???global.info.a_carregar???
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Sérgio Guerreiro

Nomes de citação

  • Guerreiro, Sérgio

Identificadores de autor

Ciência ID
C614-A429-C64C
ORCID iD
0000-0001-8623-3056
Formação
Grau Classificação
2017
Concluído
Turismo (Doutoramento)
Especialização em Especialidade: Gestão de Destinos e Espaços Turísticos
Universidade de Lisboa Instituto de Geografia e Ordenamento do Território, Portugal
"Determinantes da Competitividade de Lisboa como Destino Turístico" (TESE/DISSERTAÇÃO)
Aprovado com distinção
2004 - 2009
Concluído
Gestão e Administração Pública (Mestrado)
Universidade de Lisboa Instituto Superior de Ciências Sociais e Políticas, Portugal
1993 - 1998
Concluído
Economia (Licenciatura)
Universidade Lusíada de Lisboa, Portugal
14
Percurso profissional

Docência no Ensino Superior

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2020/09 - Atual Professor Auxiliar Convidado (Docente Universitário) Universidade Nova de Lisboa Nova School of Business and Economics, Portugal
2019/09/01 - Atual Professor Auxiliar Convidado (Docente Universitário) Universidade NOVA de Lisboa NOVA Information Management School, Portugal
Universidade NOVA de Lisboa NOVA Information Management School, Portugal
2007 - 2020 Professor Visitante (Docente Universitário) Universidade Europeia, Portugal

Cargos e Funções

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2007 - Atual Director de Unidade Orgânica Turismo de Portugal, Portugal
2004 - 2007 Director de Unidade Orgânica Direção-Geral do Turismo, Portugal

Outros

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
1998 - 2007 Técnico Superior Direção-Geral do Turismo, Portugal
Produções

Publicações

Artigo em boletim informativo
  1. Guerreiro, Sérgio. "A roadmap for destination management in the digital economy.", World Economic Forum’s Agenda, 2019, https://www.weforum.org/agenda/2019/09/a-roadmap-for-destination-management-in-the-digital-economy/.
  2. Guerreiro, Sérgio. "How global tourism can be more sustainable", World Economic Forum’s Agenda, 2019, https://www.weforum.org/agenda/2019/09/global-tourism-sustainable/.
Artigo em conferência
  1. Guerreiro, Sérgio; Seguro, Patrícia. "Sustainable tourism indicators: monitoring of sustainability performance in the tourism industry in Portugal". Trabalho apresentado em 15th OECD/Eurostat Global Forum Tourism Statistics, 2018.
    Publicado
  2. Guerreiro, Sérgio; Almeida, Sofia. "Competitividade turística regional no período 2001-2009: uma aplicação da análise de quotas de mercado". Trabalho apresentado em TMS Algarve 2013 – Tourism & Management Studies International Conference ESGHT Algarve, 2013.
    Publicado
  3. Guerreiro, Sérgio. "Consumers and Travel Agencies: New Perspectives". Trabalho apresentado em TMS Algarve 2013 – Tourism & Management Studies International Conference ESGHT Algarve, 2013.
  4. Guerreiro, Sérgio; De Man, Adriaan. "A Study on Portuguese Travel Agents and Consumers". Trabalho apresentado em 2nd World Research Summit for Hospitality and Tourism, 2013.
    Publicado
Artigo em revista
  1. Sérgio Guerreiro. "Destination management in a post-covid environment". Worldwide Hospitality and Tourism Themes 14 1 (2022): 48-55. http://dx.doi.org/10.1108/whatt-10-2021-0137.
    10.1108/whatt-10-2021-0137
  2. Guerreiro, Sérgio; Correia, Antonia. "Crescimento ou desenvolvimento económico". Cadernos de Economia (2016):
    Publicado
  3. Guerreiro, Sérgio; De Man, Adriaan; Oliveira, Cristiana. "Tourism research: A systematic review of knowledge and cross cultural evaluation of doctoral theses". Tourism & Management Studies 11 1 (2015): 111-119.
    Publicado
  4. Guerreiro, Sérgio. "Competitividade turística regional no período 2001-2009: uma aplicação da análise de quotas de mercado". Competitividade, Marketing e Tecnologias de Informação e Comunicação no Turismo (2013): 25-38.
    Publicado
Capítulo de livro
  1. Guerreiro, Sérgio; Almeida, Sofia. "A Coopetição como Nova Tendência nas Redes de Hotéis". In Turismo, Formação e Inovação: Estudos e Experiências. Edições Pedago, 2012.
    Publicado
  2. Guerreiro, Sérgio. "Os instrumentos de gestão territorial: o plano director municipal". In Políticas urbanas y territoriales en la Península Ibérica, 255-268. Mérida, Espanha: Junta de Extremadura, 2005.
    Publicado
Atividades

