
    Published
  2. Alvarenga, João Pedro d'. "Breves notas sobre a representação do meio-tom nos manuscritos litúrgicos medievais portugueses, ou o mito da “notação portuguesa”". Paper presented in Colóquio Internacional «Monodia sacra medieval», Lisboa, Évora, 2005.
    Published
  3. Alvarenga, João Pedro d'. "The Debate on Musical Aesthetics around 1600 and the Defensa de la mvsica moderna by King João IV (1649)". Paper presented in Music in the Renaissance: A Round-Table, Lisboa, Évora, 2003.
    Published
  4. Alvarenga, João Pedro d'. "A música litúrgica na Sé de Braga, no século XVI: Observações sobre o conhecimento actual". Paper presented in V Encontro Nacional de Musicologia, Lisboa, 1987.
    Published
Conference poster
  1. Alvarenga, João Pedro d'; Trindade, Inês Nunes. "Lost&Found: Recovering, reconstituting, and recreating musical fragments (c.1100-c.1600)". Paper presented in Dia da Investigação e Inovação da NOVA FCSH, 2023.
Edited book
  1. Alvarenga, João Pedro d'; Ferreira, Manuel Pedro; Alberto Medina de Seiça. Fragmenta Musicae: Lost and Found. Turnhout, Belgium: Brepols. 2025.
    Accepted • Editor
  2. Boudeau, Océane; Andrés Fernández, David; Alvarenga, João Pedro d'. The Hieronymite Musical and Liturgical Tradition. Turnhout, Belgium: Brepols. 2025.
    Accepted • Editor
  3. Rodríguez-García, Esperanza; Alvarenga, João Pedro d'. The Anatomy of Iberian Polyphony around 1500. Kassel: Edition Reichenberger. 2021.
    Published • Editor
  4. Alvarenga, João Pedro d'. ‘New Music’ 1400-1600: Papers from an International Colloquium on the Theory, Authorship and Transmission of Music in the Age of the Renaissance (Lisbon-Évora, 27-29 May 2003). Lisboa, Évora: Casa do Sul editora, Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Centro de História da Arte e Investigação Artística. 2009.
    Published • Editor
Encyclopedia entry
  1. Alvarenga, João Pedro d'. "Seixas, (José António) Carlos (de)". In MGG - Die Musik in Geschichte und Gegenwart: Allgemeine Enzyklopädie der Muzik, Zweite neubearbeitete Ausgabe, edited by Ludwig Finscher. Bärenreiter, Metzler, 2006.
    Published
  2. Alvarenga, João Pedro d'. "Baptista, Francisco Xavier". In MGG - Die Musik in Geschichte und Gegenwart: Allgemeine Enzyklopädie der Muzik, Zweite neubearbeitete Ausgabe, edited by Ludwig Finscher. Bärenreiter, Metzler, 1999.
    Published
  3. Alvarenga, João Pedro d'. "Seixas, Carlos". In Nova Enciclopédia Larousse. Círculo de Leitores, 1998.
    Published
  4. Alvarenga, João Pedro d'. "Bomtempo, João Domingos". In Nova Enciclopédia Larousse. Círculo de Leitores, 1997.
    Published
Exhibition catalog
  1. Alvarenga, João Pedro d'; Ferreira, Manuel Pedro. Six Centuries of Music, MedRen 2021 Lisbon, July 5-9, 2021, National Library of Portugal. CESEM, 2021.
  2. Alvarenga, João Pedro d'. Fábricas de sons: Instrumentos de música europeus dos séculos XVI a XX (inaugural exhibition of the National Music Museum). Lisboa '94, Electa, 1994.
  3. Alvarenga, João Pedro d'. João Domingos Bomtempo 1775-1842. Instituto da Biblioteca Nacional e do Livro, 1993.
Journal article
  1. Alvarenga, João Pedro d'. "Further Remarks on Manuscript P-Cug MM 3 and its Collection of Masses". Revista Portuguesa de Musicologia / Portuguese Journal of Musicology (2024):
    Open access • Submitted
  2. Alvarenga, João Pedro d'. "Two Early Thirteenth-Century Fragments from Coimbra and Braga". Revista Portuguesa de Musicologia / Portuguese Journal of Musicology 8 1 (2022): 43-76. http://rpm-ns.pt/index.php/rpm/article/view/419.
    Open access • Published
  3. Alvarenga, João Pedro d'. "Juan de Anchieta and the Iberian Motet around 1500". Acta Musicologica 91 1 (2019): 21-47. https://www.jstor.org/stable/26663529.
    Published
  4. Alvarenga, João Pedro d'. "Textual and Chant Traditions of the Kyries tenebrarum in Portugal, and Polyphony around 1500". Revista Portuguesa de Musicologia / Portuguese Journal of Musicology 6 1 (2019): 91-112. http://rpm-ns.pt/index.php/rpm/article/view/363/641.
    Open access • Published
  5. Alvarenga, João Pedro d'. "On the Transmission of Iberian Polyphonic Music in the Early Decades of the Sixteenth Century: Some Philological Issues Revisited". Revista Portuguesa de Musicologia / Portuguese Journal of Musicology 6 1 (2019): 5-28. http://rpm-ns.pt/index.php/rpm/article/view/362/627.
    Open access • Published
  6. Alvarenga, João Pedro d'. "Allo stile dei musici di questa nazione: Balancing the Old and New in Portuguese Church Music from the 1720s and 1730s". Basler Jahrbuch für Historische Musikpraxis 38 (2018): 33-53. https://novaresearch.unl.pt/en/publications/7be37342-369f-4513-9e32-9fdaf9d05010.
    Published
  7. Alvarenga, João Pedro d'. "The Liturgical Use and Chant Tradition of Évora Cathedral from a Fragment of a Thirteenth-Century Antiphoner". Revista Portuguesa de Musicologia / Portuguese Journal of Musicology 5 2 (2018): 299-314. http://rpm-ns.pt/index.php/rpm/article/view/350/613.
    Open access • Published
  8. Alvarenga, João Pedro d'. "The Office of the Dead in Portuguese Medieval Uses". Revista Portuguesa de Musicologia / Portuguese Journal of Musicology 4 1 (2017): 167-204. https://novaresearch.unl.pt/en/publications/5908de3f-09b8-4762-814a-f40e07a5f61f.
    Open access • Published
  9. Alvarenga, João Pedro d'. "Two Polyphonic Settings of the Mass for the Dead from Late Sixteenth-Century Portugal: Bridging Pre- and Post-Tridentine Traditions". Acta Musicologica 88 1 (2016): 5-33. https://www.jstor.org/stable/26350018.
    Published
  10. Alvarenga, João Pedro d'; Vaz, João. "Fernando de Almeida (d. 1660): Tradition and innovation in mid-seventeenth-century Portuguese sacred music". Anuario Musical 70 (2015): 63-80. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85000730515&partnerID=MN8TOARS.
    Published • 10.3989/anuariomusical.2015.70.05
  11. Alvarenga, João Pedro d'. "On performing practices in mid- to late 16th-century Portuguese church music: The cappella of Évora Cathedral". Early Music 43 1 (2015): 3-21. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84942054022&partnerID=MN8TOARS.
    Published • 10.1093/em/cau135
  12. Alvarenga, João Pedro d'. "Polyphonic Church Music and Sources from Late Sixteenth-Century Évora Cathedral". Revista Portuguesa de Musicologia / Portuguese Journal of Musicology 2 1 (2015): 19-40. https://novaresearch.unl.pt/en/publications/85189269-7b6e-4cfd-bd3e-443755264a70.
