
Curriculum Vitae
Teresa Raquel Duarte de Aguiar
Teresa Raquel Duarte de Aguiar. She completed her Master's Degree in Psychology at the Faculty of Psychology and Education
Sciences of the University of Porto (FPCEUP) in 2009. She completed a degree in Developmental and Educational Child Psychology
in 2006 at FPCEUP. She has a postgraduate qualification in Psychogerontology. She has professional experience in various areas:
as a trainer, educational psychologist, and technical director. She has participated in various research projects at FPCEUP
and has worked as a Research Fellow on projects funded by the Foundation for Science and Technology and Erasmus+, at FPCEUP,
the Porto Polytechnic School of Education, and the Faculty of Sciences of the University of Porto, in the areas of Educational
Psychology, Teacher Training, Inclusion, and Science Communication. In the various projects, she was responsible for all the
tasks involved in selecting participants; selecting, translating, adapting, and developing instruments; collecting data; entering
and analysing data (qualitative and quantitative), disseminating results, and writing reports, among others. She was a staff
member at an international conference (Earli Sig 5) and took part in the organisation of actions to disseminate project results
and a "Summer School". She participated in various national and international conferences, with oral presentations, poster
presentations, and publications in proceedings. She has published 4 articles in specialised journals. She works in the field
of Social Sciences with an emphasis on Psychology, Teacher Training, and Science Communication. She is a member of the Chemistry
Research Centre of the University of Porto (CIQUP - RG5: Education, Science Communication and Society).
Identificação
Identificação pessoal
- Nome completo
- Teresa Raquel Duarte de Aguiar
Nomes de citação
- Aguiar, Teresa
Identificadores de autor
- Ciência ID
- ED18-B7EC-82BE
- ORCID iD
- 0000-0003-2035-3869
Endereços de correio eletrónico
- teresa.aguiar@fc.up.pt (Profissional)
- teresaguiar@gmail.com (Pessoal)
Websites
- https://www.fpce.up.pt/qualitymatters/ (Profissional)
- https://www.fc.up.pt/isea/ (Profissional)
- https://sustainall.eu/en/ (Profissional)
- https://proudtoteachall.eu/en (Profissional)
- https://europabuero.wien/iam/?lang=en (Profissional)
- https://friendship.univie.ac.at/the-project/ (Profissional)
Domínios de atuação
- Ciências Sociais - Psicologia
- Ciências Sociais - Ciências da Comunicação
- Ciências Sociais - Psicologia - Psicologia Especial
- Ciências Sociais - Psicologia - Psicologia Geral
Idiomas
Idioma | Conversação | Leitura | Escrita | Compreensão | Peer-review |
---|---|---|---|---|---|
Português (Idioma materno) | |||||
Inglês | Utilizador independente (B1) | Utilizador independente (B1) | Utilizador independente (B1) | Utilizador independente (B1) | |
Francês | Utilizador elementar (A1) | Utilizador elementar (A1) | Utilizador elementar (A1) | Utilizador elementar (A1) | |
Espanhol; Castelhano | Utilizador elementar (A1) | Utilizador elementar (A1) | Utilizador elementar (A1) | Utilizador elementar (A1) | Utilizador elementar (A1) |
Formação
Grau | Classificação | |
---|---|---|
2022
Concluído
|
Mindfulness in Higher Education: from reducing stress to humanizing education (Outros)
Instituto Politécnico do Porto Centro de Investigação e Inovação em Educação, Portugal
|
|
2022
Concluído
|
Epistemology and Research Ethics in inED (Outros)
Instituto Politécnico do Porto Centro de Investigação e Inovação em Educação, Portugal
|
|
2022
Concluído
|
Early Childhood Neuroscience and Development: Considering the Baby and the Family (Outros)
Instituto Politécnico do Porto Centro de Investigação e Inovação em Educação, Portugal
|
|
2021
Concluído
|
Health literacy as a tool for behaviour change (Outros)
MEDCIDS – Departamento de Medicina da Comunidade, Informação e Decisão em Saúde – da Faculdade de Medicina da Universidade
do Porto, Portugal
|
|
2021
Concluído
|
Social marketing and public health: an approach to mitigate COVID-19 and other epidemics (Outros)
MEDCIDS – Departamento de Medicina da Comunidade, Informação e Decisão em Saúde – da Faculdade de Medicina da Universidade
do Porto, Portugal
|
|
2021
Concluído
|
