???global.info.a_carregar???
Aoife Hiney lectures at the Escola Superior de Educação (Instituto Politécnico do Porto) and the University of Aveiro, Portugal. She jointly coordinates the Laboratory for the Teaching and Learning of Musics at the University of Aveiro and is an integrated researcher of the Instituto de Etnomusicologia, Centro de Estudos em Música e Dança. She is an associate director of the ZêzereArts Festival. Aoife completed a PhD in Music at the Universidade de Aveiro (UA), Portugal in 2017, with the thesis entitled 'Pedagogy through Performance: a Kodály-based musical literacy programme for communitarian choirs'. She holds a Masters in Music Performance (Choral Conducting) from UA (2012) and an Honours Degree in Music Education from Trinity College, Dublin (2007). In 2012, she founded the chamber choir Voz Nua in Aveiro. Voz Nua have participated in international competitions, released two albums and have performed over 20 world premieres. She founded the non-profit cultural association Voz Nua in 2015, and currently conducts the Association's three choirs - Voz Nua, Voz Pop and Lua Nua. Aoife has worked with a range of non-professional choirs, including a choir specifically for retired people (2014 - 2019) and an ensemble with adults with special educational needs and acquired brain injuries (2013 - 2017) in addition to singing with the professional vocal ensemble Záve. She was a committee member of the National Kodály Society of Ireland (2007 - 2010) and has participated in a number of Kodály courses. Her teaching experience ranges from primary to post-graduate level. Her research interests intersect the fields of music education, music performance and ethnomusicology, with a particular interest in non-professional choral singing practices, the development of musical skills for adult learners through the Kodály Concept and shared research practices. As a researcher, she held the position of contracted researcher for the SOMA (Sounds and Memories of Aveiro) project. Her most recent work includes articles focusing on shared research practices with adult learners, rock bands in Aveiro from the 1960s to 1990, and the artistic and learning processes involved in the construction of a collective musical interpretation. In collaboration with colleagues at the University Lusófona (Porto) and Canterbury Christ Church University (UK), she is currently working on an international research project exploring participation in choirs. Recent conference presentations include ISME's 36th World Conference 2024, and the ACDA's International Symposium on Research in Choral Singing, 2024.
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Aoife Hiney

Nomes de citação

  • Hiney, Aoife

Identificadores de autor

Ciência ID
771F-3F65-4169
ORCID iD
0000-0002-0824-5227

Endereços de correio eletrónico

  • aoifehiney@ese.ipp.pt (Profissional)

Moradas

  • Rua Dr. Roberto Frias, 602 , 4200-465, Porto, Porto, Portugal (Profissional)

Websites

Domínios de atuação

  • Humanidades - Artes - Estudo das Artes da Representação (música, teatro e dramaturgia)
  • Ciências Sociais - Ciências da Educação

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Inglês (Idioma materno) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1)
Português Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador independente (B1) Utilizador proficiente (C1)
Francês Utilizador independente (B1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador independente (B1) Utilizador independente (B1)
Gaélico Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1)
Formação
Grau Classificação
2012/06 - 2017/12/20
Concluído
PhD in Music (Doutoramento)
Universidade de Aveiro, Portugal
"Pedagogy through Performance: a Kodály-based musical literacy programme for communitarian choirs" (TESE/DISSERTAÇÃO)
2010 - 2012
Concluído
Masters in Music (performance - choral conducting) (Mestrado)
Universidade de Aveiro, Portugal
"The Benefits of the Kodály Concept on Rehearsal Techniques" (TESE/DISSERTAÇÃO)
18
2003 - 2007
Concluído
Honours Degree in Music Education (Licenciatura)
University of Dublin Trinity College, Irlanda
2.1 Honours
Percurso profissional

Ciência

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2020/07/01 - 2021/10/24 Investigador Contratado (Investigação) Universidade de Aveiro, Portugal
Universidade de Aveiro, Portugal
2018/04/01 - 2019/06/30 Pós-doutorado (Investigação) Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Música e Dança, Portugal
Universidade de Aveiro, Portugal
2014/01/03 - 2017/12/31 Gestão de Ciência e Tecnologia Universidade de Aveiro, Portugal
Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Música e Dança, Portugal
2015 - 2016 Gestão de Ciência e Tecnologia Universidade de Aveiro, Portugal