    Open access • Published
  13. Alvarenga, João Pedro d'. "Eine Pretiose des portugiesischen Orgelbarock: Die Orgel (1765) in São Vicente de Fora zu Lissabon". Organ: Journal für die Orgel 17 3 (2014): 12-16. https://novaresearch.unl.pt/en/publications/5ac4d5a3-daae-49ba-be79-6b15d78a36e1.
    Published
  14. Alvarenga, João Pedro d'. "A Neglected Anonymous Requiem Mass of the Early Sixteenth Century and Its Possible Context". Musica Disciplina 57 (2013): 155-189. https://novaresearch.unl.pt/en/publications/7ac814ea-1cdc-4a5c-ab29-6512fa3b45b9.
    Published
  15. Alvarenga, João Pedro d'. "Carlos Seixas’s Harpsichord Concerto in G Minor: An Essay in Style Analysis and Authorship Attribution". Ad Parnassum: A Journal of Eighteenth- and Nineteenth- Century Instrumental Music 10 19 (2012): 27-50. https://novaresearch.unl.pt/en/publications/003f1381-6a98-4329-9e24-49335ec8c0ce.
    Published
  16. Alvarenga, João Pedro d'. "Erratum: To make of Lisbon a new Rome: The repertory of the Patriarchal Church in the 1720s and 1730s (Eighteenth-Century Music (2011) 8:2 (179-214))". Eighteenth-Century Music 9 2 (2012): 295. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84864666609&partnerID=MN8TOARS.
    Published • 10.1017/S1478570612000309
  17. Alvarenga, João Pedro d'. "Manuscript Évora, Biblioteca Pública, Cód. CLI/1-3: Its origin and contents, and the stemmata of late-sixteenth-and early-seventeenth-century Portuguese sources". Anuario Musical 66 (2011): 137-158. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84863922410&partnerID=MN8TOARS.
    Published
  18. Alvarenga, João Pedro d'. "'To Make of Lisbon a New Rome': The Repertory of the Patriarchal Church in the 1720s and 1730s". Eighteenth-Century Music 8 2 (2011): 179-214. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85000788754&partnerID=MN8TOARS.
    Published • 10.1017/S1478570611000042
  19. Alvarenga, João Pedro d'. "Some Notes on the Reception of Josquin and of Northern Idioms in Portuguese Music and Culture". Journal of the Alamire Foundation 2 1 (2010): 69-89. http://dx.doi.org/10.1484/j.jaf.1.100687.
    Published • 10.1484/j.jaf.1.100687
  20. Alvarenga, João Pedro d'. "Review of ‘Manuel Pedro Ferreira, Cantus coronatus: 7 cantigas d'El-Rei D. Dinis / by King Dinis of Portugal, De Musica 10 (Kassel, Edition Reichenberger, 2005)". Revista Portuguesa de Musicologia 14-15 (2010): 243-248. http://rpm-ns.pt/index.php/rpm/article/view/227/233.
    Open access • Published
  21. Alvarenga, João Pedro d'. "Some Preliminaries in Approaching Carlos Seixas' Keyboard Sonatas". Ad Parnassum: A Journal of Eighteenth- and Nineteenth-Century Instrumental Music 7 13 (2009): 95-128.
    Published
  22. Alvarenga, João Pedro d'. "Carlos Seixas: um esboço biográfico e uma leitura sintética da sua obra". Aguas Furtadas: Revista de Literatura, Música e Artes Visuais 10 (2006): 164-178.
    Published
  23. Alvarenga, João Pedro d'. "Domenico Scarlatti, 1719-1729: o período português". Revista Portuguesa de Musicologia 7-8 (1998): 95-132. http://rpm-ns.pt/index.php/rpm/article/view/159/161.
    Open access • Published
  24. Alvarenga, João Pedro d'. "Review of ‘João de Sousa Carvalho: Orchestral works, Sinfonia B, dir. César Viana, CD EMI-Classics 5-56422-2". Revista Portuguesa de Musicologia 6 (1996): 181-182. http://rpm-ns.pt/index.php/rpm/article/view/207/213.
    Open access • Published
  25. Alvarenga, João Pedro d'. "Sobre a autoria das obras para tecla atribuídas a João de Sousa Carvalho". Revista portuguesa de Musicologia 4-5 (1995): 115-145. http://rpm-ns.pt/index.php/rpm/article/view/149/152.
    Open access • Published
  26. Alvarenga, João Pedro d'. "Obras inéditas de Carlos Seixas: breve notícia de uma nova fonte recentemente identificada". Revista da Biblioteca Nacional 9 2 (1994): 177-180.
    Published
Journal issue
  1. Alvarenga, João Pedro d'; Rodríguez-García, Esperanza. "Thematic Dossier: Recent Research on Iberian Polyphony c.1500: Music, Composers, Sources, and Transmission". Revista Portuguesa de Musicologia / Portuguese Journal of Musicology 6 1 (2019): http://rpm-ns.pt/index.php/rpm/issue/view/33.
    Published • Invited editor
  2. Alvarenga, João Pedro d'; Silva, Manuel Deniz. "Revista Portuguesa de Musicologia / Portuguese Journal of Musicology, new series 1/1 (2014)". Revista Portuguesa de Musicologia / Portuguese Journal of Musicology 1 1 (2014): http://rpm-ns.pt/index.php/rpm/issue/view/4.
    Published • Coeditor
  3. Alvarenga, João Pedro d'. "Revista Portuguesa de Musicologia, 6 (1996)". Revista Portuguesa de Musicologia 6 (1998): http://rpm-ns.pt/index.php/rpm/issue/view/8.
    Published • Editor
  4. Alvarenga, João Pedro d'. "Revista Portuguesa de Musicologia, 4-5 (1994-95)". Revista Portuguesa de Musicologia 4-5 (1997): http://rpm-ns.pt/index.php/rpm/issue/view/22.
    Published • Editor
Online resource
  1. Alvarenga, João Pedro d'. Lost&Found project: Analysing and reconstructing sixteenth-century Portuguese polyphony. 2022. https://lostandfound.fcsh.unl.pt/.
  2. Alvarenga, João Pedro d'; Rodríguez-García, Esperanza; Raimundo, Nuno de Mendonça. Archive of Iberian Polyphony. 2019. https://iberianpolyphony.fcsh.unl.pt/.
Preface / Postscript
  1. Alvarenga, João Pedro d'. "Introduction". Preface to The Anatomy of Iberian Polyphony around 1500, edited by Rodríguez-García, Esperanza; Alvarenga, João Pedro d', 1-11. Kassel: Edition Reichenberger. 2021.
    Published
  2. Alvarenga, João Pedro d'; Rodríguez-García, Esperanza. "[Introduction to the] Thematic Dossier: Recent Research on Iberian Polyphony c.1500: Music, Composers, Sources, and Transmission". Preface to Revista Portuguesa de Musicologia / Portuguese Journal of Musicology, 1-4. 2019.
    Published
  3. Alvarenga, João Pedro d'. "Introdução". Preface to Bomtempo: Requiem Opus 23, edição crítica de Christopher Bochmann, n.p. Lisboa, Portugal: Musicoteca. 1996.
    Published
Thesis / Dissertation
  1. Alvarenga, João Pedro d'. "Polifonia portuguesa sacra tardo-quinhentista: estudo de fontes e edição crítica do Livro de São Vicente, manuscrito P-Lf FSVL 1P/H-6". PhD, Universidade de Évora, 2006. https://www.academia.edu/1397636.