Orientação

Título / Tema
Papel desempenhado
Curso (Tipo)
Instituição / Organização
2023/06/01 - 2024/02/01 Usage Of Sustainable Tourism Indicators: Evidence From Unwto Insto Network
Orientador
Gestão (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Nova School of Business and Economics, Portugal
2023/06/01 - 2024/01/26 How Do Reputation, Brand Image Affect The Attraction Of Talent In The Hospitality Industry?
Orientador
Gestão (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Nova School of Business and Economics, Portugal
2023/06/01 - 2024/01/23 The Impact Of Internal Communication Strategies Tailored To Different Generations In The Hospitality Industry
Orientador
Gestão (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Nova School of Business and Economics, Portugal
2023/06/01 - 2024/01/23 Destination Competitiveness In Europe: Tourism Performance Trends In European Cities At Different Destination Lifecycle Stages
Orientador
Gestão (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Nova School of Business and Economics, Portugal
2023/06/01 - 2024/01/19 Enhancing Customer Experience: Key Critical Factors In Consultations
Orientador
Gestão (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Nova School of Business and Economics, Portugal
2023/06/01 - 2024/01/19 Enhancing Customer Experience: Key Critical Factors In Home Hospitalization
Orientador
Gestão (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Nova School of Business and Economics, Portugal
2023/06/01 - 2024/01/17 Building A Competitive Strategy Advantage For A National Youth Hostel Chain: The Key Success Factors For Hostels According To New Generations
Orientador
Gestão (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Nova School of Business and Economics, Portugal
2023/06/01 - 2024/01/15 Leveraging Technology To Navigate The Great Resignation In The Hotel Sector: Digital Employer Branding As A Tool For Talent Attraction And Engagement
Orientador
Gestão (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Nova School of Business and Economics, Portugal
2023/06/01 - 2024/01/15 Leveraging Technology To Navigate The Great Resignation In The Hotel Sector: Digital Employer Branding As A Tool For Talent Attraction And Engagement
Orientador
Gestão (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Nova School of Business and Economics, Portugal
2023/06/01 - 2024/01/15 Leveraging Technology To Navigate The Great Resignation In The Hotel Sector: Empowering Talent Retention Via Training
Orientador
Gestão (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Nova School of Business and Economics, Portugal
2023/06/01 - 2024/01/15 Leveraging Technology To Navigate The Great Resignation: Streamlining Operational Workload
Orientador
Gestão (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Nova School of Business and Economics, Portugal
2023/06/01 - 2024/01/12 The Adaptation Of Loyalty Programs In The Hospitality Industry To The Future
Orientador
Gestão (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Nova School of Business and Economics, Portugal
2023/06/01 - 2024/01/12 The Determinants Of Customer Loyalty And The Key To Optimizing The Guest Experience Of Hospitality Loyalty Program Members
Orientador
Gestão (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Nova School of Business and Economics, Portugal
2023/06/01 - 2024/01/10 Destination Assessment For The Food And Beverage Industry, The Standard´S Expansion Case Study
Orientador
Gestão (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Nova School of Business and Economics, Portugal
2023/06/01 - 2024/01/10 Destination Assessment For The Hotel Industry, The Standard´S Expansion Case Study
Orientador
Gestão (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Nova School of Business and Economics, Portugal
2022/06/01 - 2023/08/22 Measurements Of Sustainability Performance In Hotels (+ Case Study - Intercontinental Lisbon And The Green Key Certification)
Coorientador
Gestão (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Nova School of Business and Economics, Portugal
2021/09/01 - 2023/05/22 The Pre-Visit Stage Of Customer Experience In City Hotels: A Focus On Customers´ Expectations.
Orientador
Gestão (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Nova School of Business and Economics, Portugal
2021/09/01 - 2023/01/24 Supporting A Portuguese Hotel Chain In Attracting And Retaining Portuguese Guests: The Role Of Customer Feedback
Orientador
Gestão (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Nova School of Business and Economics, Portugal
2021/09/01 - 2023/01/23 Supporting a Portuguese Hotel chain in attracting and retaining Portuguese guests : “The Role of Social Media Communication”
Orientador
Gestão (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Nova School of Business and Economics, Portugal
2021/09/01 - 2023/01/23 Exploring The Implementation Of Technology Amenities To Enhance Customer Experience And Satisfaction
Orientador
Gestão (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Nova School of Business and Economics, Portugal
2022/06/01 - 2023/01/20 The Challenges Of Recruiting And Retaining Talent In A Portuguese Mountain Range: The Case Of Monchique
Coorientador
Gestão (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Nova School of Business and Economics, Portugal
2022/06/01 - 2023/01/20 Determinants Of Attractiveness Of Portuguese Rural Destinations In A Post-Covid Environment: The Case Of Monchique
Coorientador
Gestão (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Nova School of Business and Economics, Portugal
2022/06/01 - 2023/01/20 Impacts Of A Subsidiary Hotel-S Green Practices On Its Parent Brand Equity: The Case Of Monchique
Coorientador
Gestão (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Nova School of Business and Economics, Portugal