Docência no Ensino Superior

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2021/10/25 - Atual Professor Auxiliar Convidado (Docente Universitário) Universidade de Aveiro, Portugal
Universidade de Aveiro, Portugal
2019/09/26 - Atual Professor Adjunto Convidado (Docente Ensino Superior Politécnico) Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal
Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal
2015/09 - 2016/06 Assistente (Docente Universitário) Universidade de Aveiro Departamento de Comunicação e Arte, Portugal
Universidade de Aveiro Departamento de Comunicação e Arte, Portugal

Outras Carreiras

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2007 - 2010 Professor do ensino básico e secundário (Professor do ensino básico e secundário) Wesley College, Irlanda
Wesley College, Irlanda

Outros

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2011 - 2013 Choral Conductor Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal
Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal
Projetos

Projeto

Designação Financiadores
2018/05/02 - 2022/07/25 SOMA - Sons e Memórias de Aveiro
Universidade de Aveiro, Portugal

Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Música e Dança, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
Produções

Publicações

Artigo em revista
  1. Aoife Hiney. "Using a shared research practices paradigm with adult choral singers for the teaching and learning of musical literacy skills". International Journal of Music Education (2023): https://doi.org/10.1177/02557614221126521.
    10.1177/02557614221126521
  2. Almeida, Ana Beatriz; Hiney, Aoife. Autor correspondente: Almeida, Ana Beatriz. "Ansiedade na Performance Musical: estudo de caso no coro da Escola Superior de Educação". Revista Música 23 1 (2023): 215-235. http://dx.doi.org/10.11606/rm.v23i1.210905.
    Acesso aberto • Publicado • 10.11606/rm.v23i1.210905
  3. Simão Pedro-Costa; Aoife Hiney; Arnaldina Sampaio; José Pedro Guimarães; Lucimere Bohn; Inês Marques-Aleixo. "Caraterização da atividade física e aptidão física de acordo com os níveis de solidão em adultos 50+". Revista Brasileira de Atividade Física & Saúde (2022): https://doi.org/10.12820/rbafs.27e0276.
    10.12820/rbafs.27e0276
  4. Artur Calado; Vitor Marques; Aoife Hiney; Pedro Aragão; Ana Flavia Miguel; Susana Sardo. "“Foram anos absolutamente brutais!” Sons e memórias do rock na região de Aveiro (1950-2000)". Revista Vórtex (2022): https://doi.org/10.33871/23179937.2022.10.2.6819.
    10.33871/23179937.2022.10.2.6819
  5. Hiney, Aoife. "Using a shared research practices paradigm with adult choral singers for the teaching and learning of musical literacy skills". (2022): http://hdl.handle.net/10773/33382.
  6. Carvalho, Sara; Lopes, Filipe; Hiney, Aoife. "The Fukushima project for child composers: an interview with Dai Fujikura at Muschildren’17". (2019): https://doi.org/10.34624/impar.v2i1.814.
    https://doi.org/10.34624/impar.v2i1.814
  7. Clément, Ana; Hiney, Aoife; Oliveira, Rui. "Introduction". (2019): https://doi.org/10.34624/postip.v3i3.3220.
    https://doi.org/10.34624/postip.v3i3.3220
  8. Carvalho, Sara; Foletto, Clarissa; Lopes, Filipe; Hiney, Aoife. "Music for and by Children: online proceedings of the international conference musichildren’17". (2019): https://doi.org/10.34624/musichildren.v0i0.1018.
    https://doi.org/10.34624/musichildren.v0i0.1018
Capítulo de livro
  1. Aoife Hiney; Isabel Novella. "Taking the Live Out of Looping - Composing with the Loop Pedal". In Live Looping in Musical Performance: Lusophone Experiences in Dialogue.. Routledge, 2023.
    Publicado • 10.4324/9781003154082-13
Edição de número de revista
  1. Manuel Salgado de Castro Correia, Jorge; Benetti, Alfonso; Hiney, Aoife; Foletto, Clarissa; Dalagna, Gilvano. "IMPAR: Online Journal for Artistic Research Vol. 2 nº2". IMPAR: Online Journal for Artistic Research 2 2 (2019): https://proa.ua.pt/index.php/impar/article/view/904.
    Publicado
  2. Benetti, Alfonso; Correia, Jorge; Duarte, Alexsander; Foletto, Clarissa; Hiney, Aoife. ""IMPAR: Online Journal for Artistic Research"". MPAR: Online Journal for Artistic Research 3 1 (2019): https://proa.ua.pt/index.php/impar/issue/view/350.