Other

Other output
  1. 'Bomtempo: Messe de Requiem'. in Épico e Trágico: Camões e os românticos. Catálogo, coordenação científica de Alexandra Markl e Raquel Henriques da Silva, coordenação editorial de Ana Sousa. Lisboa: MNAA, 2024, pp. 50-53. 2024. Alvarenga, João Pedro d'.
  2. 'Rediscovering Francisco de Santa Maria'. Text in CD booklet Francisco de Santa Maria: Missa O beata Maria, Arte Minima, dir. Pedro Sousa Silva (CD PC 10452, Pan Classics). 2023. Alvarenga, João Pedro d'.
  3. 'Les manuscrits musicaux du monastère de Belém'. Gazette du livre médiéval 66 (2020, published 2022): 168-69. 2022. Alvarenga, João Pedro d'; Boudeau, Océane.
  4. Text in CD booklet Fr. Fernando de Almeida (1603/4-1660): Obras para Quinta-Feira Santa / Works for Maundy Thursday, Capella Patriarchal, dir. João Vaz. 2019. Alvarenga, João Pedro d'.
  5. Texts in CD booklet João Vaz: Historic Organ (1765) São Vicente de Fora, Lisbon (CD, IFO Classics, ORG 7252.2). 2014. Alvarenga, João Pedro d'.
  6. Text in CD booklet Carlos Seixas (1704-1742): Harpsichord Concertos and Sonatas / Concerti e sonate per clavicembalo, José Luiz Uriol, Ensemble Arcomelo (CD BDI 285, Milano, La Bottega Discantica). 2014. Alvarenga, João Pedro d'.
  7. ‘Fernando de Almeida e a música em Portugal em meados de Seiscentos’, text in CD booklet Fernando de Almeida: Responsórios de Quinta-feira Santa, Missa ferial (CD Althum A004). 2011. Alvarenga, João Pedro d'.
  8. Text for the programme of the inaugural recital of the new Organ built by Dinarte Machado, Church of St John the Evangelist, Jesuit College, Funchal, Portugal, 23 November 2008 (Funchal, DRAC). 2008. Alvarenga, João Pedro d'.
  9. ‘Portugal & Italia’, text in CD booklet Portugal & Italia: os órgãos das Igrejas da Misericórdia e de Santiago de Tavira (CD, Assoc. Música XXI, Direcção Regional de Cultura do Algarve). 2008. Alvarenga, João Pedro d'.
  10. ‘Música alemã para órgão na idade de ouro’, text in CD booklet Dieterich Buxtehude / Johann Pachelbel (CD, Juventude Musical Portuguesa). 2007. Alvarenga, João Pedro d'.
  11. ‘Pero de Gamboa (1563?-1638): Motetos; Lourenço Ribeiro (fl. 1595): Missa pro Defunctis’, text in CD booklet Pero de Gamboa (1563?-1638): Motetos; Lourenço Ribeiro (fl. 1595): Missa pro Defunctis (CD Portugaler 1017-2, Lisbon, Audiopro). 2007. Alvarenga, João Pedro d'.
  12. ‘Dieterich Buxtehude’ and ‘O Órgão da Sé Catedral de Faro’, texts in CD booklet Dieterich Buxtehude (1637-1707): Órgão da Sé Catedral de Faro (CD, Lisbon, Academia de Música de Santa Cecília). 2007. Alvarenga, João Pedro d'.
  13. ‘Martin Codax: Cantiga 1’; ‘Anónimo: Niña era la Infanta’; ‘D. Pedro de Cristo: Lacrimans sitivit anima mea’; ‘João Lourenço Rebelo: Magnificat a 13 vozes (1639)’; ‘Pedro de Araújo: Batalha de 6.o tom’; ‘João Domingos Bomtempo: Requiem, Op. 23’, in Obras de referência da Cultura Portuguesa: Música, Centro Nacional de Cultura. 2007. Alvarenga, João Pedro d'. https://www.e-cultura.pt/obras/.
  14. ‘Uma brevíssima história do concerto setecentista’; ‘Mozart e o concerto’; ‘As sinfonias de Mozart’; ‘Sobre a música de câmara’; ‘O Requiem, K. 626’, texts in CD booklets Mozart, 1756-2006 (7 CDs, Lisbon, Corda Seca, Público, Nov.-Dec. 2006). 2006. Alvarenga, João Pedro d'.
  15. Text in CD booklet Carlos Seixas: Música sacra (CD Portugaler 2010-2, Lisbon, Audiopro). 2003. Alvarenga, João Pedro d'.
  16. Text in CD booklet Carlos Seixas: Concerto, Sonatas (CD Portugaler 2003-2, Lisbon, Audiopro). 2002. Alvarenga, João Pedro d'.
  17. ‘Música sacra no tempo de D. Maria I: obras de João de Sousa Carvalho e José Joaquim dos Santos’, in XVIII Jornadas de Música Antiga: do Barroco aos pós-Barrocos (Lisbon, Fundação Calouste Gulbenkian), pp. 50-56. 1997. Alvarenga, João Pedro d'.
  18. ‘José Joaquim dos Santos: Stabat Mater e Miserere’, text in CD booklet José Joaquim dos Santos: Stabat Mater, Miserere (CD Mov. 3-11051, Lisbon, Movieplay). 1997. Alvarenga, João Pedro d'.
  19. Text in CD booklet João de Sousa Carvalho, Luciano Xavier dos Santos, José Joaquim dos Santos: Obras sacras (CD Mov. 3-11044, Lisbon, Movieplay). 1996. Alvarenga, João Pedro d'.
  20. Text in CD booklet Carlos Seixas: 12 sonatas (CD Philips 528-572-2, Lisbon, Polygram). 1995. Alvarenga, João Pedro d'.
  21. Texts in CD booklet Portugaliae Monumenta Organica, II: Historic organs in Lisbon (2 CDs Philips 528-582-2, Lisbon, Polygram). 1995. Alvarenga, João Pedro d'.
  22. João Domingos Bomtempo: Matuttino de' Morti, programme for the 1st modern audition, XV Festival dos Capuchos, 21 July 1995. 1995. Alvarenga, João Pedro d'.
  23. Text in CD booklet Carlos Seixas: Harpsichord Concerto, Sinfonia, Harpsichord Sonatas (CD Virgin Veritas 5-45114-2, Lisbon, EMI-Valentim de Carvalho). 1995. Alvarenga, João Pedro d'.
  24. ‘Carlos Seixas: nota biográfica’, text in CD booklet Carlos Seixas: Missa, Dixit Dominus, Tantum ergo, Organ Sonatas (CD Virgin Veritas VC 5-45115-2, Lisbon, EMI-Valentim de Carvalho). 1994. Alvarenga, João Pedro d'.
  25. ‘Instrumentos históricos do Museu da Música em Lisboa’, text in CD booklet Fábricas de Sons (CD Philips 446-294-2, Lisbon, Polygram). 1994. Alvarenga, João Pedro d'.
  26. Text in CD booklet Música orquestral portuguesa dos sécs. XVIII e XIX (CD Koch 3- 1511-2 H1, Koch-Schwann). 1994. Alvarenga, João Pedro d'.
Activities