The city calls you - Recruiting in Porto City Hall - Employability (Outros)
Câmara Municipal do Porto, Portugal
|
|
2021
Concluído
|
Carreer 2021 - Preparing for job interviews - Employability (Outros)
Câmara Municipal do Porto, Portugal
|
|
2021
Concluído
|
Digital Marketing (Outros)
Google Inc, Estados Unidos
|
|
2021
Concluído
|
FAQ's: How to create a website - Entrepreneurship (Outros)
Câmara Municipal do Porto, Portugal
|
|
2021
Concluído
|
Carreer 2020 - Improving my CV - Employability (Outros)
Câmara Municipal do Porto, Portugal
|
|
2021
Concluído
|
Scientific Writing Webinar - "General Guidelines for Scientific Publishing" (Outros)
Readytopub, Portugal
|
|
2020
Concluído
|
Financial Education and Psychology (Outros)
Ordem dos Psicólogos Portugueses, Portugal
|
|
2020
Concluído
|
Interpersonal Communication and Information Sharing (Outros)
Universidade do Porto, Portugal
|
|
2020
Concluído
|
Implementing Psychology services in Health Unities from the National Health Service (Outros)
Ordem dos Psicólogos Portugueses, Portugal
|
|
2020
Concluído
|
Personal and Professional Marketing (Outros)
Ordem dos Psicólogos Portugueses, Portugal
|
|
2020
Concluído
|
The Professional in Palliative Care (Outros)
Ordem dos Psicólogos Portugueses, Portugal
|
|
2020
Concluído
|
Intervention with at-risk children and youth (Outros)
Ordem dos Psicólogos Portugueses, Portugal
|
|
2020
Concluído
|
Providing Psychology services using Communication and Information Technologies (Outros)
Especialização em Psicologia
Ordem dos Psicólogos Portugueses, Portugal
|
|
2020
Concluído
|
Science 2020 - Meeting Science and Technology in Portugal (Outros)
EncontroCiência, Portugal
|
|
2020
Concluído
|
Where to Publish (Outros)
Universidade do Porto Bibliotecas, Portugal
|
|
2020
Concluído
|
Webinar “Bibliographic Bases: Scopus and Web of Science” (Outros)
Universidade do Porto Bibliotecas, Portugal
|
|
2020
Concluído
|
EndNote X9 (Outros)
Universidade do Porto Bibliotecas, Portugal
|
|
2020
Concluído
|
International Training School on Problematic Internet Usage (Outros)
University of Hertfordshire, Reino Unido
|
|
2020
Concluído
|
Disseminating Science and Health: why, for whom, how, and with which results? (Outros)
Universidade do Porto, Portugal
|
|
2018
Concluído
|
Winter School “Intervention Research in Education: From Planning to Publishing” (Outros)
Universidade do Porto Centro de Psicologia, Portugal
|
|
2010
Concluído
|
Introducing data analysis with SPSS – Univariate and Bivariate Analysis (Outros)
Universidade do Porto, Portugal
|
|
2009
Concluído
|
Master Degree in Psychology Themes - Development and Child Education Psychology (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
"Competências de literacia, de numeracia e sociais no pré-escolar e no 1º ano de escolaridade: um estudo sobre a sua configuração
e evolução." (TESE/DISSERTAÇÃO)
|
18 valores |
2009
Concluído
|
Psychological testing in School and Professional Guidance (Outros)
Capacidade Lógica, Portugal
|
|
2008
Concluído
|
Post-graduation in Psychogerontology (Pós-Graduação)
Cooperativa de Ensino Superior Politécnico e Universitário, Portugal
|
Excelente |
2008
Concluído
|
Mediator of Courses for adult learners (Outros)
Associação Sindical dos Oficiais dos Registos e do Notariado, Portugal
|
|
2007
Concluído
|
Certificado de Aptidão Profissional (Outros)
Instituto de Emprego e Formação Profissional, Portugal
|
|
2007
Concluído
|
ECDL Certificate (European Computer Drivers Licence) (Diploma de especialização)
Certicarta, Portugal
|
|
2006
Concluído
|
Degree in Development and Child Education Psychology (Licenciatura)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
"Psicologia do Desenvolvimento e Educação da Criança" (TESE/DISSERTAÇÃO)
|
15 valores |
2000
Concluído
|
Certificate in Advanced English (Diploma de especialização)
Cambridge School, Portugal
|
|
2000
Concluído
|
Certificate of Proficiency in English (Diploma de especialização)
Cambridge School, Portugal
|
|
1999
Concluído
|
Diplôme d'Etudes Françaises (Outros)
Université de Menton, França
|
|
1999
Concluído
|
First Certificate in English (Diploma de especialização)
Cambridge School, Portugal
|
Percurso profissional
Ciência
Categoria Profissional Instituição de acolhimento |
Empregador | |
---|---|---|