    Publicado
  3. Duarte, Alexsander; Correia, Jorge; Miguel, Ana Flávia; Hiney, Aoife. "Post-ip: Revista do Fórum Internacional de Estudos em Música e Dança / Post-ip: Journal of the International Forum for Studies in Music and Dance". Post-ip: Journal of the International Forum for Studies in Music and Dance 4 4 (2019): https://proa.ua.pt/index.php/postip/issue/view/711/91.
    Publicado
  4. Correia, Jorge Salgado; Benetti, Alfonso; Hiney, Aoife; Foletto, Clarissa; Dalagna, Gilvano. "ÍMPAR Online Journal for Artistic Research Vol. 2 no. 2". ÍMPAR Online Journal for Artistic Research in Music 2 2 (2018): https://proa.ua.pt/index.php/impar/article/view/904.
    Publicado
Livro
  1. Correia, Jorge Salgado; Hiney, Aoife; Foletto, Clarissa; Benetti, Alfonso; Dalagna, Gilvano. PERFORMA¿17: Livro de Atas da Conferência Internacional de Performance Musical. UA Editora. 2019.
    Publicado
  2. Correia, Jorge Salgado; Benetti, Alfonso; Hiney, Aoife; Rodrigues, Pedro; Dalagna, Gilvano; Marques, Belquior. Hands-On Research Symposium: from artistic practice to artistic research: book of abstracts. UA Editora. 2019.
  3. Carvalho, Sara; Foletto, Clarissa; Lopes, Filipe; Hiney, Aoife. Music for and by Children: online proceedings of the international conference musichildren¿17. UA Editora. 2019.
  4. Carvalho, Sara; Foletto, Clarissa; Lopes, Filipe; Hiney, Aoife. Musichildren'17: proceedings of the 1st International Conference Music for and by Children. Portugal: UA Editora. 2018.
  5. Correia, Jorge Salgado; Foletto, Clarissa; Hiney, Aoife; Dalagna, Gilvano; Benetti, Alfonso. FLUTE: hands on research 2017: book of conference proceedings. UA Editora. 2018.
    Publicado
  6. Correia, Jorge Salgado; Foletto, Clarissa; Benetti, Alfonso; Dalagna, Gilvano; Hiney, Aoife. FLUTE: hands on research 2018: book of abstracts. UA Editora. 2018.
    Publicado
  7. Miguel, Ana Flávia; Hiney, Aoife; Foletto, Clarissa Gomes; Dalagna, Gilvano; Araújo, Marcos Vinícius. Post-in-progress: Proceedings of 2nd International Forum of Postgraduate Research in Music. Aveiro, Portugal: UA Editora. 2013.
    Publicado
Prefácio / Posfácio
  1. Dalagna, Gilvano; Miguel, Ana Flávia; Hiney, Aoife; Foletto, Clarissa; Rui Oliveira; Marcos V. Araújo. "Preface: Post-ip'13 - Revista do Fórum Internacional de Estudos em Música e Dança vol.2". Prefácio para Revista do Fórum Internacional de Estudos em Música e Dança, i-vi. Portugal: UA Editora. 2014.
    Publicado
Resumo em conferência
  1. Pedro-Costa, Simão; Hiney, Aoife; Bohn, Lucimere; Sampaio, A; Aleixo-Marques, I. "Singing and dancing the blues away: the effects of group singing and dancing classes on the loneliness scores of adults aged 50 or over in Portugal during the COVID-19 Pandemic". Trabalho apresentado em Healing Power of Music and Dance Symposium, Lisboa, 2021.
    Publicado
  2. Pedro-Costa, Simão; Hiney, Aoife; Bohn, Lucimere; Marques-Aleixo, Inês; Sampaio, Arnaldina. "Singing and dancing the blues away: the effects of group singing and dancing classes on loneliness scores of adults aged 50 or over in Portugal during the COVID-19 Pandemic". Trabalho apresentado em The healing and emotional power of music and dance (HELP-MD) project international online symposium, 2021.
    Publicado
Tese / Dissertação
  1. Lopes, Inês Tato. "A técnica vocal para vozes em desenvolvimento: Experiências de professores de Educação Musical do 2ºCiclo do Ensino Básico". Mestrado, 2024. http://hdl.handle.net/10400.22/25817.
  2. Carneiro, Maria Alexandra Dias Madeira. "Experiências de ensino: Aprendizagem de flauta de bisel no 2º Ciclo do Ensino Básico". Mestrado, 2024. http://hdl.handle.net/10400.22/25816.
  3. Duarte, Renato Joaquim Loureiro. "Promoção da saúde vocal na disciplina de Educação Musical". Mestrado, 2023. http://hdl.handle.net/10400.22/23752.
  4. Silva, Ângela Sofia Araújo Machado da. "A comunicação não verbal na sala de aula de Educação Musical na Pandemia do Covid-19". Mestrado, 2022. http://hdl.handle.net/10400.22/23202.
  5. Hiney, Aoife. "Pedagogy through performance: a Kodály-based musical literacy programme for communitarian choirs". Doutoramento, 2017. http://hdl.handle.net/10773/23379.