Oral presentation

Presentation title Event name
Host (Event location)
2023/09/19 Formal and informal musical scripts in Coimbra sources from the 1570s: the hypothetical autographs of Francisco de Santa Maria MARCMUS - Marcas de água e caligrafias nos manuscritos musicais do Fundo do Conde de Redondo. Colóquio Internacional
Biblioteca Nacional de Portugal (Lisbon, Portugal)
2023/02/10 Hieronymite Chant for the Office: Some (Very) Preliminary Remarks on the Antiphoner The Hieronymite Musical and Liturgical Tradition within the European Context (14th-16th c.)
Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical Universidade Nova de Lisboa (Lisboa, Portugal)
2022/06/29 Práticas de execução da música sacra em Portugal na segunda metade do século XVI
Escola Superior de Música de Lisboa (Lisboa, Portugal)
2022/05/18 Preservar e valorizar o património cultural: o espólio musical de Fernando Lopes-Graça à distância de um clique
Fundação Dom Luís I (Cascais)
2021/09/19 Notas breves a propósito das canções de Fernando Lopes-Graça sobre poemas de Carlos de Oliveira
Fundação Dom Luís I (Cascais)
2019/07 Os livros manuscritos de polifonia de Vila Viçosa I Jornadas Musicológicas do Museu-Biblioteca da Casa de Bragança
Museu-Biblioteca da Casa de Bragança (Vila Viçosa, Portugal)
2018/06/01 Problems encountered in the identification of Portuguese medieval liturgical fragments: a case study Workshop on Iberian Musical Fragments
Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical (Lisboa, Portugal)
2018/03/03 Anima regis nostri Alphonsi requiescat in pace: Music for the Anniversary of the Kings in Santa Cruz, Coimbra I Encontro NOVA-Complutense sobre a Ibéria medieval
Universidade Nova de Lisboa, Faculdade de Ciências Sociais e Humanas e Instituto Cervantes (Lisboa, Portugal)
2017/01/06 Some Philological Issues Revisited 1st Open Symposium on Late 15th- and Early 16th- Century Iberian Polyphonic Music
Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical (Lisboa, Portugal)
2016/06 The Office of the Dead in Portuguese Medieval Uses: Braga and Coimbra Doctoral Summer Seminar, 2016 edition
Universidade Nova de Lisboa, Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical (Lisboa, Portugal)
2014/04/14 Práticas de execução da música sacra em Portugal na segunda metade do século XVI Curso Internacional de Música Antiga ESMAE/ESML
Escola Superior de Música e Artes do Espectáculo (IPP), Escola Superior de Música de Lisboa (IPL) (Mafra, Portugal)
2012/07 Some Identifying Features of Late Fifteenth- and Early Sixteenth-Century Portuguese Polyphony (And Some New Authorship Attributions) 19th Congress of the IMS - International Musicological Society
International Musicological Society (Rome, Italy)
2012/06 A Neglected Anonymous Requiem Mass of the Early Sixteenth Century and its Possible Context International Colloquium ‘Musical Exchanges 1100-1650'
Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical (Lisbon, Portugal)
2010/10 Manuscript Évora, Biblioteca Pública, Cód. CLI/1-3: Its Origin and Contents, and the Stemmata of Late Sixteenth- and Early Seventeenth-Century Portuguese Sources XVII Convegno della Società Italiana di Musicologia
Società Italiana di Musicologia (Pisa, Italy)
2010/06/09 O códice CLI/1-3 da Biblioteca Pública de Évora e a transmissão de repertório nas fontes portuguesas de finais do século XVI Música em Contexto
Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical (Lisboa, Portugal)
2009/06/22 Aspectos da recepção de Josquin e de idiomas norte-europeus na cultura e na música portuguesas
Universidade de Évora, Departamento de Música (Évora, Portugal)
2008/06 O património histórico-musical português de finais do Antigo Regime: principais fundos e problemas relevantes de preservação, descrição e estudo Colóquio Luso-Brasileiro «As Músicas Luso-Brasileiras no Final do Antigo Regime: Repertórios, Práticas e Representações»
Fundação Calouste Gulbenkian (Lisboa, Portugal)
2008/02/28 A propósito das sonatas de Carlos Seixas: fontes e crítica textual Música em Contexto
Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical (Lisboa, Portugal)
2005/03 A oratória e a retórica como instrumento e estratégia de análise para o repertório do Barroco final
Escola Superior de Música e Artes do Espectáculo (IPP) (Porto, Portugal)
2004/09 As sonatas de Carlos Seixas: interpretação e crítica textual
Escola Superior de Música e Artes do Espectáculo (IPP) (Porto, Portugal)
2004/06 Fontes e crítica textual para uma nova edição das sonatas de Carlos Seixas
Universidade de Coimbra (Coimbra, Portugal)