2023 - Atual | Investigador (Investigação) | Universidade do Porto Faculdade de Ciências, Portugal |
Universidade do Porto Centro de Investigação em Química, Portugal | ||
2021 - 2022 | Investigador (Investigação) | Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal |
Instituto Politécnico do Porto Centro de Investigação e Inovação em Educação, Portugal | ||
2019 - 2020 | Investigador (Investigação) | Universidade do Porto Faculdade de Ciências, Portugal |
Universidade do Porto Centro de Investigação em Química, Portugal | ||
2016 - 2019 | Investigador (Investigação) | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
Outros
Categoria Profissional Instituição de acolhimento |
Empregador | |
---|---|---|
2012 - 2016 | Research Support | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2006 - 2016 | Technical Director | Casa de Repouso Maria Augusta Gonçalves, Portugal |
2008 - 2008 | Trainer in courses for adult learners | Euroconsult, Portugal |
2007 - 2007 | Educational Psychologist | Ministério da Educação, Portugal |
2005 - 2006 | Trainer in Communication and Information Technologies, in the Project CBTIC | Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal |
Projetos
Bolsa
Designação | Financiadores | |
---|---|---|
2023 - Atual | SustainAll - Sustainability Education in All-Day Schools
Bolseiro de Investigação
Universidade do Porto Centro de Investigação em Química, Portugal
|
Erasmus Plus |
2021 - 2022 | FRIEND-SHIP - Improving students' social participation in primary and secondary schools across Europe
Bolseiro de Investigação
Instituto Politécnico do Porto Centro de Investigação e Inovação em Educação, Portugal
|
|
2021 - 2022 | ProuD to Teach All - Professional Development Strengthening Competencies to Teach All Learners in an Inclusive Learning Environment
Bolseiro de Investigação
Instituto Politécnico do Porto Centro de Investigação e Inovação em Educação, Portugal
|
Erasmus Plus |
2021 - 2022 | I AM - Inclusive Assessment Map
Bolseiro de Investigação
Instituto Politécnico do Porto Centro de Investigação e Inovação em Educação, Portugal
|
Erasmus Academie |
2019 - 2020 | I SEA - Immersive virtual reality environments to evaluate audience attitudes about science communication projects: a pilot
study of deep sea ecosystems
Bolseiro de Investigação
Universidade do Porto Centro de Investigação em Química, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
2016 - 2019 | Quality Matters - How and under what conditions does quality in early education and care matter? A study across four European
countries
Bolseiro de Investigação
Universidade do Porto - Centro de Psicologia do Desenvolvimento e Educação da Criança, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
Outro
Designação | Financiadores | |
---|---|---|
2016 - 2016 | Child Engagement and Participation in Inclusive Preschool Settings: Effects of the Quality of the Interactive Processes
SFRH/BD/111211/2015
Colaboradora
Universidade do Porto - Centro de Psicologia do Desenvolvimento e Educação da Criança, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
2014 - 2016 | CARE - European Early Childhood Education and Care
Contributor
Universidade do Porto - Centro de Psicologia do Desenvolvimento e Educação da Criança, Portugal
|
European Union |
2015 - 2015 | Study and evaluation of Curricular Guidelines and quality in preschool education
Estudo e avaliação das Orientações Curriculares e da qualidade na educação pré-escolar
Contributor
Universidade do Porto - Centro de Psicologia do Desenvolvimento e Educação da Criança, Portugal
|
Direção-Geral de Estatísticas da Educação e Ciência |
2015 - 2015 | Inclusive Early Childhood Education (IECE) Project
Inclusive Early Childhood Education (IECE) Project
Contributor
Universidade do Porto - Centro de Psicologia do Desenvolvimento e Educação da Criança, Portugal
|
European Agency for Special Needs and Inclusive Education |
2013 - 2014 | Infants' transition to daycare: family-daycare communication, quality of settings and infant's adaptation
PTDC/MHC-CED/4007/2012
Contributor
Universidade do Porto - Centro de Psicologia do Desenvolvimento e Educação da Criança, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
2013 - 2013 | Quality of the environment in elementary school classrooms: contributions to the study of interactions and teacher training