Artística / Interpretação

Interpretação artística
  1. 2019. Bleib Bei Uns (Bach); Dixit Dominus (Handel) - Voz Nua & Orquestra Filarmonia das Beiras, conducted by António Vassalo Lourenço. Performance at the Cathedral of Viseu.
  2. 2019. Dixit Dominus, Handel - Voz Nua & Orquestra Filarmonia das Beiras, conducted by António Vassalo Lourenço. Sé Catedral de Aveiro..
Interpretação musical
  1. Concert Voz Nua; University Singers (USA) and Arcana (FR). Cathedral of Aveiro.. 2019.
    Maestro
  2. Easter Concert - Dixit Dominus (Handel) - Voz Nua & Orquestra Filarmonia das Beiras, Igreja Matriz de Ovar.. 2019.
    Outro
  3. Romancero Gitano - Voz Nua & Pedro Rodrigues. Porto Conservatoire of Music.. 2019.
    Maestro
Atividades

Apresentação oral de trabalho

Título da apresentação Nome do evento
Anfitrião (Local do evento)
2022/07/25 Progressive ethnomusicology and the limits of the institutions: A perspective from Europe. 46th World Conference of the International Council for Traditional Music
International Council for Traditional Music (Lisboa , Portugal)

Orientação

Título / Tema
Papel desempenhado
Curso (Tipo)
Instituição / Organização
2024 - 2024 A técnica vocal para vozes em desenvolvimento: Experiências de professores de Educação Musical do 2ºCiclo do Ensino Básico
Orientador
Ensino de Educação Musical no Ensino Básico (Mestrado)
Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal
2024 - 2024 Experiências de ensino - Aprendizagem de flauta de bisel no 2º Ciclo do Ensino Básico
Orientador
Ensino de Educação Musical no Ensino Básico (Mestrado)
Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal
2023 - 2023 Promoção da Saúde Vocal na Disciplina de Educação Musical
Orientador
Ensino de Educação Musical no Ensino Básico (Mestrado)
Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal
2022 - 2022 A comunicação não verbal na sala de aula de Educação Musical na Pandemia do Covid-19
Orientador
Ensino de Educação Musical no Ensino Básico (Mestrado)
Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal

Curso / Disciplina lecionado

Disciplina Curso (Tipo) Instituição / Organização
2022/10/01 - Atual Aural awareness/musicianship Educação Musical (Licenciatura) Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal
2021/09/30 - Atual Research Methods Seminar Educação Musical (Licenciatura) Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal
2019/10/01 - Atual Choral Conducting Ensino da Música (Mestrado) Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal
2024/02/14 - 2024/06/06 Opera Studies. Music (performance) (Licenciatura) Universidade de Aveiro Departamento de Comunicação e Arte, Portugal
2023/09/26 - 2024/06/06 Choral Conducting and Vocal Ensemble Music (conducting, theory and musicianship) (Licenciatura) Universidade de Aveiro Departamento de Comunicação e Arte, Portugal
2023/02/01 - 2023/06/01 Artistic Expressions - responsible for the music component of primary school teachers' training as part of the Masters programme in primary education. Primary Education (Mestrado) Universidade de Aveiro Departamento de Educação e Psicologia, Portugal
2021/10/01 - 2023/06/01 Didatics of Music Education Music Education (Mestrado) Universidade de Aveiro Departamento de Comunicação e Arte, Portugal

Membro de comissão

Descrição da atividade
Tipo de participação
Instituição / Organização
2024 - Atual Membro do Conselho Geral do Departamento de Comunicação e Arte da Universidade de Aveiro.
2022 - Atual Membro do Conselho Geral do Conservatório de Música de Aveiro Calouste Gulbenkian
Membro
Distinções

Prémio

2024 III Concurso de Coros – Coimbra 2024: 2º prémio (Coro Feminino da ESE, dir. Aoife Hiney)
2024 III Concurso de Coros – Coimbra 2024: 3º prémio (Coro Misto da ESE, dir. Aoife Hiney)