Supervision

Thesis Title
Role
Degree Subject (Type)
Institution / Organization
2024 - Current O stile antico em Portugal nas décadas de 1720 e 1730 (provisional title)
Supervisor of Marta de Sousa Nunes Franco
Ciências Musicais (Master)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
2024 - Current O novo Museu Nacional da Música: Museologia e comunicação (provisional title)
Supervisor of Maria Carolina Malato dos Santos
Ciências Musicais (Master)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
2023 - Current Polyphony, religion and subjectivity in Iberian Renaissance
Supervisor of Luís André Neiva
Ciências Musicais (PhD)
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
2023 - Current Os autógrafos de Giuseppe Toti (17??-1833): Crítica de fontes e proposta de cronologia
Supervisor of Eva Mathilde Correia Ribeiro
Ciências Musicais (Master)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
2021 - Current As antífonas "in Evangelio" para os Domingos do Advento e os Domingos depois do Pentecostes em fontes medievais portuguesas
Supervisor of Carla Isabel Pereira Crespo
Ciências Musicais (PhD)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
2018 - Current A música vocal em língua vernácula em Portugal c.1580-1700
Co-supervisor of Nuno de Mendonça Raimundo
Ciências Musicais (PhD)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
2017 - Current A música no quotidiano da casa da rainha D. Catarina de Áustria (1507-1578): Discursos, práticas, sociabilidades e questões de género
Supervisor of Manuela Morilleau de Oliveira
Ciências Musicais (PhD)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
2017 - 2019 Mateus de Aranda’s (c.1495-1548) Teachings on Counterpoint: A Partial Study and Translation of Aranda’s “Tractado de Canto Mensurable y Contrapuncto” (1535)
Co-supervisor of Maria Bailey
Theory of Early Music (Master)
Koninklijk Conservatorium Den Haag, Netherlands
2009 - 2011 A génese do tento para instrumentos de tecla no testemunho dos manuscritos P-Cug MM 48 e MM 242 (com uma edição crítica dos ricercari de Jacques Buus e das suas versões recompostas)
Co-supervisor of Filipe Mesquita de Oliveira
Música e Musicologia (PhD)
Universidade de Évora, Portugal
2009 - 2011 Teoria e Prática do Baixo Contínuo em Portugal (1735-1820)
Co-supervisor of Mário Marques Trilha Neto
Música (PhD)
Universidade de Aveiro, Portugal
2008 - 2010 Os tentos de meio registo e as batalhas de Pedro de Araújo: questões de autoria e edição crítica
Co-supervisor of Sérgio Manuel Barros Rodrigues da Silva
Música (Master)
Universidade de Évora, Portugal
2007 - 2009 O Hino Veni Creator de Nicolas de Grigny - Uma análise interpretativa da obra com especial ênfase na ornamentação e inegalité
Co-supervisor of Margarida de Jesus Rodrigues Oliveira
Música (Master)
Universidade de Évora, Portugal
2007 - 2009 Modelos interpretativos contemporâneos na música de Carlos Seixas
Co-supervisor of Manuel Augusto Coelho Gonçalves Tavares
Música (Master)
Universidade de Aveiro, Portugal

Event organisation

Event name
Type of event (Role)
Institution / Organization
2024/06/27 - 2024/06/29 Digital Technologies Applied to Music Research: Methodologies, Projects and Challenges (2024/06/27 - 2024/06/29)
Conference (Member of the Organising Committee)
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
2023/02/09 - 2023/07/10 Hieronymite Musical and Liturgical Tradition within the European Context (14th-16th c.) (2023/02/09 - 2023/02/10)
Conference (Co-organisor)
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
2023/03/06 - 2023/03/07 COST Action CA21161 EarlyMuse - A New Ecosystem of Early Music Studies: Workshops of Working Groups 1, 2, and 4 + Core Group Meeting (2023/03/06 - 2023/03/07)
Meeting (Other)
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
2023 - 2023 Lost & Found: Traces of Early Music. An International Colloquium on Fragmentology (2023/07/19 - 2033/07/22)
Conference (President of the Organising Committee)
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal

Fundação Dom Luís I, Portugal
2020 - 2021/07 49th Medieval and Renaissance International Music Conference – MedRen 2021 Lisbon (2021/07/05 - 2021/07/09)
Conference (Member of the Organising Committee)
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
2018/06/27 - 2018/06/30 International Conference The Anatomy of Polyphonic Music around 1500 (2018/06/27 - 2018/06/30)
Conference (President of the Organising Committee)
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
2017/06/28 - 2017/12/17 Ciclo-Homenagem ‘Fernando Lopes-Graça, 1906-1994: Retrospectiva nos 111 anos do Compositor’, including the Symposium ‘Fernando Lopes-Graça em Retrospectiva’ (15-16 December) (2017/06/28 - 2017/12/17)
Other (Member of the Organising Committee)
Fundação Dom Luís I, Portugal

Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
2017/01/10 - 2017/01/10 Indexing Polyphony in PEM (2017/01/10 - 2017/01/10)
Workshop (Co-organisor)
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
2017/01/06 - 2017/01/06 1st Open Symposium on Late 15th- and Early 16th-Century Iberian Polyphonic Music (2017/01/06 - 2017/01/06)
Symposium (President of the Organising Committee)
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
2015/12/04 - 2015/12/06 Simpósio Internacional “O órgão histórico em Portugal” (2015/12/04 - 2015/12/06)
Symposium (Member of the Scientific Committee)
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
2014/05/10 - 2014/05/10 I Seminário Nacional “A música na Província Portuguesa da Ordem Franciscana” (2014/05/10 - 2014/05/10)
Seminar (Member of the Scientific Committee)
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
2005/06/02 - 2005/06/05 International Colloquium “Medieval Chant” (2005/06/02 - 2005/06/05)
Conference (Co-organisor)
Universidade Nova de Lisboa Departamento de Ciências Musicais, Portugal

Universidade de Évora Centro de História de Arte e Investigação Artística, Portugal
2003/05/27 - 2003/05/29 International Round-Table “Music in the Age of Renaissance” (2003/05/27 - 2003/05/29)
Round table (Co-organisor)
Universidade Nova de Lisboa Departamento de Ciências Musicais, Portugal

Universidade de Évora Centro de História de Arte e Investigação Artística, Portugal