SfRH/BD/28870/2006
Contributor
Universidade do Porto - Centro de Psicologia do Desenvolvimento e Educação da Criança, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
2013 - 2013 | Self-regulation and preschool teacher-child interactions: reciprocal influences
SFRH/BPD/77184/2011
Contributor
Universidade do Porto - Centro de Psicologia do Desenvolvimento e Educação da Criança, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
2005 - 2006 | CBTIC@EB1 - Competencies in Communication and Information Technologies in elementary schools
Trainer
Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal
|
European Union |
Produções
Publicações
Artigo em revista |
|
Capítulo de livro |
|
Livro |
|
Poster em conferência |
|
Resumo em conferência |
|
Atividades
Apresentação oral de trabalho
Título da apresentação | Nome do evento Anfitrião (Local do evento) |
|
---|---|---|
2024 | Educação para o Desenvolvimento Sustentável – estudos de caso e design hubs no desenvolvimento de um curso de formação de professores [Education for Sustainable Development - case studies and design hubs in the development of a training course for teachers] | XVIII Encontro Nacional de Educação em Ciências (ENEC) |
2023 | Approaches to sustainability and transformative learning - an European cross-case analysis informing multi-stakeholder design hubs | ECER 2023 - European Conference on Educational Research |
2022 | The Use or Not Use of the ICF-CY to Document the Functioning of Students in Portugal: a Comparative Study | The European Conference on Educational Research, ECER2022 |
2022 | Implementing a Multi-level Approach in Inclusive Education in Portugal: Teachers’ Opinions on the Universal Measures Implementation | The European Conference on Educational Research, ECER2022 |
2022 | Lessons learnt from the ICF-CY use in needs‘ assessment in Portuguese inclusive education system | ICRE - Porto International Conference on Research in Education |
2019 | Communication presentation - Science communication and evaluation through immersive virtual reality: Contributions from I SEA Project | CIQUP Meeting 2020 |
2019 | Communication presentation - Science communication and the deep sea: perceptions, knowledge and attitudes of the Portuguese public | SciComPT |
2019 | Communication presentation - The I SEA project and the bridging of science communication with its evaluation: representations and practices | PCST |
2019 | Communication presentation - Communicating cutting-edge science through VRE: contributions from I SEA project | EMSEA |
2019 | Communication presentation - Non-invasive and replicable method for evaluating science communication activities: contributions from the I SEA project | CCSC19 |
2019 | Communication presentation - I SEA Project: Challenges from Science Communication and Evaluation methods using virtual reality in non-formal contexts | 12ª edição da Conferência anual de Educação, Investigação e Inovação |
2019 | Communication presentation - Evaluation and science communication: Contributions from the I SEA project | 18º Encontro Nacional de Educação em Ciências (XVIII ENEC) |
2019 | Communication presentation - Discovering social representations of deep sea, virtual reality and science communication: Contributions from the Project I SEA | 9º Congresso Internacional de Tecnologia, Ciência e Sociedade (GKA TECHNO) |
2019 | Communication presentation on the Openning Session of the I SEA Summer School - Communication and science evaluation, the example of the I SEA | I SEA SUMMER SCHOOL
Universidade do Porto, Faculdade de Ciências
|
2018 | Communication presentation - Video-cued programs as a tool for professional development of ECE teachers | 28th EECERA |
2018 | Communication presentation - Self-regulation and language skills in toddlerhood: cross-domain effects | Conferência EARLI Sig-5 |
2018 | Communication presentation - Variations of process quality across daily activities in Poland, Portugal, Netherlands, and Finland | Conferência EARLI Sig-5 |
2018 | Communication presentation - Quality from the child perspective: child engagement across activities. | Conferência EARLI Sig-5 |
2018 | Communication presentation - Toddler’s engagement and their development of self-regulation | Conferência EARLI Sig-5 |