2021/09/01 - 2023/01/20 A Comprehensive Study To Unveil The Drivers Of Loyalty: The Role Of Technology
Orientador
Gestão (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Nova School of Business and Economics, Portugal
2022/06/01 - 2023/01/19 The Importance Of Employer Branding To Find And Retain Talent In The Hospitality Industry
Coorientador
Gestão (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Nova School of Business and Economics, Portugal
2022/06/01 - 2023/01/19 Sustainability Certifications In The Hotel Industry: Characteristics, Motivations And Risks (+ Case Study - Intercontinental Lisbon And The Green Key Certification)
Coorientador
Gestão (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Nova School of Business and Economics, Portugal
2022/06/01 - 2023/01/19 Best Sustainable Practices In The Hotel Operations (Case Study - Intercontinental Lisbon And The Green Key Certification)
Coorientador
Gestão (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Nova School of Business and Economics, Portugal
2022/06/01 - 2023/01/19 Developing F&B Social Impact Businesses At Universities Campus From The Companies´ Perspective
Coorientador
Gestão (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Nova School of Business and Economics, Portugal
2022/06/01 - 2023/01/19 The Importance Of Training & Development Practices To Retain Talent In The Hospitality Industry
Coorientador
Gestão (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Nova School of Business and Economics, Portugal
2022/06/01 - 2023/01/19 The Importance Of HRM And Ai In The Recruitment And Selection Process To Retain Talent In The Hospitality Industry
Coorientador
Gestão (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Nova School of Business and Economics, Portugal
2022/06/01 - 2023/01/19 Students- Perception Of Food And Beverage Social Projects - A University Study Case
Coorientador
Gestão (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Nova School of Business and Economics, Portugal
2022/06/01 - 2023/01/19 Guests Perspective On The Hotels- Sustainability Efforts (+ Case Study - Intercontinental Lisbon And The Green Key Certification)
Coorientador
Gestão (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Nova School of Business and Economics, Portugal
2021/09/01 - 2023/01/17 Opening Of A Chain Hotel In A Mediterranean Island: Case Study Of Challenges And Strategies For The Future Of A Seasonal Hotel?
Orientador
Gestão (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Nova School of Business and Economics, Portugal
2021/09/01 - 2023/01/17 Opening Of A Chain Hotel In A Mediterranean Island: Case Study Of Operational Challenges And Strategies For The Future Of A Seasonal Hotel
Orientador
Gestão (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Nova School of Business and Economics, Portugal
2021/09/01 - 2023/01/17 Supporting A Portuguese Hotel Chain In Attracting And Retaining Portuguese Guests: The Role Of Crm And Email Marketing
Orientador
Gestão (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Nova School of Business and Economics, Portugal
2021/09/01 - 2023/01/17 Evaluating The Perceptions Of Hoteliers- On Web3
Orientador
Gestão (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Nova School of Business and Economics, Portugal
2022/09/01 - 2023/01/16 The Onsite Stage Of Customer Experience In City Hotels Located In Paris: Pre-Prepared Packages As Drivers Of Guests´ Satisfaction.
Orientador
Gestão (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Nova School of Business and Economics, Portugal
2021/09/01 - 2023/01/16 The Post-Visit Stage Of Customer Experience In City Hotels: The Impact Of Online Reviews On Attitudinal Loyalty.
Orientador
Gestão (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Nova School of Business and Economics, Portugal
2022/06/01 - 2023/01/09 Empowerment And Sustainability For A Dynamic, Thoughtful, And Inventive Community: A Case Study From Casablanca Marriott Hotel - The Case Of Food Waste Management
Orientador
Gestão (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Nova School of Business and Economics, Portugal
2021/09/01 - 2023/01/09 Empowerment And Sustainability For A Dynamic, Thoughtful And Inventive Community: A Case Study From Casablanca Marriott Hotel
Orientador
Gestão (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Nova School of Business and Economics, Portugal
2021/09/01 - 2023/01/09 Empowerment And Sustainability to promove a Dynamic, Thoughtful, And Inventive Community:the case of green meetings at Casablanca Marriott Hotel
Orientador
Gestão (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Nova School of Business and Economics, Portugal
2021/09/01 - 2022/12/20 Enhancing Visitor Experience In Museums And Monuments Through Technology: Consumer Demand
Orientador
Desenvolvimento Internacional e Políticas Públicas (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Nova School of Business and Economics, Portugal
2021/09/01 - 2022/12/19 Enhancing visitor experience in museums and monuments through technology: professionals perception and cases in other countries
Orientador
Desenvolvimento Internacional e Políticas Públicas (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Nova School of Business and Economics, Portugal
2021/06/01 - 2022/01/18 Which Motivational Factors Contribute To The Motivation Of The Employees In Uncertain Times: A Study On The Maputo Hospitality Market
Coorientador
Gestão (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Nova School of Business and Economics, Portugal

Curso / Disciplina lecionado

Disciplina Curso (Tipo) Instituição / Organização
2019/09/01 - Atual Smart Tourism Pós-Graduação em Business Intelligence and Analytics for Hospitality & Tourism (Pós-Graduação) Universidade NOVA de Lisboa NOVA Information Management School, Portugal