Event participation

Activity description
Type of event
Event name
Institution / Organization
2024/06/27 - 2024/06/29 Chair of Plenary session 2 - Digital early music, and Plenary session 5 - COST Early Muse II Roundtable - Practicalities of Dealing with Endangered Sources: Affordances and Limitations of Analogue and Digital Approaches
Conference
Digital Technologies Applied to Music Research: Methodologies, Projects and Challenges
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
2023/01/20 - 2023/01/22 Lecturer at Lost&Found @ESMAE. Workshop on musical analysis within the Project PTDC/ART-PER/0902/2020
Workshop
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal

Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Música e Artes do Espetáculo, Portugal
2022/07/04 - 2022/07/07 Chair of session 62, "Music for the Memory of the Dead"
Conference
Medieval and Renaissance International Music Conference
Uppsala Universitet, Sweden
2021/07/05 - 2021/07/09 Chair of the session "Late Sacred Repertories" (session 34)
Conference
49th Medieval and Renaissance International Music Conference – MedRen 2021 Lisbon
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
2019/11/14 - 2019/11/16 Chair of the session ‘Manuscritos e impressos musicais no século XVII: colecções e percursos analíticos'
Conference
ENIM 2019 - 9th Conference on Musical Research
SPIM - Sociedade Portuguesa de Investigação em Música, Portugal

Universidade Nova de Lisboa Departamento de Ciências Musicais, Portugal
2017/12/05 - 2017/12/05 Chair of the session ‘Diálogos em torno da diplomacia e da mercancia’
Symposium
Renascimentos europeus - Diálogos sem fronteiras?
Universidade Nova de Lisboa CHAM - Centro de Humanidades, Portugal
2017/10/19 - 2017/10/21 Chair of the session ‘Collections of Medieval Iberian Manuscripts II’
Conference
Interdisciplinary Conference on Iberian Manuscripts
Universidade Nova de Lisboa Instituto de Estudos Medievais, Portugal

Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
2017/07/04 - 2017/07/08 Organiser of the session ‘The Anatomy of Polyphonic Music around 1500: An Iberian Case Study’
Conference
45th Medieval and Renaissance Music Conference
Charles University Prague Faculty of Arts Institute of Musicology, Czech Republic
2016/11/03 - 2016/11/05 Organiser and chair of the session ‘Digital Technologies and Musicological Research: Case Studies from Materials in Databases’
Conference
ENIM 2016 - VI Encontro Nacional de Investigação em Música
SPIM - Sociedade Portuguesa de Investigação em Música, Portugal

Universidade de Aveiro Departamento de Comunicação e Arte, Portugal
2013/11/01 - 2013/11/03 Chair of Session 8
Conference
ENIM 2013 - III Encontro Nacional de Investigação em Música
SPIM - Sociedade Portuguesa de Investigação em Música, Portugal