2018 | Communication presentation and participation in the organisation - Discussing the main results from the 4 European countries involved in the Project QualityMatters (Dissemination Workshop of the Project Quality Matters, Porto) |
Universidade do Porto, Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação
|
2018 | Communication presentation and participation in the organisation - Discussing the interactions educator-child in creche (Dissemination Session of the Project Quality Matters, Coimbra) |
Universidade de Coimbra
|
2018 | Communication presentation and participation in the organisation - Discussing the interactions educator-child in creche (Dissemination Session of the Project Quality Matters, Lisboa) |
Universidade de Lisboa
|
2018 | Communication presentation and participation in the organisation - Discussing the interactions educator-child in creche (Dissemination Session of the Project Quality Matters, Porto) |
Universidade do Porto, Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação
|
2017 | Communication presentation - The quality of teacher-child interactions across crèches and preschools in Portugal | 27th EECERA |
2010 | Communication presentation - Patterns of preschool literacy, numeracy and social skills | 3o Encontro de Jovens Investigadores da Universidade do Porto (IJUP2010) |
Organização de evento
Nome do evento Tipo de evento (Tipo de participação) |
Instituição / Organização | |
---|---|---|
2019/06/17 - 2019/06/19 | Participation in organising - Summer School TED4SC - Technology, Engineering and Design for Science Communication (2019/06/17 - 2019/06/19)
Outro (Membro da Comissão Organizadora)
|
Universidade do Porto - Faculdade de Ciências, Portugal |
2016 - 2016 | Staff Member - Earli-SIG 5 Conference on - Learning and Development in Early Childhood (2016 - 2016) | Universidade do Porto, Portugal |
Participação em evento
Descrição da atividade Tipo de evento |
Nome do evento Instituição / Organização |
|
---|---|---|
2022 - Atual | Participation in the International Conference ICRE (Porto International Conference on Research in Education 2022) as a CHAIR
in "Symposium II - Educational Professionals’ Learning for inclusion: pathways on professional development across Europe."
Conferência
|
Porto International Conference on Research in Education 2022
Instituto Politécnico do Porto Centro de Investigação e Inovação em Educação, Portugal
|
2022 - Atual | Participation in the International Conference ICRE (Porto International Conference on Research in Education 2022) as a CHAIR
in "Session 3 - ST3: Society Challenges and Education - Parallel Session III."
Conferência
|
Porto International Conference on Research in Education 2022
Instituto Politécnico do Porto Centro de Investigação e Inovação em Educação, Portugal
|
2020 - 2020 | Conference - International Training School on Problematic Internet Use – COST Action
Conferência
|
International Training School on Problematic Internet Use
COST Action, Reino Unido
|
2020 - 2020 | Seminar - Disseminating Science and Health: why, for whom, how and with which results?
Seminário
|
Divulgar Ciência e Saúde: porquê, para quem, como e com que resultados?
Universidade do Porto, Portugal
|
2020 - 2020 | Participation in the Meeting Science 2020
Conferência
|
Ciência 2020 - Encontro com a Ciência e Tecnologia em Portugal |
2018 - 2018 | Winter School – Intervention Research in Education: From Planning to Publishing
Seminário
|
Winter School – “Intervention Research in Education: From Planning to Publishing”
Universidade do Porto, Portugal
|
2007 - 2007 | Seminar - ICF: International Classification of Functioning, Disability and Health: from theory to practice
Seminário
|
Classificação internacional de Funcionalidade, Incapacidade e Saúde: da teoria à prática
Instituto Politécnico de Leiria Escola Superior de Educação e Ciências Sociais, Portugal
|
Curso / Disciplina lecionado
Disciplina | Curso (Tipo) | Instituição / Organização | |
---|---|---|---|
2023 - 2023 | Lesson in the course "Scientific Writing and Career Objectives" | Erasmus SERP+ | Universidade do Porto Faculdade de Ciências, Portugal |
Membro de associação
Nome da associação | Tipo de participação | |
---|---|---|
2010 - Atual | Ordem dos Psicólogos Portugueses | Membro efetivo |