Jury of academic degree

Topic
Role
Candidate name (Type of degree)
Institution / Organization
2024/11/28 Polyphony, religion and subjectivity in Iberian Renaissance
Supervisor
Luís André Neiva (Other)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
2024/06/27 Modelos e singularidades na teoria musical luso-brasileira do Antigo Regime. A Escola de Canto de Orgão de Caetano de Melo de Jesus (Salvador da Bahia, 1759-60)
Thesis Member
Mariana Isabel Portas de Freitas (PhD)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
2024/05/20 Antonio Tedeschi (1702-1770), «Doutíssimo Professor Músico de Sua Majestade»: Percurso biográfico, perfil artístico, estudo e análise da obra
(Thesis) Main arguer
Fernando Miguel Marques Jalôto (PhD)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
2023/07/14 A colecção de manuscritos musicais da Biblioteca Pública e Arquivo Regional de Ponta Delgada: Elaboração do catálogo
(Thesis) Main arguer
Francisco Oliveira Cymbron Furtado Cabral (Master)
Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Música e Artes do Espetáculo, Portugal
2022/01/05 Uso do canto gregoriano na obra Hommage à Frescobaldi de Jean Langlais. Relatório de Projecto Artístico
(Thesis) Main arguer
Maria da Conceição Mendes Pires Gonçalves de Moura (Master)
Instituto Politécnico de Lisboa Escola Superior de Música de Lisboa, Portugal
2021/09/16 O Violoncelo na Música Sacra em Portugal entre 1750 e 1834
Thesis Member
Diana Gomes Vinagre (PhD)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
2019/12/17 Continuidades musicais: Estudo de relações e continuidades ao nível formal e dos conteúdos melódico-rítmicos, entre o repertório musical das Cantigas de Santa Maria de Alfonso X e os vilancetes do Cancionero musical de Palacio
Thesis Member
Rui Alexandre Fernandes de Araújo (PhD)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
2019/10/07 Livros de cantochão da Sé de Coimbra (1603- 1609): Tradições e reformas do canto gregoriano
(Thesis) Arguer
António Alberto Monteiro Medina de Seiça (PhD)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
2018/10/30 A música vocal em língua vernácula em Portugal c.1580-1700
(Thesis) Main arguer
Nuno de Mendonça Freire Nogueira Raimundo (Other)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
2018/10/30 Tipologias de manuscritos de música religiosa em Portugal e no Brasil, entre os séculos XII e XIX
(Thesis) Main arguer
Zuelma Paula Miranda Duarte Chaves (Other)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
2017/10/17 Projecto «Acervo Histórico do Mosteiro de Arouca - Recuperação e catalogação»: Relatório e Estudo de Caso
(Thesis) Main arguer
Cátia Paula Oliveira da Silva (Master)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
2017/07/24 O Ofício de Defuntos – repertório musicado monódico, em fontes portuguesas, até c. 1700
(Thesis) Arguer
Zuelma Paula Miranda Duarte Chaves (Master)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
2017/07/17 O Cancioneiro musical de Paris: Uma nova perspectiva sobre o manuscrito F-Peb Masson 56
(Thesis) Arguer
Nuno de Mendonça Freire Nogueira Raimundo (Master)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
2016/09/24 Aspectos de interpretação nas Flores de musica de Manuel Rodrigues Coelho: Uma análise dos cinco versos sobre Ave maris stella
(Thesis) Main arguer
André Fernandes Ferreira (Master)
Instituto Politécnico de Lisboa Escola Superior de Música de Lisboa, Portugal
2015/12/16 A Música no quotidiano da Casa de D. Catarina de Áustria (1507-1578): Discursos, práticas, sociabilidades e questões de género
(Thesis) Main arguer
Manuela Morilleau de Oliveira (Other)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
2014/12/22 Filipe Rosa de Carvalho: Actividade do primeiro organista português moderno
(Thesis) Main arguer
Rafael Francisco Serra Cabeça dos Reis (Master)
Instituto Politécnico de Lisboa Escola Superior de Música de Lisboa, Portugal
2014/10/27 Os manuscritos litúrgico-musicais da Ordem de Cister em Portugal e na Galiza (Espanha)
(Thesis) Arguer
Mara Fortu de Araújo (PhD)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
2014/03/20 A Missa de órgão de J. S. Bach: Um catecismo para a Fé Luterana
(Thesis) Main arguer
Élio de Jesus Carneiro (Master)
Instituto Politécnico de Lisboa Escola Superior de Música de Lisboa, Portugal
2011/06/17 Teoria e Prática do Baixo Contínuo em Portugal (1735-1820)
Supervisor
Mário Marques Trilha Neto (PhD)
Universidade de Aveiro, Portugal
2011/03/02 Os tentos de meio-registo e as batalhas de Pedro de Araújo: questões de autoria e edição crítica
Supervisor
Sérgio Manuel Barros Rodrigues da Silva (Master)
Universidade de Évora, Portugal
2011/01/31 O Hino Veni Creator de Nicolas de Grigny - Uma análise interpretativa da obra com especial ênfase na ornamentação e inegalité
Supervisor
Margarida de Jesus Rodrigues Oliveira (Master)
Universidade de Évora, Portugal
2011/01/24 Instrumentos e instrumentistas de sopro no século XVI português
(Thesis) Main arguer
Maria Isabel Lopes Monteiro (Master)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
2010/12/16 Os órgãos de tubos de António Xavier Machado e Cerveira nos Açores
Thesis Member
José Nelson Leonardo Cordeniz (Master)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
2010/10/27 A música na liturgia das horas em Braga, Lamego e Viseu: da Idade Média ao Concílio de Trento. Estudo comparativo dos antifonários de coro
(Thesis) Main arguer
Diogo Maria Pupo Correia Alte da Veiga (Other)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
2010/10/25 A Iconografia Musical da Custódia de Belém
(Thesis) Main arguer
João Pedro Romão Louro (Master)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
2010/09/30 O sistema produtivo da Música Sacra em Portugal no final do Antigo Regime: a Capela Real e a Patriarcal entre 1750 e 1807
(Thesis) Arguer
Cristina Isabel Videira Fernandes (PhD)
Universidade de Évora, Portugal
2010/06/08 A obra para órgão de Fr. José Marques e Silva (1782-1837) e o fim da tradição organística portuguesa no Antigo Regime
Thesis Member
João Manuel Neves Vaz (PhD)
Universidade de Évora, Portugal
2010/03/22 O Alleluia na monodia litúrgica em Portugal até 1600: comparações melódicas
(Thesis) Main arguer
Diogo Maria Pupo Correia Alte da Veiga (Master)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
2010/01/22 A obra religiosa de Marcos António Portugal: catálogo temático, crítica de fontes e de texto, proposta de cronologia
(Thesis) Main arguer
António Jorge Alves Marques (PhD)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
2009/09/15 As obras de Manuel de Tavares e o desenvolvimento da policoralidade na polifonia portuguesa do século XVII
Thesis Member
Maria Luísa Faria de Sousa Cerqueira Correia Castilho (PhD)
Universidade de Évora, Portugal
2009/06/18 Modelos interpretativos contemporâneos na música de Carlos Seixas
Supervisor
Manuel Augusto Coelho Gonçalves Tavares (Master)
Universidade de Aveiro, Portugal
2008/07/21 Circuitos de Produção e Circulação da Música Instrumental em Portugal entre 1750-1820
(Thesis) Arguer
Vanda de Sá Martins da Silva (PhD)
Universidade de Évora, Portugal
2007/12/17 Les pratiques instrumentales de la musique sacrée portugaise dans son contexte ibérique. XVIe-XVIIe siècles. Le ms. 1 du fond Manuel Joaquim (Coimbra)
(Thesis) Main arguer
Paulo Estudante Dias Moreira (PhD)
Université Paris-Sorbonne, Paris IV, France
2007/11/27 A Música no Convento de Cristo em Tomar (desde finais do séc. XV até finais do séc. XVIII)
(Thesis) Main arguer
Cristina Maria de Carvalho Cota (Master)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
2007/07/20 O Vilancico na Capela Real Portuguesa (1640-1716): o testemunho das fontes textuais
Thesis Member
Rui Miguel Cabral Lopes (PhD)
Universidade de Évora, Portugal
2006/07/21 A música orquestral em Portugal no século XVIII
(Thesis) Main arguer
Jorge Manuel da Matta Silva Santos (PhD)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal

Ad Hoc journal article review

Journal title (ISSN) Publisher
2021 - 2021 Revista Portuguesa de Musicologia / Portuguese Journal of Musicology, new series (2183-8410) SPIM, Sociedade Portuguesa de Investigação em Música; INET-md; CESEM
2020 - 2020 Acta Musicologica (0001-6241) International Musicological Society, Bärenreiter
2018 - 2018 Revista Portuguesa de Musicologia / Portuguese Journal of Musicology, new series (2183-8410) SPIM, Sociedade Portuguesa de Investigação em Música; INET-md; CESEM
2017 - 2017 Acta Musicologica (0001-6241) International Musicological Society, Bärenreiter

Association member

Society Organization name Role
2011 - Current Sociedade Portuguesa de Investigação em Música Member
1992 - 2011 Associação Portuguesa de Ciências Musicais Founding member

Committee member

Activity description
Role
Institution / Organization
2022 - Current Editors of PEM - Portuguese Early Music Database at http://pemdatabase.eu/
Member
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
2022 - Current Management Committee of COST Action CA21161 - A New Ecosystem of Early Music Studies (EarlyMuse)
Member
European Cooperation in Science and Technology, Belgium

European Union, Belgium
2017 - Current Scientific Committee of Catálogo do Arquivo Musical do Museu-Biblioteca da Casa de Bragança
Member
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal

Fundação da Casa de Bragança, Portugal

Conference scientific committee

Conference name Conference host
2020/09/21 - 2020/09/26 10th European Music Analysis Congress (EuroMAC-10) Russian Society for Theory of Music and Moscow P. I. Tchaikovsky Conservatory
2019/03/21 - 2019/03/23 Música Analítica 2019: Porto International Symposium on the Analysis and Theory of Music Universidade Católica Portuguesa Escola das Artes Centro de Investigação em Ciência e Tecnologia das Artes
2018/06/07 - 2018/06/09 International Conference Authorship in Historical Keyboard Music Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical
2011/05/19 - 2011/05/21 Performa '11 - Encontros de Investigação em Performance Universidade de Aveiro Departamento de Comunicação e Arte

Consulting

Activity description Institution / Organization
2018 - Current Member of the Board of Founders Fundação Dom Luís I, Portugal
2017/07 - Current Member of the Scientific Board of the "Cátedra Cascais Interartes" Fundação Dom Luís I, Portugal

Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal
2021 - 2021 Member of the Monitoring Panel of the Social Sciences and Humanities Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal
1992 - 1997 Consultant for the Inventory of Mobile Cultural Heritage – Bibliographic Collections Secretaria de Estado da Cultura, Portugal

Course / Discipline taught

Academic session Degree Subject (Type) Institution / Organization
2021 - Current Paleografia Musical (Music Palaeography Seminar) - 1 semester Ciências Musicais (Mestrado) Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
2009 - 2010 Seminário de História da Música Ocidental (History of Western Music Seminar) Música (Mestrado) Universidade de Évora, Portugal
2009 - 2010 Temas de História Cultural da Música (Cultural History of Music Seminar) Música (Mestrado) Universidade de Évora, Portugal
2008 - 2010 Estudos de Repertório I (Repertorial Studies) Música (Mestrado) Universidade de Évora, Portugal
2008 - 2010 Análise Musical V (Music Analysis) Música (Licenciatura) Universidade de Évora, Portugal
2008 - 2009 Análise Musical Avançada II (Advanced Music Analysis) Música (Mestrado) Universidade de Évora, Portugal
2008 - 2009 Análise Musical I (Music Analysis) Música (Licenciatura) Universidade de Évora, Portugal
2008 - 2009 Análise Musical II (Music Analysis) Música (Licenciatura) Universidade de Évora, Portugal
2007 - 2008 Análise Musical Avançada I (Advanced Music Analysis) Musicologia (Mestrado) Universidade de Évora, Portugal
2007 - 2008 Notações Ocidentais I (Music Palaeography) Musicologia (Mestrado) Universidade de Évora, Portugal
2007 - 2008 Notações Ocidentais II (Music Palaeography) Musicologia (Mestrado) Universidade de Évora, Portugal
2007 - 2008 Estudos de Fontes I (Source Studies) Musicologia (Mestrado) Universidade de Évora, Portugal
2007 - 2008 Estudos de Fontes II (Source Studies) Musicologia (Mestrado) Universidade de Évora, Portugal
2007 - 2008 Problemática da Edição Musical I (Critical Editing of Music) Musicologia (Mestrado) Universidade de Évora, Portugal
2007 - 2008 Problemática da Edição Musical II (Critical Editing of Music) Musicologia (Mestrado) Universidade de Évora, Portugal
2007 - 2008 Análise Musical IV (Music Analysis) Música (Licenciatura) Universidade de Évora, Portugal
2005 - 2007 História da Música em Portugal I-II (History of Music in Portugal) Música (Licenciatura) Universidade de Évora, Portugal
2004 - 2007 Análise Musical I-II (Music Analysis) Música (Licenciatura) Universidade de Évora, Portugal
2004 - 2007 Teoria da Música III-IV (Music Theory) Música (Licenciatura) Universidade de Évora, Portugal
2005 - 2006 Documentação Histórica (Theoretical and Practical Source Studies) Música Antiga (Licenciatura) Instituto Politecnico do Porto Escola Superior de Música e das Artes do Espectáculo, Portugal
2005 - 2006 História da Música em Portugal (até c.1800) (History of Music in Portugal to c.1800) Música Antiga (Licenciatura) Instituto Politecnico do Porto Escola Superior de Música e das Artes do Espectáculo, Portugal
2004 - 2006 História da Música Ocidental I-II (History of Western Music) Música (Licenciatura) Universidade de Évora, Portugal
2004 - 2006 Notações Ocidentais I-II (Music Palaeography) Música (Licenciatura) Universidade de Évora, Portugal
2002 - 2004 Análise Musical I (Music Analysis) Música (Licenciatura) Universidade de Évora, Portugal
2001 - 2004 Teoria da Música II (Music Theory) Música (Licenciatura) Universidade de Évora, Portugal
2000 - 2004 História da Música Ocidental I (History of Western Music) Música (Licenciatura) Universidade de Évora, Portugal
1999 - 2004 Notações Ocidentais I (Music Palaeography) Música (Licenciatura) Universidade de Évora, Portugal
2001 - 2002 Teoria da Música III (Music Theory) Música (Licenciatura) Universidade de Évora, Portugal
2000 - 2001 Problemática da Edição Musical (Critical Editing of Music) Música (Licenciatura) Universidade de Évora, Portugal
2000 - 2001 Teoria da Música I (Music Theory) Música (Licenciatura) Universidade de Évora, Portugal
1998 - 2000 História da Música em Portugal I (History of Music in Portugal) Música (Licenciatura) Universidade de Évora, Portugal
1998 - 2000 História da Música Ocidental II (History of Western Music) Música (Licenciatura) Universidade de Évora, Portugal
1998 - 1999 Teoria da Música II (Music Theory) Música (Licenciatura) Universidade de Évora, Portugal
1997 - 1998 História da Música I (History of Music) Música (Licenciatura) Universidade de Évora, Portugal
1997 - 1998 História da Música II (History of Music) Música (Licenciatura) Universidade de Évora, Portugal
1997 - 1998 História da Música em Portugal (History of Music in Portugal) Música (Licenciatura) Universidade de Évora, Portugal

Mentoring / Tutoring

Topic Student name
2023/03/01 - 2024/02/29 Research Fellowship under the project PTDC/ART-PER/0902/2020 Inês Nunes Trindade
2023/03/01 - 2023/09/30 Scientific Initiation Studentship under the project PTDC/ART-PER/0902/2020 Pedro Guedes Marques
2021/06/01 - 2023/05/31 Research Fellowship under the project PTDC/ART-PER/0902/2020 Tiago Miguel Gomes de Sousa
2021/06/01 - 2023/05/31 Research Fellowship under the project PTDC/ART-PER/0902/2020 Carla Isabel Pereira Crespo
2021/09/01 - 2023/02/28 Postdoctoral Fellowship under the project PTDC/ART-PER/0902/2020 Giulio Minniti
2021/09/01 - 2022/02/28 Scientific Initiation Studentship under the project PTDC/ART-PER/0902/2020 Eva Mathilde Correia Ribeiro
2018/06 - 2019/06 Scientific Initiation Studentship under the project PTDC/CPCMMU/0314/2014 Adriana Florêncio Dias
2016/09 - 2019/05 Research Fellowship under the project PTDC/CPCMMU/0314/2014 Nuno de Mendonça Raimundo
2016/09 - 2019/01 Postdoctoral Fellowship under the project PTDC/CPCMMU/0314/2014 Esperanza Rodríguez-García
2017/09 - 2018/02 Scientific Initiation Studentship under the project PTDC/CPCMMU/0314/2014 António Paulo Brás dos Santos Baptista
Distinctions

Award

1993 Prémio de Ensaísmo e Investigação Musical (Essay Writing and Research in Music)
Conselho Português da Música, Portugal